Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
Ralf Schumacher
Z Multimediaexpo.cz
Verze z 20. 11. 2011, 17:54
Ralf Schumacher (* 30. června 1975, Hürth-Hermülheim poblíž Kolína nad Rýnem) je německý závodník, bývalý pilot Formule 1, který naposledy závodil za tým Toyota. V současnosti závodí v německém šampionátu cestovních vozů DTM. Je mladším bratrem sedminásobného mistra světa, Michaela Schumachera.
Obsah |
Kariéra před Formulí 1
Se závoděním začal Ralf ve třech letech na trati v jeho domovském městě, v Kerpenu, která pařila jeho rodičům. Po ziscích druhých míst z národních motokárových šampionátů, přešel Schumacher do výkonnějších strojů, do německé Formule 3, to bylo v roce 1995. Zde byl celkově druhý, což ale nebyl jeho vrchol sezóny. Vyhrál totiž prestižní pouliční závod v Macau, který v minulosti vyhrál i jeho bratr Michael. Tehdy porazil svého budoucího týmového kolegu, Jarna Trulliho a dva další jezdce F1, Pedro de la Rosu a Norberta Fontanu. Ralf se poté přesunul na rok 1996 do japonské Formule Nippon, kterou vyhrál a hned na další rok už měl podepsanou smlouvu s týmem Jordan, který působil ve Formuli 1.
Formule 1
1997-1998: Jordan
Ralf Schumacher debutoval v roce 1997 a hned ve třetím závodě vystoupal na stupně vítězů, konkrétně to bylo v Grand Prix Argentiny. I přesto Schumacher nedokončil více než polovinu závodů a sezónu zakončil na 11. místě se ziskem 13 bodů, a byl poražen stájovým kolegou Giancarlem Fisichellou. Následující rok byly vozy Jordan poháněny motory Mugen-Honda, které byly schopny vítězit a tak Ralf skončil druhý v Grand Prix Belgie, kterou vyhrál jeho týmový kolega a ex-mistr světa, Damon Hill. V dalším závodě dojel Ralf třetí. Počet nedokončených závodů z první poloviny sezóny se ale na Ralfově celkovém umístění projevil, a tak skončil desátý, se ziskem 14 bodů.
1999-2004: Williams
Na další roky se Ralf upsal Williamsu a pro budoucnost to byl rozhodně krok správný. Ralf byl třikrát na stupních vítězů a sezónu skončil s 35 body na 6. místě, což se považovalo za veliký úspěch, protože v roce 1999 poháněly vozy Williams zastaralé motory Supertec. Ralf mohl litovat snad jen toho, že jeho nástupce v Jordanu Heinz-Harald Frentzen dvakrát vyhrál a obsadil čtyři místa na stupních vítězů.
Rok 2000 byl pro některé možná zklamáním. Williams podepsal smlouvu s BMW, se kterým už se dalo vyhrávat. Ralf ale stále zatím nevyhrál, a přesto, že ho auto zradilo jen čtyřikrát a přesto, že byl v týmu zkušenějším pilotem, získal jen tři pódiová umístění. S 24 body skončil celkově pátý. V roce 2001 ale smůlu prolomil a vyhrál hned třikrát, v San Marinu, Kanadě a v Německu. Tato sezóna je jeho nejlepší v kariéře, když získal 49 bodů (což sice není jeho maximum, ale skončil v pořadí nejvýše) a celkově skončil čtvrtý.
Dobrá umístění pokračovala i v sezóně 2002, ale nakonec skončil až za týmovým kolegou, Juanem Pablem Montoyou. Celkově byl tak jako v minulé sezóně čtvrtý ale získal 42 bodů, vyhrál pouze jednou, v Malajsii.
V roce 2003 vyhrál Schumacher Grand Prix Evropy (na Nürburgringu) a Grand Prix Francie, a společně s Montoyou vybojovali pro Williams konečné druhé místo v poháru konstruktérů v letech 2002 a 2003. V této sezóně také získal Ralf nejvíce bodů, 58, i tak to ale stačilo jen na 5. místo.
Sezóna 2004 se Ralfovi vůbec nevyvedla. 20. června 2004 měl Ralf vážnou havárii na okruhu Indianapolis. Při havárii na něj působilo přetížení 78G, což je jedno z nejvíce naměřených přetížení v motorismu. Výsledek bylo veliké otřesení a dvě menší fraktury na páteři. Ralf byl odvezen do blízké nemocnice, kde pobyl čtyři dny, a poté strávil doma měsíc v posteli. Promeškal tak 6 závodů, avšak na poslední 3 se vrátil a obsadil 9. místo, když stačil nasbírat 24 bodů.
2005-2007: Toyota
2005
Grand Prix USA jakoby byla pro Ralfa prokletá, protože na stejném místě havaroval i v roce 2005, kde tomu výrazně dopomohly pneumatiky a byl to jakýsi začátek fiaska Grand Prix USA 2005. V tom roce už ale Ralf jezdil za Toyotu, jelikož Williams ho propustil kvůli velkým finančním požadavkům. V prvních 12 závodech byl porážen stájovým kolegou, Jarnem Trullim. Své první stupně vítězství v Toyotě vybojoval Ralf v Maďarsku, kde se hnal za druhým místem, které ale nakonec uhájil jeho bratr Michael. Tým Toyota zvolil pro závěrečné 3 závody specifikaci vozu typu B pro vůz TF105. A přineslo to výsledky, Ralf získal v Japonsku pole position a o týden později v Číně skončil třetí. Tato modifikovaná verze vozu pomohla Schumacherovi získat šesté místo v poháru jezdců, a skončil tak 2 body před Trullim, kterému typ B absolutně nesedl.
2006
Ralf podepsal s Toyotou i na rok 2006, ale v prvním závodě sezóny byla Toyota hodně vzadu. Malajsie už přinesla Ralfovi osmé místo a třetí závod v Austrálii úspěch, čímž bylo třetí místo. To bylo ale také poslední pódium. V dalších závodech Ralfova Toyota mnohokrát selhala. Čtvrté místo z Grand Prix Francie se dá brát jako velký úspěch. V Maďarsku skončil šestý a v Turecku a Japonsku sedmý. I tak ale porazil svého stájového kolegu Trulliho, na druhou stranu byla sezóna zklamáním pro něj i pro Toyotu, oproti roku 2007 to byla ale sezóna úžasná. Celkově tak Ralf skončil s 20 body na 10. místě.
2007
Ralf Schumacher vybojoval pro Toyotu bod v prvním závodě nové sezóny, v Austrálii. Tam porazil svého stávajícího kolegu Trulliho, který dokončil závod o místo za ním. Poté se ale dařilo spíše Trullimu. Ten skončil v dalších dvou závodech dvakrát sedmý, za to Ralf patnáctý a dvanáctý. A v podobném duchu se odehrávala celá sezóna. V Grand Prix Španělska se Ralf zapletl do kolize s Alexanderem Wurzem, čímž se propadl do hloubi pole. Poté stejně kvůli mechanickým potížím odstoupil. Monako bylo dalším zklamáním, Ralf startoval až z 20. místa a skončil jako šestnáctý, 0,9 sekundy za Trullim. V té době měl Jarno Trulli podepsanou smlouvu s Toyotou až do konce roku 2009, zatímco Ralfovi měla smlouva vypršet na konci sezóny. A Ralfovy výsledky napovídaly tomu, že by si měl hledat místo někde jinde, ovšem on tvrdil že je vše v pořádku a smlouva už je skoro na stole.
Další bod přišel až v Kanadě, kde se tedy po startu z 18. místa propracoval na 8. místo. A to i přesto, že se v první zatáčce dostal do problémů s Rubensem Barrichellem a Davidem Coulthardem. V dalších závodech, ve Velké Británii a Evropě se Ralf pohyboval v bojích o bodované pozice, ovšem musel odstoupit. Nejdříve kvůli mechanické poruše a poté po kolizi s Nickem Heidfeldem, z týmu BMW Sauber.
Zraky příznivců Ralfa se upíraly k Maďarsku, kde vybojoval v minulosti první pódium pro Toyotu. Startoval z dobrého 5. místa a vypadalo to na konečně slušný závod. Zpočátku se držel Fernanda Alonsa a nakonec se umístil na nejlepší pozici v sezóně, na 6. místě. Že by se Ralf konečně chytil ? Kdepak, v Turecku pokazil hned kvalifikaci, když v ní skončil šestnáctý, oproti devátému Trullimu. Nakonec dojel dvanáctý a dokonce před Trullim, ten ale vyjel po boji s Giancarlem Fisichellou mimo trať. Další závody už body nepřinesly a už i Ralf začínal chápat, že jeho dny u Toyoty jsou nadobro sečteny. Sezóna 2007 byla pro Ralfa úplně nejhorší v kariéře.
1. října 2007 prohlásil Ralf, že opouští Toyotu a bude hledat novou výzvu. A opět začal vehementně tvrdit, že o jeho budoucnosti je jasno a že zůstává ve Formuli 1. Nicméně po konci sezóny nemá podepsanou žádnou smlouvu a volné sedačky ve vozech už jsou téměř zaplněny.
DTM
V lednu se Ralf objevil na portugalském okruhu Estoril, kde testoval pro Mercedes DTM. V únoru nakonec Ralf oznámil, že se zúčastní mistrovství vozů DTM v roce 2008 v týmu Trilux AMG Mercedes, s vozem AMG Mercedes-Benz C-Klasse, specifikace pro rok 2007.
Osobní život
V říjnu roku 2001 se Ralf oženil s Corou-Caroline Brinkmannovou, bývalou modelkou. 23. října se jim narodil syn David.
Kompletní výsledky ve Formuli 1
(tučně vyznačené závody znamenají zisk pole position, závody vyznačené kurzívou označují zajetí nejrychlejšího kola v závodě)
Rok | Tým | Šasi | Motor | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | Umístění | Body |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1997 | Benson & Hedges Total Jordan Peugeot | Jordan 197 | Peugeot A14 3.0 V10 | AUS DNF | BRA DNF | ARG 3 | SMR DNF | MON DNF | ESP DNF | CAN DNF | FRA 6 | GBR 5 | GER 5 | HUN 5 | BEL DNF | ITA DNF | AUT 5 | LUX DNF | JPN 9 | EUR DNF | 11.místo | 13 | ||
1998 | Benson & Hedges Total Jordan | Jordan 198 | Mugen-Honda MF-301 HC 3.0 V10 | AUS DNF | BRA DNF | ARG DNF | SMR 7 | ESP 11 | MON DNF | CAN DNF | FRA 16 | GBR 6 | AUT 5 | GER 6 | HUN 9 | BEL 2 | ITA 3 | LUX DNF | JPN DNF | 10.místo | 14 | |||
1999 | Winfield Williams | Williams FW21 | Supertec FB01 3.0 V10 | AUS 3 | BRA 4 | SMR DNF | MON DNF | ESP 5 | CAN 4 | FRA 4 | GBR 3 | AUT DNF | GER 4 | HUN 9 | BEL 5 | ITA 2 | EUR 4 | MAL DNF | JPN 5 | 6.místo | 35 | |||
2000 | BMW WilliamsF1 Team | Williams FW22 | BMW E41 3.0 V10 | AUS 3 | BRA 5 | SMR DNF | GBR 4 | ESP 4 | EUR DNF | MON DNF | CAN 14 | FRA 5 | AUT 14 | GER 7 | HUN 5 | BEL 3 | ITA 3 | USA DNF | JPN DNF | MAL DNF | 5.místo | 24 | ||
2001 | BMW WilliamsF1 Team | Williams FW23 | BMW P80 3.0 V10 | AUS DNF | MAL 5 | BRA DNF | SMR 1 | ESP DNF | AUT DNF | MON DNF | CAN 1 | EUR 4 | FRA 2 | GBR DNF | GER 1 | HUN 4 | BEL 7 | ITA 3 | USA DNF | JPN 6 | 4.místo | 49 | ||
2002 | BMW WilliamsF1 Team | Williams FW24 | BMW P82 3.0 V10 | AUS DNF | MAL 1 | BRA 2 | SMR 3 | ESP 11 | AUT 4 | MON 3 | CAN 7 | EUR 4 | GBR 8 | FRA 5 | GER 3 | HUN 3 | BEL 5 | ITA DNF | USA 16 | JPN 11 | 4.místo | 42 | ||
2003 | BMW WilliamsF1 Team | Williams FW25 | BMW P83 3.0 V10 | AUS 8 | MAL 4 | BRA 7 | SMR 4 | ESP 5 | AUT 6 | MON 4 | CAN 2 | EUR 1 | FRA 1 | GBR 9 | GER DNF | HUN 4 | ITA Inj | USA DNF | JPN 12 | 5.místo | 58 | |||
2004 | BMW WilliamsF1 Team | Williams FW26 | BMW P84 3.0 V10 | AUS 4 | MAL DNF | BHR 7 | SMR 7 | ESP 6 | MON 10 | EUR DNF | CAN DSQ | USA DNF | FRA Inj | GBR Inj | GER Inj | HUN Inj | BEL Inj | ITA Inj | CHN DNF | JPN 2 | BRA 5 | 9.místo | 24 | |
2005 | Panasonic Toyota Racing | Toyota TF105 Toyota TF105B | Toyota RVX-05 3.0 V10 | AUS 12 | MAL 5 | BHR 4 | SMR 9 | ESP 4 | MON 6 | EUR DNF | CAN 6 | USA DNS | FRA 7 | GBR 8 | GER 6 | HUN 3 | TUR 12 | ITA 6 | BEL 7 | BRA 8 | JPN 8 | CHN 3 | 6.místo | 45 |
2006 | Panasonic Toyota Racing | Toyota TF106 Toyota TF106B | Toyota RVX-06 2.4 V8 | BHR 14 | MAL 8 | AUS 3 | SMR 9 | EUR DNF | ESP DNF | MON 8 | GBR DNF | CAN DNF | USA DNF | FRA 4 | GER 9 | HUN 6 | TUR 7 | ITA 15 | CHN DNF | JPN 7 | BRA DNF | 10.místo | 20 | |
2007 | Panasonic Toyota Racing | Toyota TF107 | Toyota RVX-07 2.4 V8 | AUS 8 | MAL 15 | BHR 12 | ESP DNF | MON 16 | CAN 8 | USA DNF | FRA 10 | GBR DNF | EUR DNF | HUN 6 | TUR 12 | ITA 15 | BEL 10 | JPN DNF | CHN DNF | BRA 11 | 16.místo | 5 |
Výsledky v ostatních formulových kategoriích
Sezóna | Série | Tým | Vůz | Závody | Vítězství | Pole Position | Podium | Body | Konečné umístění |
1992 | Formule BMW Junior | 66 | 6.místo | ||||||
1993 | Formule BMW Junior | 2.místo | |||||||
1994 | Formule 3 Německo | Opel Team WTS | Dallara F394-Opel | 19 | 1 | 2 | 10 | 158 | 3.místo |
1995 | Formule 3 Německo | Opel Team WTS | Dallara F395-Opel | 15 | 3 | 2 | 10 | 171 | 2.místo |
1996 | JAF Formula Nippon Championship | X Japan Team Le Mans | Reynard 96D-Mugen Honda | 10 | 3 | 2 | 4 | 40 | 1. místo |
All-Japan GT Championship | ? | ? | 6 | 3 | ? | 3 | 60 | 3. místo | |
1997 | FIA GT GT1 | AMG Mercedes | AMG Mercedes-Benz CLK-GTR | 1 | 2 | 29. místo | |||
2008 | DTM | Trilux AMG Mercedes | AMG Mercedes-Benz C-Klasse (2007) |
Fakta
- Schumacherův průměrný bodový zisk za závod je 1,8 bodu.
- Schumacherův průměrný bodový zisk za sezónu je 29,9 bodů.
Externí odkazy
|
|
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |