Přejeme Vám krásné svátky a 52 týdnů pohody a štěstí v roce 2025 !
Jenson Button
Z Multimediaexpo.cz
Jenson Alexander Lyons Button (* 19. ledna 1980, Frome, Spojené království) je britský pilot Formule 1.
V současné době jezdí za Brawn GP. Svou první Grand Prix vyhrál 6. srpna 2006 na Grand Prix Maďarska, po dlouhých 113 závodech.
Obsah |
Osobní život
Jenson Button je syn bývalého Rallycrossového jezdce Johna Buttona (v Anglii známý jako takzvaný Colorado beetle Volkswagen se svou garáží Autoconti Tuning v Trowbridge, ve Wiltshire). Jeho nejlepším výsledkem byl titul vicemistra v šampionátech Embassy/RAC-MSA Bristkého rallycrossu a TEAC/LLydden rallycross v roce 1976. Jensonovi rodiče jsou rozvedení a Jenson má 3 starší sestry. Button byl zasnoubený s Louise Griffiths, známou ze show Fame Academy. Jejich soužití skončilo v dubnu 2005, a jeho vztah s přítelkyní Davida Coultharda se stal krmivem pro bulvár. Jeho současnou přítelkyní je Florence Brudenell-Bruce.
Jeho přezdívka je Jense.
Jako mnoho jezdců Formule 1, má Button trvalé bydliště v Monaku, ale také domy v Anglii a Bahrajnu. Jeho hobby jsou horská kola a surfování. Je také náruživám fanouškem fotbalového klubu Bristol City.
Kariéra před Formulí 1
Motokáry
Button začal s motokárami v osmi letech poté, co mu jeho otec koupil první motokáru, a začal famózně. Vyhrál totiž všech 34 závodů v šampionátu Britských motokár třídy kadet a samozřejmě získal titul.
Dále zaznamenal 3 triumfy v šampionátu Britských Open motokár. Roku 1997 se stal nejmladším jezdcem, který vyhrál šampionát Evropské Super A a též zvítězil v Memorial Cupu Ayrtona Senny. Tyto výsledky ho rovnou poslaly do závodních aut.
Formule Ford
V osmnácti letech okusil Jenson šampionát Britské Formule Ford s týmem Haywood Racing. Díky devíti vítězstvím si zajistil titul. Button také triumfoval ve Formuli Ford Festival v Brands Hatch. Zvítězil tenkrát před nynějším vítězem 500 mil Indianapolis, Danem Wheldonem.
Na konci roku 1998 vyhrál výroční McLaren Autosport BRDC Young Driver Award. Jeho ocenění také obsahovalo test ve voze McLaren ve Formuli 1. Button si formulový vůz vyzkoušel v dalším roce.
Formule 3
Button vstoupil do Formule 3 roku 1999, s týmem Promatecme. V první sezóně hned třikrát vyhrál: na okruzích Thruxton, Pembrey a Silverstone. Skončil tak sezónu jako nejlepší nováček. Celkově byl v šampionátu třetí, za Marcem Hynesem a Lucianem Burtim. Jako pátý skončil v Marlboro Masters a v Grand Prix Macau dojel druhý (0,035 sekundy za vítězem Darrenem Manningem.
Formule 1
2000 – Williams
Na konci roku 1999 si vybral svou vyhranou cenu, a to svést se ve Formuli 1. Bylo to na okruhu Silverstone, a kromě McLarenu se svezl i v Prostu. V tu dobu řešil Frank Williams problém, koho dosadit na místo Alessandra Zanardiho, který z týmu Williams odešel. Kandidáti pro rozstřel byli dva: Button a jezdec Formule 3000 Bruno Junqueira. A Jenson Button své místo ve voze Williams vyhrál.
Ve své premiérové sezóně ve Formuli 1 obsadil konečné osmé místo, svou rychlost a talent asi nejvíce prokázal ve Spa Francorchamps, kde se kvalifikoval jako třetí a dojel čtvrtý. Nicméně se dopouštěl nováčkovských chyb, například když havaroval při safety caru v Monze. Celkově však prokázal velký potenciál, přesto byl ale poražen svým zkušenějším týmovým kolegou, Ralfem Schumacherem.
2001-2002 – Renault (Benetton)
2001
V roce 2001 měl Button stále kontrakt s Willliamsem, závodil ale za Benetton, který koupil Renault. V novém týmu ale zažil chmurnou sezónu; Benetton byl v této sezóně absolutně nekonkurenceschopný a závodil jen s týmy jako krachující Prost a stále pomalé Minardi. Nejlepší umístění pro Buttona bylo páté místo v Německé Grand Prix, celkově ale skončil až sedmnáctý, jelikož bodoval pouze v Německu.
2002
Před ročníkem 2002 byl Benetton přejmenován na Renault. I když byl Button docela pravidelně porážen v kvalifikacích stájovým kolegou Jarnem Trullim, prokazoval Jenson dobré výsledky v závodech. Jen těsně mu v Malajsii unikly první stupně vítězů, když ho kvůli problémům s převodovkou předjel v posledním kole Michael Schumacher. V závodě tak dojel čtvrtý, stejně jako poté v Brazílii. V sezóně ještě posbíral body za pátá a šestá místa a celkově se v šampionátu umístil sedmý, Trulli pak osmý.
Pro sezónu 2003 však pro Buttona už v týmu Renault místo nezbylo, když Flavio Briatore místo Jensona angažoval testovacího pilota Fernanda Alonsa. Za to se Briatoremu dostalo kritiky, on však jen uvedl: „Čas ukáže, jestli jsem se spletl“. Bohužel pro Buttona se nespletl, Alonso v roce 2005 a 2006 získal titul mistra světa právě v Renaultu. Oproti tomu Button vyhrál svou první Grand Prix až v roce 2006.
2003-2005 – BAR
2003
Po odchodu z Renaultu se Button na začátku roku 2003 připojil k týmu BAR (British American Racing), společně s bývalým mistrem světa Jacquesem Villeneuvem. Ač možná někdo čekal opak, vedlo se lépe spíše Buttonovi a to jak v kvalifikacích, tak v závodech. Jensonovo nejlepší umístění bylo čtvrté místo z Rakouské Grand Prix. Sezóna to ale nebyla příliš snadná, jelikož Button v tréninku na Grand Prix Monaka havaroval a musel vynechat závod i testování na Monze. Na konci sezóny se tým trochu zlepšil a v Grand Prix USA Button poprvé vedl závod. Celkově skončil v šampionátu na devátém místě se ziskem 17 bodů.
2004
V sezóně 2004 prokázali Button i BAR-Honda stoupající tendenci a BAR skončil celkově druhý v poháru konstruktérů. Button vybojoval první pódium, když skončil třetí v Malajsii a v průběhu sezóny vystoupal na stupně vítězů ještě několikrát. První pole position pro Buttona i pro BAR přišlo v dubnu, v San Marinu. Jenson dojel v závodě druhý. Celkově skončil na konci sezóny třetí s 85 body, za suveréními jezdci Ferrari.
Přes skvělé výsledky v BARu měl Button podepsaný kontrakt s nepříliš výkonným Williamsem a Jenson dával najevo, že chce v BARu zůstat. Za Buttona se postavil i šéf týmu BAR, David Richards. Nakonec se Button se smlouvy vykoupil a i přes protesty Franka Williamse a jednání v Miláně, podepsal Jenson smlouvu na rok 2005 s BAR.
2005
Start do nové sezóny se však nevyvedl, tým byl v San Marinu dokonce diskvalifikován. Bylo to kvůli palivovému systému, který údajně obsahoval jakousi tajnou nádrž, která měla týmu pomoci k předepsané hmotnosti vozu. Tento podvod byl potrestán diskvalifikací v San Marinu a zákaz startu v dvou závodech, Španělsku a Monaku.
V Kanadě vybojoval Button druhé pole position, avšak start mu nevyšel a v 46. kole havaroval ze třetího místa. Jenson nezískal od poloviny sezóny ani bod, ale druhá půlka měla znamenat silný vzestup týmu BAR. Po čtvrtém místě ve Francii, vybojoval Button pole position na domácím Silverstonu. Pomalý start ale znamenal propad na konečné páté místo.
Na okruhu Hockenheim se Buttonovi vždy dařilo a rok 2005 nebyl výjimkou. Kvalifikoval se na druhém místě a v závodě dojel třetí, což bylo pro něj zatím nejlepší umístění v sezóně. Ke konci sezóny se opět objevily problémy se smlouvou na další rok. Button měl za Williams v roce 2006 závodit, ale Button opět nechtěl, když BMW přerušilo spolupráci s Williamsem a vytvořilo si vlastní tým. Frank Williams byl neoblomný a trval na dodržení smlouvy i přes konec spolupráce s BMW. 21. září 2005 potvrdil BAR Buttona na další rok (byl vykoupen ze smlouvy s Williamsem za částku kolem 30 milionů dolarů), druhým jezdcem se stal Rubens Barrichello, který přišel z Ferrari.
2006-2008 – Honda
2006
Před startem sezóny 2006 byl BAR Honda plně převeden na vlastnictví Hondy a vznikl tak nový tým s názvem Honda Racing F1 Team. Sezóna 2006 byla dobrá i špatná - Button zklamal v domácí velké ceně, kde chtěl uspět, ale zato vyhrál svůj první závod v Maďarsku. V prvním závodě získal Jenson pět bodů za čtvrté místo a v Malajsii skončil na stupních vítězů. V Austrálii se mu ale vůbec nedařilo, získal sice pole position, ale jeho působení na třetím místě zhatil motor. Úvodní část sezóny se celkově moc nevydařila pro Jensona. V Monaku se kvalifikoval čtrnáctý a skončil jedenáctý. V domácí velké ceně na okruhu Silverstone skončil v kvalifikaci až devatenáctý, v závodě pobyl osm kol, pak mu zradil motor a skončil.
Při Grand Prix Kanady porazil Button v kvalifikaci stájového kolegu Barrichella, naposledy se mu to povedlo v Imole. V závodě bojoval o osmé místo s Davidem Coulthardem, ten ale Buttona předjel a odsunul ho z bodované příčky. Další výpadek přišel v USA, kdy byl Jenson jedním z účastníků kolize v prvním kole. Ve Francii zase Jensona zradil motor. To byl naštěstí poslední výpadek v sezóně a v Německu byl Button těsně pod stupni vítězů, čtvrtý. Nejlepší závod kariéry přišel v chaotické Grand Prix Maďarska - byla to 113. Grand Prix pro Buttona. Po výměně motoru byl Jenson odsunut v kvalifikaci o 10 míst dozadu, startoval tak čtrnáctý. V závodě však začalo pršet. V prvních kolech předjel Button několik jezdců, včetně sedminásobného mistra světa, Michaela Schumachera, a po deseti kolech byl čtvrtý. A také díky odstoupení vedoucího Kimiho Räikkönena (havárie) a Fernanda Alonsa (porucha hnací hřídele) se posunul až do vedení o 40 sekund před Pedrem de la Rosou a Nickem Heidfeldem. Alonso byl při odstoupení sice za Buttonem, ten ale musel ještě jednou do boxů. Každopádně Jenson vyhrál a překonal Nigela Mansella, který v roce 1989 vyhrál na Hungaroringu z dvanácté pozice, Button to dokázal ze čtrnácté. Jenson Button byl od března 2003 prvním britským jezdcem který vyhrál (naposledy to byl David Coulthard), a od Grand Prix Evropy 1999 prvním anglickým jezdcem který zvítězil (naposledy Johnny Herbert). Poslední zajímavostí je, že před 13 lety na této trati vybojoval první vítězství další britský jezdec, Damon Hill.
Grand Prix Turecka byla plná očekávání co Button předvede, ten skončil čtvrtý. Další tři závody, v Itálii, Číně a Japonsku, znamenaly pěkná dvě čtvrtá a jedno páté místo. Poslední závod sezóny završil Jenson třetím místem. V posledních šesti závodech získal Button nejvíce bodů ze všech jezdců (35) a celkově skončil šestý, s 56 body.
2007
Pro rok 2007 zůstali Hondě oba dva jezdci z minulého roku, Button a Barrichello. Na konci roku 2006 si Button při motokárách přivodil dvě vlasové zlomeniny žeber. Toto zranění znamenalo, že se nemohl účastnit zimních testů, předcházející sezóně 2007. Bývalý mistr světa Damon Hill reagoval na Buttonovo přání získat titul s Hondou: „Jestli to myslí vážně… musí nejprve dokázat, že patří mezi uchazeče o titul.“ Alan Henry napsal pro deník The Guardian: „Button vyhraje několik dalších závodů, ale není aspirant na titul mistra světa“. V prvním závodě v Austrálii se Button kvalifikoval jako čtrnáctý, po problémech s řízením. Závod nebyl o moc lepší, Button dostal trest za překročení rychlosti v boxech a dojel patnáctý. Další dva závody v Malajsii a Bahrajnu opět byly podprůměrné, v Malajsii byl dvanáctý za týmovým kolegou Barrichellem a v Bahrajnu neodjel ni kolo po kolizi s Davidem Coulthardem z týmu Red Bull. Jediný bod získal Button ve Francii za osmé místo.
V průběhu Grand Prix Velké Británie byl Button potvrzen jako jezdec Hondy i na rok 2008. V Číně Jenson dokončil závod na 5. místě a získal 4 body. V celkové klasifikaci šampionátu skončil na 15. místě. Buttonova pozice nejlepšího britského, formulového jezdce současnosti byla ukořistěna Lewisem Hamiltonem, bývalý šampión Nigel Mansell prohlásil: „Jenson by mohl vyhrát více závodů, ale je podceňován, což mu škodí. Měl šanci něco dokázat, ale nechopil se jí - a žádná další už být nemusí.“ Šéf Hondy Nick Fry řekl na obranu Jesnona: „Myslím že to co řekl Nigel o Jensonově reputaci patří tak pět let zpátky. Lidé zapomínají, že Jenson debutoval v 20 letech, teď je mu 27. Pracuji s ním 5 let, a to co Jenson dělá, jak změnil kvůli formuli svůj život, by zasloužilo více pozornosti.
2008
2009 – Brawn GP
Dne 5. března 2009, bylo oznámeno, že bývalý Honda týmu se přeměnil na nový tým Brawn GP, poté co byl vykoupen Rossem Brawnem, šéfem týmu předchozí Honda Racing. Button a Rubens Barrichello byly potvrzeni jako hlavní piloti týmu pro rok 2009.
Button získal pole position v Grand Prix Austrálie, jako první v týmu a čtvrté vůbec, jeho týmový kolega Rubens Barrichello získal druhé místo. Jenson Button vedl závod od začátku až do konce a vyhrál závod před svým týmovým kamarádem, poprvé tým skóroval 1-2 skončit, což je jednoznačně nejlepší debut od roku 1954 !
O týden později, získá další pole position a dvě vítězství v řadě v Grand Prix Malajsie. Zajel nejrychlejší kolo, aby získal náskok před Jarno Trullim a Nico Rosbergem při prvních zastávkách v boxech. Závod byl nakonec zastaven kvůli silným deštům. Bylo dokončeno méně než 75% závodu (počtu kol) a ve výsledcích rozdána pouze polovina bodů.
V brazilské Grand Prix mu výrazně překáželo špatné počasí v kvalifikaci, takže nakonec získal jen čtrnácté místo. Jeho mistrovskou kampaň nechtěně podpořil Sebastian Vettel, který zajel kvalifikaci až šestnáctý. Team-mate a nejbližší rival Rubens Barrichello však zakončil kvalifikaci na pole position. V samotném závodě Button získal pět pozic již v úvodním kole, díky prvnímu výraznějšímu incidentu. Do sedmého kola byl na sedmém místě. Nakonec však skončil pátý, což mu zajistilo dostatek bodů pro získání prestižnímu titulu Mistra světa Formule 1 v roce 2009.
Kompletní výsledky ve Formuli 1
(Legenda, tučně vyznačené závody znamenají zisk pole position, závody vyznačené kurzívou označují zajetí nejrychlejšího kola v závodě)
Rok | Tým | Šasi | Motor | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | Body | Umístění |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2000 | BMW WilliamsF1 Team | Williams FW22 | BMW E41 3.0 V10 | AUS DNF | BRA 6 | SMR DNF | GBR 5 | ESP 17 | EUR 10 | MON DNF | CAN 11 | FRA 8 | AUT 5 | GER 4 | HUN 9 | BEL 5 | ITA DNF | USA DNF | JPN 5 | MAL DNF | 12 | 8.místo | ||
2001 | Mild Seven Benetton Renault | Benetton B201 | Renault RS21 3.0 V10 | AUS DNF | MAL 11 | BRA 10 | SMR 12 | ESP 15 | AUT DNF | MON 7 | CAN DNF | EUR 13 | FRA 16 | GBR 15 | GER 5 | HUN DNF | BEL DNF | ITA DNF | USA 9 | JPN 7 | 2 | 17.místo | ||
2002 | Mild Seven Renault F1 Team | Renault R202 | Renault RS22 3.0 V10 | AUS DNF | MAL 4 | BRA 4 | SMR 5 | ESP 12 | AUT 7 | MON DNF | CAN 15 | EUR 5 | GBR 12 | FRA 6 | GER DNF | HUN DNF | BEL DNF | ITA 5 | USA 8 | JPN 6 | 14 | 7.místo | ||
2003 | Lucky Strike B.A.R Honda | B.A.R 005 | Honda RA003E 3.0 V10 | AUS 10 | MAL 7 | BRA DNF | SMR 8 | ESP 9 | AUT 4 | MON DNS | CAN DNF | EUR 7 | FRA DNF | GBR 8 | GER 8 | HUN 10 | ITA DNF | USA DNF | JPN 4 | 17 | 9.místo | |||
2004 | Lucky Strike B.A.R Honda | B.A.R 006 | Honda RA004E 3.0 V10 | AUS 6 | MAL 3 | BHR 3 | SMR 2 | ESP 8 | MON 2 | EUR 3 | CAN 3 | USA DNF | FRA 5 | GBR 4 | GER 2 | HUN 5 | BEL DNF | ITA 3 | CHN 2 | JPN 3 | BRA DNF | 85 | 3.místo | |
2005 | Lucky Strike B.A.R Honda | B.A.R. 007 | Honda RA005E 3.0 V10 | AUS 11 | MAL DNF | BHR DNF | SMR DSQ | ESP EX | MON EX | EUR 10 | CAN DNF | USA DNS | FRA 4 | GBR 5 | GER 3 | HUN 5 | TUR 5 | ITA 8 | BEL 3 | BRA 7 | JPN 5 | CHN 8 | 37 | 9.místo |
2006 | Lucky Strike Honda Racing F1 Team | Honda RA106 | Honda RA806E 2.4 V8 | BHR 4 | MAL 3 | AUS 10 | SMR 7 | EUR DNF | ESP 6 | MON 11 | GBR DNF | CAN 9 | USA DNF | FRA DNF | GER 4 | HUN 1 | TUR 4 | ITA 5 | CHN 4 | JPN 4 | BRA 3 | 56 | 6.místo | |
2007 | Honda Racing F1 Team | Honda RA107 | Honda RA807E 2.4 V8 | AUS 15 | MAL 12 | BHR DNF | ESP 12 | MON 11 | CAN DNF | USA 12 | FRA 8 | GBR 10 | EUR DNF | HUN DNF | TUR 13 | ITA 8 | BEL DNF | JPN 11 | CHN 5 | BRA DNF | 6 | 15.místo | ||
2008 | Honda Racing F1 Team | Honda RA108 | Honda RA808E 2.4 V8 | AUS DNF | MAL 10 | BHR DNF | ESP 6 | TUR 11 | MON 11 | CAN 11 | FRA DNF | GBR DNF | GER 17 | HUN 12 | EUR 13 | BEL 15 | ITA 15 | SIN 9 | JPN 14 | CHN 16 | BRA 13 | 3 | 18.místo | |
2009 | Brawn GP F1 Team | Brawn BGP 001 | Mercedes-Benz FO 108W 2,4 V8 | AUS 1 | MAL 1 | CHN 3 | BHR 1 | ESP 1 | MON 1 | TUR 1 | GBR 6 | GER 5 | HUN 7 | EUR 7 | BEL DNF | ITA 2 | SIN 5 | JPN 8 | BRA 5 | SAE | 89 | 1.místo |
* Sezóna v průběhu.
Výsledky v ostatních formulových kategoriích
Sezóna | Série | Tým | Vůz | Závody | Vítězství | Pole Position | Podium | Body | Konečné umístění |
1998 | Formule Ford V. Británie | Haywood Racing | Mygale SJ98-Ford | 133 | 1.místo | ||||
Formule Ford Evropa | 2.místo | ||||||||
1999 | Formule 3 V. Británie | Promatecme UK | Dallara F399-Renault | 16 | 3 | 2 | 7 | 168 | 3.místo |
Externí odkazy
- Jenson Button's official website (anglicky)
- Jenson Button profile and statistics (anglicky)
- Jenson Button career statistics (anglicky)
|
|
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |