Foreground plně podporuje – RWD, HTML 5.0, Super Galerii a YouTube 2.0 !
Autodromo Enzo e Dino Ferrari
Z Multimediaexpo.cz
Autodromo Enzo e Dino Ferrari je automobilovým okruhem situovaným ve městě Imola, které se nachází v provincii Bologna. Okruh nese jméno Enza Ferrariho, zakladatele stejnojmenné automobilky a jeho syna Dina. Před smrtí Enza Ferrariho v roce 1988 byl pojmenován Autodromo Dino Ferrari.
Všeobecné známosti dosáhl pod jménem Autodromo di Imola, každé jaro hostí Grand Prix San Marina vozů Formule 1 a mnoho dalších automobilových a motocyklových podniků. V roce 1980 hostil také Grand Prix Itálie . Je jedním z mála okruhů na kterém se jezdí proti chodu hodinových ručiček.
Obsah |
Historie okruhu
Tento okruh byl navržen koncem 40 let 20. století společností ESTI (Ente Sport e Turismo Imolese), byla to akce revitalizace poválečné situace v regionu.
Projektu se účastnila skupina přátel - Alfredo Campagnoli, Graziano Golinelli, Ugo Montevecchi a Gualtieri Vighi, později se připojuje Checco Costa.
Položení základního kamene se uskutečnilo 22. března 1950; první kolaudace proběhla 19. října když Enzo Ferrari testoval Ferrari 340 Sport za přítomnosti špičkových pilotů Alberta Ascariho, Giannina Marzotta e Luigiho Villorese. Při této příležitosti se na okruhu odehrál test motocyklu Gilera s šampionem Umberto Masettim.
Ale opravdové slavnostní zahájení proběhlo až 25. dubna 1953, když se na okruhu uskutečnilo motocyklové mistrovství Itálie ve třídách 125 a 500 cc.
Automobily si svůj debut v Imole odbily 20. června 1954 O Zlatou mušli Shell svedly boj sportovní vozy Ferrari e Maserati: Umberto Maglioli (Ferrari) zvítězil před Musitellim a Luigim Mussem kteří pilotovali Maserati.
21. dubna 1963 se na okruhu poprvé představila Formule 1, i když se jednal pouze o závody nezapočítávané do mistrovství světa. Tehdy zvítězil Jim Clark na voze Lotus.
Od roku 1970 autodrom nese jméno Dina Ferrariho, syna Enza Ferrariho, který předčasně zesnul v padesátých letech. Stalo se tak dva roky po zásadních změnách na trati, při kterých vznikly Variante Bassa a Variante Alta.
Konečně v roce 1979, přesně 16. září, v závodě nazvaném Grand Prix Dino Ferrari, začíná nová éra formule 1 na okruhu v Imole. Následující rok 14. září 1980, Imola hostí svůj první plnohodnotný závod formule 1: Grand Prix Itálie. Další rok se Velká cena vrací na okruh v Monze a Imola se stává sídlem Grand Prix San Marina.
Trať od roku 1980
- Délka okruhu 5000 m
- Rekord v kvalifikaci - 1:33,988 Rene Arnoux/1980
- Rekord v závodě - 1:36,089 Alan Jones/1980
| Rok | Pilot | Vůz | Čas | Výsledky |
|---|---|---|---|---|
| 1980 | | Brabham BT49 | 1:38'07.52 | Výsledky |
Trať od roku 1981
- Délka okruhu 5040 m
- Rekord v kvalifikaci - 1:21,548 Ayrton Senna/1994
- Rekord v závodě - 1:24,335 Damon Hill/1994
| Rok | Pilot | Vůz | Čas | Výsledky |
|---|---|---|---|---|
| 1981 | | Brabham BT49C | 1:51'23.97 | Výsledky |
| 1982 | | Ferrari 126C2 | 1:36'38.887 | Výsledky |
| 1983 | | Ferrari 126C2B | 1:37'52.460 | Výsledky |
| 1984 | | McLaren MP4/2 | 1:36'53.679 | Výsledky |
| 1985 | | Lotus 97T | 1:34'35.955 | Výsledky |
| 1986 | | McLaren MP4/2C | 1:32'28.408 | Výsledky |
| 1987 | | Williams FW11B | 1:31'24.076 | Výsledky |
| 1988 | | McLaren MP4/4 | 1:32'41.264 | Výsledky |
| 1989 | | McLaren MP4/5 | 1:26'51.245 | Výsledky |
| 1990 | | Williams FW13B | 1:30'55.478 | Výsledky |
| 1991 | | McLaren MP4/6 | 1:35'14.750 | Výsledky |
| 1992 | | Williams FW14B | 1:28'40.927 | Výsledky |
| 1993 | | Williams FW15C | 1:36'38.887 | Výsledky |
| 1994 | | Benetton B194 | 1:28'28.642 | Výsledky |
Trať od roku 1995
- Délka okruhu 4895 m
- Rekord v kvalifikaci - 1:27,274 Michael Schumacher/1995
- Rekord v závodě - 1:29,568 Gerhard Berger/1995
| Rok | Pilot | Vůz | Čas | Výsledky |
|---|---|---|---|---|
| 1995 | | Williams FW17 | 1:41'42.552 | Výsledky |
Trať od roku 1996
- Délka okruhu 4892 m
- Rekord v kvalifikaci - 1:26,890 Michael Schumacher/1996
- Rekord v závodě - 1:28,931 Damon Hill/1996
| Rok | Pilot | Vůz | Čas | Výsledky |
|---|---|---|---|---|
| 1996 | | Williams FW18 | 1:35'26.156 | Výsledky |
Trať od roku 1997
- Délka okruhu 4930 m
- Rekord v kvalifikaci - 1:23,303 Jacques Villeneuve/1997
- Rekord v závodě - 1:25,531 Heinz Harald Frentzen/1997
| Rok | Pilot | Vůz | Čas | Výsledky |
|---|---|---|---|---|
| 1997 | | Williams FW19 | 1:31'00.673 | Výsledky |
| 1998 | | McLaren MP4/13 | 1:34'24.593 | Výsledky |
| 1999 | | Ferrari F399 | 1:33'44.792 | Výsledky |
Trať od roku 2000
- Délka okruhu 4933 m
- Rekord v kvalifikaci - 1:19,753 Jenson Button/2004
- Rekord v závodě - 1:20,411 Michael Schumacher/2004
| Rok | Pilot | Vůz | Čas | Výsledky |
|---|---|---|---|---|
| 2000 | | Ferrari F1-2000 | 1:31'39.776 | Výsledky |
| 2001 | | Williams FW23 | 1:30'44.817 | Výsledky |
| 2002 | | Ferrari F2002 | 1:29'10.789 | Výsledky |
| 2003 | | Ferrari F2002 | 1:28'12.058 | Výsledky |
| 2004 | | Ferrari F2004 | 1:26'19.670 | Výsledky |
| 2005 | | Renault R25 | 1:27'41.921 | Výsledky |
Trať od roku 2006
- Délka okruhu 4959 m
- Rekord v kvalifikaci - 1:22,795 Michael Schumacher/2006
- Rekord v závodě - 1:24,569 Fernando Alonso/2006
| Rok | Pilot | Vůz | Čas | Výsledky |
|---|---|---|---|---|
| 2006 | | Ferrari 248 F1 | 1:31'06.486 | Výsledky |
Externí odkazy
| Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
|---|
| Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |
