MiG-17

Z Multimediaexpo.cz

(Rozdíly mezi verzemi)
(+ Wikimedia Commons)
(+ Galerie)
 
(Nejsou zobrazeny 2 mezilehlé verze.)
Řádka 1: Řádka 1:
-
[[Soubor:MiG-17 landing by StuSeeger.jpg|thumb|240px|MiG-17 polského letectva]]
+
[[Soubor:MiG-17 landing by StuSeeger.jpeg|thumb|240px|MiG-17 polského letectva]]
'''Mikojan-Gurjevič MiG-17''' (rusky: ''Микоян и Гуревич МиГ-17'', v kódu [[Severoatlantická aliance|NATO]]: ''Fresco'') byl proudový [[stíhací letoun]], vyvinutý v Sovětském svazu na přelomu 40. a 50. let.
'''Mikojan-Gurjevič MiG-17''' (rusky: ''Микоян и Гуревич МиГ-17'', v kódu [[Severoatlantická aliance|NATO]]: ''Fresco'') byl proudový [[stíhací letoun]], vyvinutý v Sovětském svazu na přelomu 40. a 50. let.
-
==Uživatelé==
+
== Vývoj a konstrukce ==
-
* Albánie, Afghánistán, Polsko, Československo, Maďarsko, NDR, Bulharsko, Rumunsko, Vietnam, KLDR, Egypt, Sýrie, Irák, Nigérie, Kuba, Čína, Jemen, Somálsko, Mozambik, Uganda, Cejlon, Indonésie, Pákistán, Maroko
+
[[Soubor:Underside view of an Egyptian aircraft.JPEG|right|thumb|Egyptský MiG-17]]
 +
[[Soubor:MiG I-330 ExRussia.jpg|left|thumb|I-330]]
 +
MiG-17 vznikl jako celokovový samonosný [[středoplošník]] se šípovitým křídlem a jeho design byl založený na předchůdci - [[MiG-15|MiGu-15bis]], přičemž největší změnou oproti MiGu-15 byla konstrukce křídel. Ta měla u kořene šípovitost 45° a na vnější části 42°. Dalšími viditelnými změnami byly tři aerodynamické plůtky na každém křídle (MiG-15 měl jen dva), prodloužená zadní část, kýlový hřeben - pro zvýšení podélné stability - s patkou chránící [[trup letadla]] při přistávání. Celková konstrukce MiGu-17 byla podobná MiGu-15 a obě letadla používaly stejný motor [[Klimov VK-1]]. Nové letadlo dostalo označení I-330 (SI).
 +
 
 +
První prototyp SI-01 poprvé vzlétl 14. ledna 1950 a jeho pilotem byl Ivan Ivaščenko.
 +
V únoru 1950 na něm tento pilot ve vodorovném letu dosáhl rychlosti 1 114 km/h (M=1,03) ve výšce 2200 m. Po havárii tohoto prototypu [[17. březen|17. března]] [[1950]] (I. Ivaščenko při něm zahynul) zkoušky druhého prototypu SI-02 začaly až po víc jak roce. Ty skončily [[20. červen|20. června]] [[1951]] rozhodnutím zařadit letadlo pod označením MiG-17 do sériové výroby. Odhadovalo se, že při použití stejného motoru bude MiG-17 rychlejší o 40-50 km/h oproti MiGu-15 a bude mít i lepší ovladatelnost ve větších výškách. Po začátku sériové produkce bylo letadlo několikrát modifikované a vylepšované.
 +
 
 +
Základní verze MiGu-17 bylo víceúčelové stíhací letadlo vyzbrojené třemi kanóny. Mohlo sloužit i jako stíhací bombardér i když jeho bombová zátěž byla v porovnaní s ostatními tehdejšími podobnými letadly lehčí. Místo bombové zátěže nesl častěji přídavné nádrže.
 +
 
 +
Z druhé verze prototypu SI-02 později vznikla verze MiG-17P do každého počasí, vybavená radarem RP-1 Izumrud. Na jaře 1953 vstoupila do výroby verze MiG-17F s motorem VK-1F s [[forsáž|přídavným spalováním]], které dopomohlo k celkovému vyššímu výkonu (nový motor zvyšoval výkon po dobu třech minut o 25%). Další výrobnou verzí byl MiG-17PF s motorem VK-1F spolu s radarem Izumrud.
 +
 
 +
V roce 1956 vznikla z malé série 47 letadel verze MiG-17PM vyzbrojená čtyřmi raketami vzduch-vzduch [[Kaliningrad K-5]] (RS-2U nebo ''AA-1 Alkali'' pod [[ASCC|označením NATO]]). Také vznikla i malá série průzkumné verze MiG-17R s motorem VK-1F. Celkově bylo v SSSR do zastavení výroby roku 1958 vyrobeno několik tisíc kusů různých verzí MiGu-17.
 +
 
 +
== Výzbroj a výstroj ==
 +
[[Soubor:Laweta w składzie 1 x N-37 + 2 x NR-23, Radom Air Show 2007.jpg|right|thumb|23 mm kanón NR-23]]
 +
Verze pro denní provoz (MiG-17 a MiG-17F) byly vyzbrojeny dvěma kanóny [[Nudelman-Richtěr NR-23]] ráže 23 mm (každý s 80 náboji) a jedním kanónem [[Nudelman N-37]] (se 40 náboji) umístěnými na společné lafetě pod nasávacím otvorem. Na zaměřování palby sloužil automatický gyroskopický zaměřovač ASP-4NM. Verze vybavené radarem Izumrud (MiG-17P a MiG-17PF) nesly místo kanónu N-37 třetí kanón NR-23 se zvýšeným počtem nábojů 100 pro každý kanón. Takto se měla kompenzovat hmotnost samotného radaru ale hmotnost letadla i tak vzrostla o víc jak 200 kg oproti "čisté" verzi MiG-17 což mělo za následek pokles výkonu a zhoršení letových vlastností. Toto vyřešila až instalace nového motoru VK-1F s přídavným spalovaním. Všechny varianty mohly nést 50 kg až 250 kg bomb na nosníkách pod křídly. Nosníky byly ale většinou využívané pro 400-litrové přídavné nádrže. Průzkumná verze MiG-17R byla vyzbrojena jen dvěma 23 mm kanóny NR-23.
 +
 
 +
Jediná verze MiGu-17 schopná nést rakety vzduch-vzduch byla MiG-17PM (nebo MiG-17PFU), která nesla čtyři rakety Kaliningrad K-5. Tato verze ale nenesla žádné kanóny.
 +
 
 +
Některé země své MiGy upravily na nesení neřízených střel nebo bomb na přídavných nosníkách. Kubánské MiGy-17 mohli nést i rakety [[Vympel K-13|AA-2 Atoll]].
 +
 
 +
== Výroba v licenci ==
 +
[[Soubor:Lim-5 RB1.jpg|right|thumb|Lim-5 polského letectva]]
 +
 
 +
V roce [[1955]] obdržela [[Polsko|Polská lidová republika]] licenci na výrobu MiGu-17. Takto byli vyráběné MiGy-17F továrnou WSK-Mielec pod označením Lim-5. První stroj byl vyroben [[28. listopad]]u [[1956]] a do roku [[1960]] fabrika vyprodukovala 477 kusů. Pod označením Lim-5R se vyráběla i průzkumná verze s kamerou AFA-39. V letech [[1959]] - [[1960]] bylo vyrobeno 129 kusů MiGu-17PF pod označením Lim-5P. Fabrika také produkovala několik variant pro pozemní podporu: Lim-5M od roku 1960, Lim-6bis od roku [[1963]] a Lim-6M (přestavěný v 70. letech) a i dvě průzkumné verze Lim-6R a MR.
 +
 
 +
V [[Čínská lidová republika|ČLR]] byl první MiG-17F sestavený v roce 1956 z dílů dovezených z [[Sovětský svaz|SSSR]], nasledovaný licenční výrobou v Šenjangu od roku [[1957]]. Verze vyrobené v Číně byly označované jako Šenjang J-5 nebo F-5 (pro [[export]]). Od roku [[1964]] byly vyráběné verze s radarem podobné MiGu-17PF pod označením J-5A (nebo F-5A). Číňané vyvinuli i dvousedadlovou cvičnou verzi JJ-5 (FT-5 pro export) s použitím kabiny ze stroje JJ-2 (licence [[MiG-15|MiGu-15UTI]]). Tato verze vyráběná v letech [[1966]] - [[1986]], byla poslední vyráběnou verzí MiGu-17 a zároveň jedinou dvousedadlovou.
 +
 
 +
== Nasazení ==
 +
[[Soubor:Shenyang J-5.jpg|right|thumb|Čínský Šenjang J-5]]
 +
[[Soubor:MiG-17.JPG|right|thumb|MiG-17 vietnamského letectva]]
 +
 
 +
Úlohou MiGu-17 a mnoha jiných sovětských stíhaček bylo hlavně sestřelování [[Letectvo Spojených států amerických|amerických]] [[bombardér]]ů a ne souboje s nepřátelskými stíhači. Podzvukový MiG-17 měl být efektivní proti pomalejším, těžkým nákladem vyzbrojeným americkým stíhacím bombardérům a strategickým bombardérům (jako [[Boeing B-50|B-50 Superfortress]] a [[Convair B-36|B-36 Peacemaker]], které byly ještě poháněny pístovými motory). Když [[Letectvo Spojených států amerických|USAF]] zavedlo do výzbroje strategické bombardéry schopné letu nadzvukovou rychlostí jako [[Convair B-58 Hustler|B-58 Hustler]] nebo [[General Dynamics F-111|General Dynamics FB-111]] musely typ MiG-17 vystřídat nadzvukové typy [[MiG-21]] a [[MiG-23]].
 +
 
 +
MiG-17 se na přelomu 50. a 60. let stal standardním stíhacím letounem ve všech zemích [[Varšavská smlouva|Varšavského paktu]]. Byly používány i mnoha jinými státy, hlavně v [[Afrika|Africe]] a [[asie|Asii]]. Celkově sloužil ve vzdušných silách víc než 30 zemí. Mnoho vyrobených MiGů-17 je i v dnešních dnech stále ve službě (např. v [[Angola|Angole]], [[Mali]], [[Mozambik]]u, [[Severní Korea|Severní Koreji]], [[Súdán]]u či [[Tanzanie|Tanzánii]]) i když ne všechny v aktivní. Toto činí z MiGu-17 jedno z nejdéle sloužících stíhacích letadel.
 +
 
 +
Bojovou premiéru MiGy-17 absolvovaly během [[Suezská krize|Suezské krize]] v roce 1956 a od té doby se zúčastnily třech dalších [[Arabsko-izraelské války|válek]] a jiných menších konfliktů mezi arabskými státy a [[Izrael]]em.
 +
 
 +
V roce 1958 se dostaly do potyček nad [[Tchajwanský průliv|Tchajwanským průlivem]], když 17-tky [[Čínská lidová republika|ČLR]] narazily na [[F-86 Sabre]] sloužící v armádě [[Tchaj-wan|Čínské republiky]].
 +
 
 +
MiGy-17 byly hlavním stíhačem ve výzbroji vzdušných sil [[Severní Vietnam|vietnamské lidové armády]] v roce [[1965]]. Ve [[Válka ve Vietnamu|Vietnamské válce]], kde sloužily po boku [[MiG-19|MiGů-19]] a [[MiG-21|MiGů-21]] a zaznamenaly i svá první vítězství. Někteří severovietnamští piloti preferovali obratnost MiGu-17 před rychlostí MiGu-21. MiGy-17 se tu prosadily např. proti americkým nadzvukovým stíhacím bombardérům [[Republic F-105|F-105 Thunderchief]].
 +
 
 +
Byly použity i během [[Nigerijská občanská válka|Nigerijské občanské války]] v letech [[1967]] až [[1970]], pilotované nigerijskými nebo žoldnéřskými piloty z [[Východní Německo|NDR]], [[Sovětský svaz|SSSR]], [[Jihoafrická unie|Jižní Afriky]], [[Spojené království|Velké Británie]] či [[Austrálie]].
 +
 
 +
== Verze ==
 +
[[Soubor:MiG-17F Top View.JPG|right|thumb|Letový záběr na MiG-17F v sovětských barvách]]
 +
[[Soubor:MiG-17PF 3.jpg|right|thumb|MiG-17PF s radarem Izumrud]]
 +
 
 +
;I-330
 +
:Prototyp
 +
;MiG-17
 +
:Základní verze s motorem Klimov VK-1
 +
;MiG-17A
 +
:Verze s motorem Klimov VK-1A s delší dobou životnosti
 +
;MiG-17P
 +
:Verze do každého počasí vybavená radarem Izumrud
 +
;MiG-17F (Lim-5)
 +
:Základní stíhací verze s motorem Klimov VK-1F s přídavným spalovaním
 +
;MiG-17PF (Lim-5P)
 +
:Verze do každého počasí vybavená radarem Izumrud a motorem Klimov VK-1F s přídavným spalovaním
 +
;MiG-17PM/PFU
 +
:Verze vybavená radarem Izumrud a čtyřmi raketami RS-2U
 +
;MiG-17R
 +
:Průzkumná verze s motorem Klimov VK-1F a kamerou
 +
 
 +
== Uživatelé ==
 +
[[Soubor:Mig-17 operators.PNG|thumb|right|Uživatelé MiGu-17]]
 +
[[File:Mig17-north korea.jpg|thumb|Bývalý Indonéský Lim-5 vystavený v USA se severokorejskými znaky]]
 +
[[Soubor:MiG-17-2008-Peenemunde-tail.jpg|thumb|Východoněmecký MiG-17]]
 +
* {{flagicon|Afghánistán}} [[Afghánistán]]
 +
* {{flagicon|Albánie}} [[Albánie]]
 +
* {{flagicon|Alžírsko}} [[Alžírsko]]
 +
* {{flagicon|Angola}} [[Angola]]
 +
* {{flagicon|Bangladéš}} [[Bangladéš]]
 +
* {{flagicon|Bulharsko}} [[Bulharsko]]
 +
* {{flagicon|Burkina Faso}} [[Burkina Faso]]
 +
* {{flagicon|Československo}} [[Československo]]
 +
* {{flagicon|Čína}} [[Čína]]
 +
* {{flagicon|Egypt}} [[Egypt]]
 +
* {{flagicon|Etiopie}} [[Etiopie]]
 +
* {{flagicon|Guinea-Bissau}} [[Guinea-Bissau]]
 +
* {{flagicon|Indonésie}} [[Indonésie]]
 +
* {{flagicon|Irák}} [[Irák]]
 +
* {{flagicon|Jemen}} [[Jemen]]
 +
* {{flagicon|Kambodža}} [[Kambodža]]
 +
* {{flagicon|Kongo}} [[ Kongo]]
 +
* {{flagicon|Kuba}} [[Kuba]]
 +
* {{flagicon|Severní Korea}} [[Severní Korea|KLDR]]
 +
* {{flagicon|Libye}} [[Libye]]
 +
* {{flagicon|Madagaskar}} [[Madagaskar]]
 +
* {{flagicon|Maďarsko}} [[Maďarsko]]
 +
* {{flagicon|Mali}} [[Mali]]
 +
* {{flagicon|Maroko}} [[Maroko]]
 +
* {{flagicon|Mongolsko}} [[Mongolsko]]
 +
* {{flagicon|Mosambik}} [[Mosambik]]
 +
* {{flagicon|NDR}} [[Německá demokratická republika | NDR]]
 +
* {{flagicon|Nigérie}} [[Nigérie]]
 +
* {{flagicon|Pákistán}} [[Pákistán]]
 +
* {{flagicon|Polsko}} [[Polsko]]
 +
* {{flagicon|Rumunsko}} [[Rumunsko]]
 +
* {{flagicon|Somálsko}} [[Somálsko]]
 +
* {{flagicon|SSSR}} [[Sovětský svaz]]
 +
* {{flagicon|Srí Lanka}} [[Šrí Lanka]]
 +
* {{flagicon|Súdán}} [[Súdán]]
 +
* {{flagicon|Sýrie}} [[Sýrie]]
 +
* {{flagicon|Tanzania}} [[Tanzanie]]
 +
* {{flagicon|Uganda}} [[Uganda]]
 +
* {{flagicon|Vietnam}} [[Vietnam]]
 +
* {{flagicon|Zimbabwe}} [[Zimbabwe]]
== Hlavní technické údaje ==
== Hlavní technické údaje ==
 +
[[Soubor:MiG-17 3-view drawing.png|right|300px]]
 +
''Data podle:'' Vraný, Hurt<ref>{{Citace monografie | příjmení = Vraný | jméno = Jiří | příjmení2 = Hurt | jméno2 = Zdeněk | rok = 1989 | vydání = 1 | titul = Mikojan MiG-17, Hawker Hurricane Mk.I, Spad S VII/XII/XIII | vydavatel = Naše vojsko | místo = Praha | isbn = 80-206-0125-2 | strany =}}</ref>
=== MiG-17 ===
=== MiG-17 ===
* '''Posádka:''' 1 (pilot)
* '''Posádka:''' 1 (pilot)
Řádka 11: Řádka 121:
* '''Délka:''' 11,360 m
* '''Délka:''' 11,360 m
* '''Výška:''' 3,800 m
* '''Výška:''' 3,800 m
-
* '''Nosná plocha:''' 22,60 m<sup>2</sup>
+
* '''Nosná plocha:''' 22,600 m<sup>2</sup>
* '''Hmotnost prázdného letounu:''' 3 798 kg
* '''Hmotnost prázdného letounu:''' 3 798 kg
* '''Vzletová hmotnost :''' 5 340 kg
* '''Vzletová hmotnost :''' 5 340 kg
* '''Max. vzletová hmotnost :''' 6 076 kg
* '''Max. vzletová hmotnost :''' 6 076 kg
-
* '''Maximální rychlost:''' 1085 km/h ve výšce 5000 m
+
* '''Maximální rychlost:''' 1 085 km/h ve výšce 5000 m
* '''Dostup:''' 14 700 m
* '''Dostup:''' 14 700 m
* '''Čas výstupu do výšky 5000 m:''' 2 minuty 30 sekund
* '''Čas výstupu do výšky 5000 m:''' 2 minuty 30 sekund
* '''Čas výstupu do výšky 10 000 m:''' 6 minut 36 sekund
* '''Čas výstupu do výšky 10 000 m:''' 6 minut 36 sekund
* '''Dolet:''' 1165 km (bez přídavných nádrží)
* '''Dolet:''' 1165 km (bez přídavných nádrží)
-
* '''Max. dolet s příd. nádržemi:''' 1 735 km
+
* '''Max. dolet s příd. nádržemi:''' 1735 km
* '''Pohonná jednotka:''' jeden turbokompresorový motor [[Klimov VK-1|Klimov VK-1A]]
* '''Pohonná jednotka:''' jeden turbokompresorový motor [[Klimov VK-1|Klimov VK-1A]]
-
* '''Výkon pohonné jednotky:''' 2700 kp (26,478 kN)
+
* '''Výkon pohonné jednotky:''' 2 700 kp (26,478 kN)
==== Výzbroj ====
==== Výzbroj ====
-
* jeden 37mm kanón [[N-37|N-37D]] se zásobou munice 40 nábojů, dva 23mm kanóny [[NR-23]] s 80 náboji na zbraň
+
* jeden 37 mm kanón [[N-37|N-37D]] se zásobou munice 40 nábojů, dva 23&nbsp;mm kanóny [[NR-23]] s 80 náboji na zbraň
-
* dvě 250kg pumy
+
* dvě 250 kg pumy
=== MiG-17F ===
=== MiG-17F ===
Řádka 32: Řádka 142:
* '''Délka:''' 11,360 m
* '''Délka:''' 11,360 m
* '''Výška:''' 3,800 m
* '''Výška:''' 3,800 m
-
* '''Nosná plocha:''' 22,600 m&sup2;
+
* '''Nosná plocha:''' 22,600 m<sup>2</sup>
-
* '''Hmotnost prázdného letounu:''' 3950 kg
+
* '''Hmotnost prázdného letounu:''' 3 950 kg
-
* '''Vzletová hmotnost :''' 5354 kg
+
* '''Vzletová hmotnost :''' 5 354 kg
-
* '''Max. vzletová hmotnost :''' 6286 kg
+
* '''Max. vzletová hmotnost :''' 6 286 kg
* '''Maximální rychlost:''' 1 154 km/h ve výšce 3000 m
* '''Maximální rychlost:''' 1 154 km/h ve výšce 3000 m
* '''Dostup:''' 16 470 m
* '''Dostup:''' 16 470 m
Řádka 43: Řádka 153:
** 4 minuty 6 sekund (s přídavným spalováním)
** 4 minuty 6 sekund (s přídavným spalováním)
* '''Dolet:''' 1080 km (bez přídavných nádrží)
* '''Dolet:''' 1080 km (bez přídavných nádrží)
-
* '''Max. dolet s příd. nádržemi:''' 1670 km
+
* '''Max. dolet s příd. nádržemi:''' 1 670 km
* '''Pohonná jednotka:''' jeden turbokompresorový motor [[Klimov VK-1|Klimov VK-1F]]
* '''Pohonná jednotka:''' jeden turbokompresorový motor [[Klimov VK-1|Klimov VK-1F]]
-
* '''Max. výkon (s příd. spalováním):''' 3380 kp (33,146 kN)
+
* '''Max. výkon (s příd. spalováním):''' 3 380 kp (33,146 kN)
==== Výzbroj ====
==== Výzbroj ====
-
* Jeden 37 mm kanón [[N-37|N-37D]] se zásobou munice 40 nábojů, dva 23 mm kanóny [[NR-23]] s 80 náboji na zbraň
+
* jeden 37 mm kanón [[N-37|N-37D]] se zásobou munice 40 nábojů, dva 23&nbsp;mm kanóny [[NR-23]] s 80 náboji na zbraň
-
* Dvě 250 kg pumy
+
* dvě 250 kg pumy
=== MiG-17PF ===
=== MiG-17PF ===
Řádka 55: Řádka 165:
* '''Délka:''' 11,680 m
* '''Délka:''' 11,680 m
* '''Výška:''' 3,800 m
* '''Výška:''' 3,800 m
-
* '''Nosná plocha:''' 22,600 m&sup2;
+
* '''Nosná plocha:''' 22,600 m<sup>2</sup>
-
* '''Hmotnost prázdného letounu:''' 4234 kg
+
* '''Hmotnost prázdného letounu:''' 4 234 kg
-
* '''Vzletová hmotnost :''' 5620 kg
+
* '''Vzletová hmotnost :''' 5 620 kg
-
* '''Max. vzletová hmotnost :''' 6552 kg
+
* '''Max. vzletová hmotnost :''' 6 552 kg
-
* '''Maximální rychlost:''' 1123 km/h ve výšce 3000 m
+
* '''Maximální rychlost:''' 1 123 km/h ve výšce 3000 m
* '''Dostup:''' 16 300 m
* '''Dostup:''' 16 300 m
* '''Čas výstupu do výšky 5000 m:''' 3 minuty 6 sekund
* '''Čas výstupu do výšky 5000 m:''' 3 minuty 6 sekund
Řádka 65: Řádka 175:
* '''Čas výstupu do výšky 10 000 m:''' 7 minut 36 sekund
* '''Čas výstupu do výšky 10 000 m:''' 7 minut 36 sekund
** 4 minuty 30 sekund (s přídavným spalováním)
** 4 minuty 30 sekund (s přídavným spalováním)
-
* '''Dolet:''' 1100 km (bez přídavných nádrží)
+
* '''Dolet:''' 1 100 km (bez přídavných nádrží)
-
* '''Max. dolet s příd. nádržemi:''' 1730 km
+
* '''Max. dolet s příd. nádržemi:''' 1 730 km
* '''Pohonná jednotka:''' jeden turbokompresorový motor [[Klimov VK-1|Klimov VK-1F]]
* '''Pohonná jednotka:''' jeden turbokompresorový motor [[Klimov VK-1|Klimov VK-1F]]
-
* '''Max. výkon (s příd. spalováním):''' 3380 kp (33,146 kN)
+
* '''Max. výkon (s příd. spalováním):''' 3 380 kp (33,146 kN)
==== Výzbroj ====
==== Výzbroj ====
-
* tři 23mm kanóny [[NR-23]]
+
* tři 23 mm kanóny [[NR-23]]
-
* dvě 250kg pumy
+
* dvě 250 kg pumy
 +
== Galerie ==
 +
* '''[[:Kategorie:Aircraft MiG-17|Mnoho fotografií – MiG-17]]'''
 +
== Reference ==
 +
<references/>
== Externí odkazy ==
== Externí odkazy ==
* [http://www.military.cz/russia/air/mig/Mig-17/mig-17.htm Military.cz – MiG-17 Fresco]
* [http://www.military.cz/russia/air/mig/Mig-17/mig-17.htm Military.cz – MiG-17 Fresco]

Aktuální verze z 10. 1. 2022, 18:43

MiG-17 polského letectva

Mikojan-Gurjevič MiG-17 (rusky: Микоян и Гуревич МиГ-17, v kódu NATO: Fresco) byl proudový stíhací letoun, vyvinutý v Sovětském svazu na přelomu 40. a 50. let.

Obsah

Vývoj a konstrukce

Egyptský MiG-17
I-330

MiG-17 vznikl jako celokovový samonosný středoplošník se šípovitým křídlem a jeho design byl založený na předchůdci - MiGu-15bis, přičemž největší změnou oproti MiGu-15 byla konstrukce křídel. Ta měla u kořene šípovitost 45° a na vnější části 42°. Dalšími viditelnými změnami byly tři aerodynamické plůtky na každém křídle (MiG-15 měl jen dva), prodloužená zadní část, kýlový hřeben - pro zvýšení podélné stability - s patkou chránící trup letadla při přistávání. Celková konstrukce MiGu-17 byla podobná MiGu-15 a obě letadla používaly stejný motor Klimov VK-1. Nové letadlo dostalo označení I-330 (SI).

První prototyp SI-01 poprvé vzlétl 14. ledna 1950 a jeho pilotem byl Ivan Ivaščenko. V únoru 1950 na něm tento pilot ve vodorovném letu dosáhl rychlosti 1 114 km/h (M=1,03) ve výšce 2200 m. Po havárii tohoto prototypu 17. března 1950 (I. Ivaščenko při něm zahynul) zkoušky druhého prototypu SI-02 začaly až po víc jak roce. Ty skončily 20. června 1951 rozhodnutím zařadit letadlo pod označením MiG-17 do sériové výroby. Odhadovalo se, že při použití stejného motoru bude MiG-17 rychlejší o 40-50 km/h oproti MiGu-15 a bude mít i lepší ovladatelnost ve větších výškách. Po začátku sériové produkce bylo letadlo několikrát modifikované a vylepšované.

Základní verze MiGu-17 bylo víceúčelové stíhací letadlo vyzbrojené třemi kanóny. Mohlo sloužit i jako stíhací bombardér i když jeho bombová zátěž byla v porovnaní s ostatními tehdejšími podobnými letadly lehčí. Místo bombové zátěže nesl častěji přídavné nádrže.

Z druhé verze prototypu SI-02 později vznikla verze MiG-17P do každého počasí, vybavená radarem RP-1 Izumrud. Na jaře 1953 vstoupila do výroby verze MiG-17F s motorem VK-1F s přídavným spalováním, které dopomohlo k celkovému vyššímu výkonu (nový motor zvyšoval výkon po dobu třech minut o 25%). Další výrobnou verzí byl MiG-17PF s motorem VK-1F spolu s radarem Izumrud.

V roce 1956 vznikla z malé série 47 letadel verze MiG-17PM vyzbrojená čtyřmi raketami vzduch-vzduch Kaliningrad K-5 (RS-2U nebo AA-1 Alkali pod označením NATO). Také vznikla i malá série průzkumné verze MiG-17R s motorem VK-1F. Celkově bylo v SSSR do zastavení výroby roku 1958 vyrobeno několik tisíc kusů různých verzí MiGu-17.

Výzbroj a výstroj

23 mm kanón NR-23

Verze pro denní provoz (MiG-17 a MiG-17F) byly vyzbrojeny dvěma kanóny Nudelman-Richtěr NR-23 ráže 23 mm (každý s 80 náboji) a jedním kanónem Nudelman N-37 (se 40 náboji) umístěnými na společné lafetě pod nasávacím otvorem. Na zaměřování palby sloužil automatický gyroskopický zaměřovač ASP-4NM. Verze vybavené radarem Izumrud (MiG-17P a MiG-17PF) nesly místo kanónu N-37 třetí kanón NR-23 se zvýšeným počtem nábojů 100 pro každý kanón. Takto se měla kompenzovat hmotnost samotného radaru ale hmotnost letadla i tak vzrostla o víc jak 200 kg oproti "čisté" verzi MiG-17 což mělo za následek pokles výkonu a zhoršení letových vlastností. Toto vyřešila až instalace nového motoru VK-1F s přídavným spalovaním. Všechny varianty mohly nést 50 kg až 250 kg bomb na nosníkách pod křídly. Nosníky byly ale většinou využívané pro 400-litrové přídavné nádrže. Průzkumná verze MiG-17R byla vyzbrojena jen dvěma 23 mm kanóny NR-23.

Jediná verze MiGu-17 schopná nést rakety vzduch-vzduch byla MiG-17PM (nebo MiG-17PFU), která nesla čtyři rakety Kaliningrad K-5. Tato verze ale nenesla žádné kanóny.

Některé země své MiGy upravily na nesení neřízených střel nebo bomb na přídavných nosníkách. Kubánské MiGy-17 mohli nést i rakety AA-2 Atoll.

Výroba v licenci

Lim-5 polského letectva

V roce 1955 obdržela Polská lidová republika licenci na výrobu MiGu-17. Takto byli vyráběné MiGy-17F továrnou WSK-Mielec pod označením Lim-5. První stroj byl vyroben 28. listopadu 1956 a do roku 1960 fabrika vyprodukovala 477 kusů. Pod označením Lim-5R se vyráběla i průzkumná verze s kamerou AFA-39. V letech 1959 - 1960 bylo vyrobeno 129 kusů MiGu-17PF pod označením Lim-5P. Fabrika také produkovala několik variant pro pozemní podporu: Lim-5M od roku 1960, Lim-6bis od roku 1963 a Lim-6M (přestavěný v 70. letech) a i dvě průzkumné verze Lim-6R a MR.

V ČLR byl první MiG-17F sestavený v roce 1956 z dílů dovezených z SSSR, nasledovaný licenční výrobou v Šenjangu od roku 1957. Verze vyrobené v Číně byly označované jako Šenjang J-5 nebo F-5 (pro export). Od roku 1964 byly vyráběné verze s radarem podobné MiGu-17PF pod označením J-5A (nebo F-5A). Číňané vyvinuli i dvousedadlovou cvičnou verzi JJ-5 (FT-5 pro export) s použitím kabiny ze stroje JJ-2 (licence MiGu-15UTI). Tato verze vyráběná v letech 1966 - 1986, byla poslední vyráběnou verzí MiGu-17 a zároveň jedinou dvousedadlovou.

Nasazení

Čínský Šenjang J-5
MiG-17 vietnamského letectva

Úlohou MiGu-17 a mnoha jiných sovětských stíhaček bylo hlavně sestřelování amerických bombardérů a ne souboje s nepřátelskými stíhači. Podzvukový MiG-17 měl být efektivní proti pomalejším, těžkým nákladem vyzbrojeným americkým stíhacím bombardérům a strategickým bombardérům (jako B-50 Superfortress a B-36 Peacemaker, které byly ještě poháněny pístovými motory). Když USAF zavedlo do výzbroje strategické bombardéry schopné letu nadzvukovou rychlostí jako B-58 Hustler nebo General Dynamics FB-111 musely typ MiG-17 vystřídat nadzvukové typy MiG-21 a MiG-23.

MiG-17 se na přelomu 50. a 60. let stal standardním stíhacím letounem ve všech zemích Varšavského paktu. Byly používány i mnoha jinými státy, hlavně v Africe a Asii. Celkově sloužil ve vzdušných silách víc než 30 zemí. Mnoho vyrobených MiGů-17 je i v dnešních dnech stále ve službě (např. v Angole, Mali, Mozambiku, Severní Koreji, Súdánu či Tanzánii) i když ne všechny v aktivní. Toto činí z MiGu-17 jedno z nejdéle sloužících stíhacích letadel.

Bojovou premiéru MiGy-17 absolvovaly během Suezské krize v roce 1956 a od té doby se zúčastnily třech dalších válek a jiných menších konfliktů mezi arabskými státy a Izraelem.

V roce 1958 se dostaly do potyček nad Tchajwanským průlivem, když 17-tky ČLR narazily na F-86 Sabre sloužící v armádě Čínské republiky.

MiGy-17 byly hlavním stíhačem ve výzbroji vzdušných sil vietnamské lidové armády v roce 1965. Ve Vietnamské válce, kde sloužily po boku MiGů-19 a MiGů-21 a zaznamenaly i svá první vítězství. Někteří severovietnamští piloti preferovali obratnost MiGu-17 před rychlostí MiGu-21. MiGy-17 se tu prosadily např. proti americkým nadzvukovým stíhacím bombardérům F-105 Thunderchief.

Byly použity i během Nigerijské občanské války v letech 19671970, pilotované nigerijskými nebo žoldnéřskými piloty z NDR, SSSR, Jižní Afriky, Velké Británie či Austrálie.

Verze

Letový záběr na MiG-17F v sovětských barvách
MiG-17PF s radarem Izumrud
I-330
Prototyp
MiG-17
Základní verze s motorem Klimov VK-1
MiG-17A
Verze s motorem Klimov VK-1A s delší dobou životnosti
MiG-17P
Verze do každého počasí vybavená radarem Izumrud
MiG-17F (Lim-5)
Základní stíhací verze s motorem Klimov VK-1F s přídavným spalovaním
MiG-17PF (Lim-5P)
Verze do každého počasí vybavená radarem Izumrud a motorem Klimov VK-1F s přídavným spalovaním
MiG-17PM/PFU
Verze vybavená radarem Izumrud a čtyřmi raketami RS-2U
MiG-17R
Průzkumná verze s motorem Klimov VK-1F a kamerou

Uživatelé

Uživatelé MiGu-17
Bývalý Indonéský Lim-5 vystavený v USA se severokorejskými znaky
Východoněmecký MiG-17

Hlavní technické údaje

MiG-17 3-view drawing.png

Data podle: Vraný, Hurt[1]

MiG-17

  • Posádka: 1 (pilot)
  • Rozpětí: 9,628 m
  • Délka: 11,360 m
  • Výška: 3,800 m
  • Nosná plocha: 22,600 m2
  • Hmotnost prázdného letounu: 3 798 kg
  • Vzletová hmotnost : 5 340 kg
  • Max. vzletová hmotnost : 6 076 kg
  • Maximální rychlost: 1 085 km/h ve výšce 5000 m
  • Dostup: 14 700 m
  • Čas výstupu do výšky 5000 m: 2 minuty 30 sekund
  • Čas výstupu do výšky 10 000 m: 6 minut 36 sekund
  • Dolet: 1165 km (bez přídavných nádrží)
  • Max. dolet s příd. nádržemi: 1735 km
  • Pohonná jednotka: jeden turbokompresorový motor Klimov VK-1A
  • Výkon pohonné jednotky: 2 700 kp (26,478 kN)

Výzbroj

  • jeden 37 mm kanón N-37D se zásobou munice 40 nábojů, dva 23 mm kanóny NR-23 s 80 náboji na zbraň
  • dvě 250 kg pumy

MiG-17F

  • Posádka: 1 (pilot)
  • Rozpětí: 9,628 m
  • Délka: 11,360 m
  • Výška: 3,800 m
  • Nosná plocha: 22,600 m2
  • Hmotnost prázdného letounu: 3 950 kg
  • Vzletová hmotnost : 5 354 kg
  • Max. vzletová hmotnost : 6 286 kg
  • Maximální rychlost: 1 154 km/h ve výšce 3000 m
  • Dostup: 16 470 m
  • Čas výstupu do výšky 5000 m: 2 minuty 36 sekund
    • 1 minuta 48 sekund (s přídavným spalováním)
  • Čas výstupu do výšky 10 000 m: 5 minut 48 sekund
    • 4 minuty 6 sekund (s přídavným spalováním)
  • Dolet: 1080 km (bez přídavných nádrží)
  • Max. dolet s příd. nádržemi: 1 670 km
  • Pohonná jednotka: jeden turbokompresorový motor Klimov VK-1F
  • Max. výkon (s příd. spalováním): 3 380 kp (33,146 kN)

Výzbroj

  • jeden 37 mm kanón N-37D se zásobou munice 40 nábojů, dva 23 mm kanóny NR-23 s 80 náboji na zbraň
  • dvě 250 kg pumy

MiG-17PF

  • Posádka: 1 (pilot)
  • Rozpětí: 9,628 m
  • Délka: 11,680 m
  • Výška: 3,800 m
  • Nosná plocha: 22,600 m2
  • Hmotnost prázdného letounu: 4 234 kg
  • Vzletová hmotnost : 5 620 kg
  • Max. vzletová hmotnost : 6 552 kg
  • Maximální rychlost: 1 123 km/h ve výšce 3000 m
  • Dostup: 16 300 m
  • Čas výstupu do výšky 5000 m: 3 minuty 6 sekund
    • 1 minuta 54 sekund (s přídavným spalováním)
  • Čas výstupu do výšky 10 000 m: 7 minut 36 sekund
    • 4 minuty 30 sekund (s přídavným spalováním)
  • Dolet: 1 100 km (bez přídavných nádrží)
  • Max. dolet s příd. nádržemi: 1 730 km
  • Pohonná jednotka: jeden turbokompresorový motor Klimov VK-1F
  • Max. výkon (s příd. spalováním): 3 380 kp (33,146 kN)

Výzbroj

  • tři 23 mm kanóny NR-23
  • dvě 250 kg pumy

Galerie

Reference

  1. VRANÝ, Jiří; HURT, Zdeněk. Mikojan MiG-17, Hawker Hurricane Mk.I, Spad S VII/XII/XIII. 1. vyd. Praha : Naše vojsko, 1989. ISBN 80-206-0125-2.  

Externí odkazy


Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
MiG-17