Vitantonio Liuzzi
Z Multimediaexpo.cz
m (1 revizi) |
(++) |
||
Řádka 1: | Řádka 1: | ||
{{Infobox Pilot F1 | {{Infobox Pilot F1 | ||
| Jméno = Vitantonio Liuzzi | | Jméno = Vitantonio Liuzzi | ||
- | | Foto = | + | | Foto = |
| Popisek = | | Popisek = | ||
| Stát = [[Itálie]] | | Stát = [[Itálie]] | ||
Řádka 17: | Řádka 17: | ||
| Aktuální sezóna = 2008 | | Aktuální sezóna = 2008 | ||
| Body celkem = 5 | | Body celkem = 5 | ||
- | }} | + | }}[[Soubor:Vitantonio Liuzzi 2011 Malaysia.jpg|thumb|240px|Vitantonio Liuzzi (2011)]] |
'''Vitantonio Liuzzi''' (* [[6. srpen|6. srpna]] [[1981]], [[Locorotondo]]) je [[Itálie|italský]] pilot [[Formule 1]]. V současné době testuje pro tým [[Force India]]. | '''Vitantonio Liuzzi''' (* [[6. srpen|6. srpna]] [[1981]], [[Locorotondo]]) je [[Itálie|italský]] pilot [[Formule 1]]. V současné době testuje pro tým [[Force India]]. | ||
+ | |||
V minulosti žil Liuzzi v [[Hempstead|Hempsteadu]], v [[Anglie|Anglii]], kde sdílel apartmán s dalším testovacím jezdcem, [[Christian Klien|Christianem Klienem]]. Nyní žije Liuzzi v [[Pescara|Pescaře]], v [[Itálie|Itálii]]. | V minulosti žil Liuzzi v [[Hempstead|Hempsteadu]], v [[Anglie|Anglii]], kde sdílel apartmán s dalším testovacím jezdcem, [[Christian Klien|Christianem Klienem]]. Nyní žije Liuzzi v [[Pescara|Pescaře]], v [[Itálie|Itálii]]. | ||
Řádka 29: | Řádka 30: | ||
== Formule Renault, F3 a F 3000 == | == Formule Renault, F3 a F 3000 == | ||
- | |||
Poté se Liuzzi přesunul k autům, v roce [[2001]] závodil v Německé [[Formule Renault|Formuli Renault]], kde skončil celkově na 2. místě. V šampionátu Německé [[Formule 3]] ale dokázal vybojovat pouze 9. místo. Jinak ale v tomto roce dokázal vyhrát mezinárodní závod F3 v [[San Marino|San Marinu]] a testoval pro tým Coloni ve [[Formule 3000|Formuli 3000]] a pro [[Williams]] ve Formuli 1. Pro sezónu [[2003]] si ho do Formule 3000 vyhlédl [[Red Bull]] a Tonio skončil celkově na 4. místě. Na další sezónu se přesunul do týmu [[Arden]]. A v tom roce s ním dominoval, vyhrál 7 z 10 závodů a zajistil si s předstihem titul. | Poté se Liuzzi přesunul k autům, v roce [[2001]] závodil v Německé [[Formule Renault|Formuli Renault]], kde skončil celkově na 2. místě. V šampionátu Německé [[Formule 3]] ale dokázal vybojovat pouze 9. místo. Jinak ale v tomto roce dokázal vyhrát mezinárodní závod F3 v [[San Marino|San Marinu]] a testoval pro tým Coloni ve [[Formule 3000|Formuli 3000]] a pro [[Williams]] ve Formuli 1. Pro sezónu [[2003]] si ho do Formule 3000 vyhlédl [[Red Bull]] a Tonio skončil celkově na 4. místě. Na další sezónu se přesunul do týmu [[Arden]]. A v tom roce s ním dominoval, vyhrál 7 z 10 závodů a zajistil si s předstihem titul. | ||
== Formule 1 == | == Formule 1 == | ||
=== 2005: Red Bull === | === 2005: Red Bull === | ||
- | [[Image:Vitantonio Liuzzi 2005 Britain.jpg|thumb| | + | [[Image:Vitantonio Liuzzi 2005 Britain.jpg|thumb|240px|Liuzzi s třetím vozem [[Red Bull Racing]] během tréninku<br />na [[Grand Prix Velké Británie 2005]].]] |
Jako své idoly Liuzzi uvádí bývalé mistry světa F1 [[Ayrton Senna|Ayrtona Sennu]] a [[Nigel Mansell|Nigela Mansella]]. Liuzziho zázračná forma v F3000 vedla ke spekulacím o jeho příchodu k Ferrari, či aspoň testování u tohoto týmu. Nebo jeho příchod k [[Sauber|Sauberu]], kam Ferrari dodávalo motory. V září roku [[2004]] absolvoval Liuzzi test se Sauberem, nicméně post závodního jezdce mu nakonec přebral bývalý mistr světa, [[Jacques Villeneuve]]. V listopadu 2004 testoval znovu, tentokrát s týmem [[Red Bull]]. A pro rok [[2005]] se k tomuto týmu připojil. Předpokládalo se, že bude v týmu závodit po boku [[David Coulthard|Davida Coultharda]]. Red Bull ale raději zvolil [[Christian Klien|Christiana Kliena]], a pro Liuzziho zbylo místo testovacího jezdce. Ale i přes Klienovy dobré výkony v prvních 3 závodech se tým rozhodl dát v průběhu sezóny šanci i Liuzzimu. Tonio měl Kliena nahradit při závodech v [[Grand Prix San Marina 2005|San Marinu]], [[Grand Prix Španělska 2005|Španělsku]] a [[Grand Prix Monaka 2005|Monaku]]. Hned v prvním závodě udělal Liuzzi po diskvalifikaci obou vozů [[BAR]] bod. Po závodech ve Španělsku a Monaku dostal ještě šanci při [[Grand Prix Evropy 2005|Grand Prix Evropy]]. Poté se do kokpitu vrátil Christian Klien. | Jako své idoly Liuzzi uvádí bývalé mistry světa F1 [[Ayrton Senna|Ayrtona Sennu]] a [[Nigel Mansell|Nigela Mansella]]. Liuzziho zázračná forma v F3000 vedla ke spekulacím o jeho příchodu k Ferrari, či aspoň testování u tohoto týmu. Nebo jeho příchod k [[Sauber|Sauberu]], kam Ferrari dodávalo motory. V září roku [[2004]] absolvoval Liuzzi test se Sauberem, nicméně post závodního jezdce mu nakonec přebral bývalý mistr světa, [[Jacques Villeneuve]]. V listopadu 2004 testoval znovu, tentokrát s týmem [[Red Bull]]. A pro rok [[2005]] se k tomuto týmu připojil. Předpokládalo se, že bude v týmu závodit po boku [[David Coulthard|Davida Coultharda]]. Red Bull ale raději zvolil [[Christian Klien|Christiana Kliena]], a pro Liuzziho zbylo místo testovacího jezdce. Ale i přes Klienovy dobré výkony v prvních 3 závodech se tým rozhodl dát v průběhu sezóny šanci i Liuzzimu. Tonio měl Kliena nahradit při závodech v [[Grand Prix San Marina 2005|San Marinu]], [[Grand Prix Španělska 2005|Španělsku]] a [[Grand Prix Monaka 2005|Monaku]]. Hned v prvním závodě udělal Liuzzi po diskvalifikaci obou vozů [[BAR]] bod. Po závodech ve Španělsku a Monaku dostal ještě šanci při [[Grand Prix Evropy 2005|Grand Prix Evropy]]. Poté se do kokpitu vrátil Christian Klien. | ||
=== 2006-2007: Toro Rosso === | === 2006-2007: Toro Rosso === | ||
- | [[ | + | [[File:Vitantonio Liuzzi 2006.jpg|thumb|240px|Liuzzi ve voze [[Toro Rosso]]<br />během [[Grand Prix Kanady 2006]].]] |
====2006 ==== | ====2006 ==== | ||
Řádka 45: | Řádka 45: | ||
==== 2007 ==== | ==== 2007 ==== | ||
- | [[ | + | [[File:Vitantonio Liuzzi 2007 Brazil free practice.jpg|thumb|260px|left|Liuzzi s vozem Toro Rosso<br />při [[Grand Prix Brazílie 2007]].]] |
Tonio zůstal v týmu i pro rok [[2007]]. Jako jezdec byl představen společně s novým typem vozu, STR2, 13. února 2007. První půlka sezóny nebyla vydařená, Liuzzi, stejně jako jeho stájový kolega [[Scott Speed]], hodně chyboval. Největší šanci na body měl v [[Grand Prix Kanady 2007|Kanadě]], nakonec ale rozbil své Toro Rosso o „Zeď šampiónů“. V průběhu sezóny potom vyvstaly spekulace, že by jej i Speeda mohli nahradit mladý [[Sebastian Vettel]] a šampión série [[Champcar]], [[Sébastien Bourdais]]. Nakonec byl nahrazen jen Speed, nicméně bylo potvrzeno, že Bourdais bude za Toro Rosso závodit v následující sezóně. Od té doby se Liuzziho výsledky zlepšily. V [[Grand Prix Japonska 2007|Japonsku]] přišel o bod jen kvůli penalizaci. Nejlepší závod jeho kariéry ale přišel v [[Grand Prix Číny 2007|Číně]]. V kvalifikaci se umístil na výborném 11. místě. Po startu předjel další 3 jezdce a v průběhu závodu ještě [[Mark Webber|Marka Webbera]] z Red Bullu, a také [[Nick Heidfeld|Nicka Heidfelda]] z BMW. V závodě dokázal držet krok i s pátým [[Jenson Button|Jensonem Buttonem]] z [[Honda|Hondy]], nakonec ale vybojoval 6. místo a 3 body. | Tonio zůstal v týmu i pro rok [[2007]]. Jako jezdec byl představen společně s novým typem vozu, STR2, 13. února 2007. První půlka sezóny nebyla vydařená, Liuzzi, stejně jako jeho stájový kolega [[Scott Speed]], hodně chyboval. Největší šanci na body měl v [[Grand Prix Kanady 2007|Kanadě]], nakonec ale rozbil své Toro Rosso o „Zeď šampiónů“. V průběhu sezóny potom vyvstaly spekulace, že by jej i Speeda mohli nahradit mladý [[Sebastian Vettel]] a šampión série [[Champcar]], [[Sébastien Bourdais]]. Nakonec byl nahrazen jen Speed, nicméně bylo potvrzeno, že Bourdais bude za Toro Rosso závodit v následující sezóně. Od té doby se Liuzziho výsledky zlepšily. V [[Grand Prix Japonska 2007|Japonsku]] přišel o bod jen kvůli penalizaci. Nejlepší závod jeho kariéry ale přišel v [[Grand Prix Číny 2007|Číně]]. V kvalifikaci se umístil na výborném 11. místě. Po startu předjel další 3 jezdce a v průběhu závodu ještě [[Mark Webber|Marka Webbera]] z Red Bullu, a také [[Nick Heidfeld|Nicka Heidfelda]] z BMW. V závodě dokázal držet krok i s pátým [[Jenson Button|Jensonem Buttonem]] z [[Honda|Hondy]], nakonec ale vybojoval 6. místo a 3 body. | ||
Řádka 308: | Řádka 308: | ||
{{Článek z Wikipedie}} | {{Článek z Wikipedie}} | ||
- | [[Kategorie:Italský pilot F1 | + | {{DEFAULTSORT:Liuzzi, Vitantonio}} |
- | [[Kategorie:Žijící lidé | + | [[Kategorie:Italský pilot F1]] |
+ | [[Kategorie:Muži]] | ||
+ | [[Kategorie:Žijící lidé]] |
Aktuální verze z 8. 2. 2023, 12:52
Vitantonio Liuzzi (* 6. srpna 1981, Locorotondo) je italský pilot Formule 1. V současné době testuje pro tým Force India.
V minulosti žil Liuzzi v Hempsteadu, v Anglii, kde sdílel apartmán s dalším testovacím jezdcem, Christianem Klienem. Nyní žije Liuzzi v Pescaře, v Itálii.
Obsah |
Osobní život
Kromě své rodné italštiny mluví Tonio anglicky a francouzsky. Je také znám svými piercingy, momentálně má 3: jeden na vrchu levého ucha, jeden na levém obočí a jeen na spodu levého ucha.
Motokáry
Vitantonio Liuzzi, stejně jako většina jiných jezdců, začal svou kariéru v 9 letech na motokárách (1991). V roce 1993 vyhrál Italský motokárový šampionát. V roce 1995 skončil druhý v Mistrovství světa motokár a 5. místo obsadil v Evropském šampionátu. Jeho motokárová kariéra vyvrcholila vítězství v Mistrovství světa motokár v roce 2001.
Formule Renault, F3 a F 3000
Poté se Liuzzi přesunul k autům, v roce 2001 závodil v Německé Formuli Renault, kde skončil celkově na 2. místě. V šampionátu Německé Formule 3 ale dokázal vybojovat pouze 9. místo. Jinak ale v tomto roce dokázal vyhrát mezinárodní závod F3 v San Marinu a testoval pro tým Coloni ve Formuli 3000 a pro Williams ve Formuli 1. Pro sezónu 2003 si ho do Formule 3000 vyhlédl Red Bull a Tonio skončil celkově na 4. místě. Na další sezónu se přesunul do týmu Arden. A v tom roce s ním dominoval, vyhrál 7 z 10 závodů a zajistil si s předstihem titul.
Formule 1
2005: Red Bull
Jako své idoly Liuzzi uvádí bývalé mistry světa F1 Ayrtona Sennu a Nigela Mansella. Liuzziho zázračná forma v F3000 vedla ke spekulacím o jeho příchodu k Ferrari, či aspoň testování u tohoto týmu. Nebo jeho příchod k Sauberu, kam Ferrari dodávalo motory. V září roku 2004 absolvoval Liuzzi test se Sauberem, nicméně post závodního jezdce mu nakonec přebral bývalý mistr světa, Jacques Villeneuve. V listopadu 2004 testoval znovu, tentokrát s týmem Red Bull. A pro rok 2005 se k tomuto týmu připojil. Předpokládalo se, že bude v týmu závodit po boku Davida Coultharda. Red Bull ale raději zvolil Christiana Kliena, a pro Liuzziho zbylo místo testovacího jezdce. Ale i přes Klienovy dobré výkony v prvních 3 závodech se tým rozhodl dát v průběhu sezóny šanci i Liuzzimu. Tonio měl Kliena nahradit při závodech v San Marinu, Španělsku a Monaku. Hned v prvním závodě udělal Liuzzi po diskvalifikaci obou vozů BAR bod. Po závodech ve Španělsku a Monaku dostal ještě šanci při Grand Prix Evropy. Poté se do kokpitu vrátil Christian Klien.
2006-2007: Toro Rosso
2006
Po koupi týmu Minardi, který koupil Red Bull (a přejmenoval jej na Toro Rosso), byl Liuzzi odměněn sedačkou v nově vzniklém „B-týmu“. Při Grand Prix USA vybojoval Liuzzi první bod pro tým, když vydřel po boji s Davidem Coulthardem a Nickem Rosbergem 8. místo. Byl to ale pro něj i pro tým jediný bod získaný v sezóně 2006.
2007
Tonio zůstal v týmu i pro rok 2007. Jako jezdec byl představen společně s novým typem vozu, STR2, 13. února 2007. První půlka sezóny nebyla vydařená, Liuzzi, stejně jako jeho stájový kolega Scott Speed, hodně chyboval. Největší šanci na body měl v Kanadě, nakonec ale rozbil své Toro Rosso o „Zeď šampiónů“. V průběhu sezóny potom vyvstaly spekulace, že by jej i Speeda mohli nahradit mladý Sebastian Vettel a šampión série Champcar, Sébastien Bourdais. Nakonec byl nahrazen jen Speed, nicméně bylo potvrzeno, že Bourdais bude za Toro Rosso závodit v následující sezóně. Od té doby se Liuzziho výsledky zlepšily. V Japonsku přišel o bod jen kvůli penalizaci. Nejlepší závod jeho kariéry ale přišel v Číně. V kvalifikaci se umístil na výborném 11. místě. Po startu předjel další 3 jezdce a v průběhu závodu ještě Marka Webbera z Red Bullu, a také Nicka Heidfelda z BMW. V závodě dokázal držet krok i s pátým Jensonem Buttonem z Hondy, nakonec ale vybojoval 6. místo a 3 body.
2008: Force India
10. sprna bylo potvrzeno, že Sébastien Bourdais bude v roce 2008 závodit za Toro Rosso. Druhou sedačku obsadil Sebastian Vettel a Liuzzi tak zůstal bez místa. Liuzziho manažer, bývalý šéf Lotusu Peter Collins, potvrdil, že Liuzzi ve formuli zůstane. Vypadalo to na post testovacího jezdce pro Williams, ten ale získal Nico Hülkenberg. 10. ledna 2008 se tak Tonio dohodl na testování v týmu Force India.
Kompletní výsledky ve Formuli 1
(Legenda, tučně vyznačené závody znamenají zisk pole position, závody vyznačené kurzívou označují zajetí nejrychlejšího kola v závodě)
Rok | Tým | Šasi | Motor | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | Umístění | Body |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2005 | Red Bull Racing | Red Bull RB1 | Cosworth TJ2005 3.0 V10 | AUS TD | MAL TD | BHR TD | SMR 8 | ESP DNF | MON DNF | EUR 9 | CAN | USA | FRA TD | GBR TD | GER TD | HUN TD | TUR TD | ITA TD | BEL TD | BRA TD | JPN TD | CHN TD | 24.místo | 1 |
2006 | Scuderia Toro Rosso | Toro Rosso STR1 | Cosworth TJ2006 3.0 V10 14 Series | BHR 11 | MAL 11 | AUS DNF | SMR 14 | EUR DNF | ESP 15 | MON 10 | GBR 13 | CAN 13 | USA 8 | FRA 13 | GER 10 | HUN DNF | TUR DNF | ITA 14 | CHN 10 | JPN 14 | BRA 16 | 19.místo | 1 | |
2007 | Scuderia Toro Rosso | Toro Rosso STR2 | Ferrari 056 2.4 V8 | AUS 14 | MAL 17 | BHR DNF | ESP DNF | MON DNF | CAN DNF | USA 17 | FRA DNF | GBR 16 | EUR DNF | HUN DNF | TUR 15 | ITA 17 | BEL 12 | JPN 9 | CHN 6 | BRA 13 | 18.místo | 3 |
Kompletní výsledky v F3000
(Legenda, tučně vyznačené závody znamenají zisk pole position, závody vyznačené kurzívou označují zajetí nejrychlejšího kola v závodě
Rok | Tým | Šasi | Motor | Gumy | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | Umístění | Body |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2003 | Red Bull Junior | Lola B02/50 | Zytek-Judd KV | Avon | SMR 4 | ESP DNF | AUT 4 | MON DNF | EUR 2 | FRA 4 | GBR 3 | GER 4 | HUN 9 | ITA 4 | 4.místo | 39 |
2004 | Arden | Lola B02/50 | Zytek-Judd KV | Avon | SMR 1 | ESP 1 | MON 1 | EUR 11 | FRA 1 | GBR 1 | GER 1 | HUN 2 | BEL 2 | ITA 1 | 1.místo | 86 |
Juniorské formule
Rok | Název série | Tým | Pořadí | Body | Závody | Vítězství | Pole Position | Podium |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2001 | F Renault 2000 (GER) | GM Motorsport | 2.místo | 139 | 8 | 1 | 1 | 4 |
F Renault 2000 Eurocup | GM Motorsport | 0 | 1 | 0 | 0 | 0 | ||
2002 | F3 (GER) | Team BSR | 9.místo | 25 | 18 | 0 | 2 | 3 |
F3 (ITA) | Team BSR | 8.místo | 9 | 1 | 1 | 1 | 1 | |
2003 | Formule 3000 | Red Bull Junior | 4.místo | 39 | 10 | 0 | 1 | 2 |
F Nissan World Series | RC Motorsport | 25.místo | 2 | 2 | 0 | 0 | 0 | |
2004 | Formule 3000 | Arden | 1.místo | 86 | 10 | 7 | 9 | 9 |
Externí odkazy
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |