Heikki Kovalainen
Z Multimediaexpo.cz
Heikki Kovalainen (* 19. října 1981, Suomussalmi, Finsko) je finský pilot Formule 1, v současnosti jezdí za Vodafone McLaren Mercedes, kde od sezony 2008 nahradí Fernanda Alonsa, který odešel zpět k Renaultu.
Obsah |
Motokáry
Tak jako většina pilotů Formule 1, i Heikki Kovalainen začínal závodit s motokárami, konkrétně v roce 1991 a jezdil na nich do roku 2000. V roce 1999 byl druhý ve finském šampionátu třídy Formula A a o rok později se stal Skandinávským šampionem ve stejné kategorii. Byl také zvolen Nejlepším finským pilotem roku.
Kariéra před Formulí 1
Formule Renault
Kovalainen začal svou kariéru v závodních vozech v šampionátu Britské Formule Renault, kde v předchozím roce startoval i současný pilot F1 a Fin, Kimi Räikkönen, který ale v tu dobu už závodil za tým Sauber. Celkově skončil v šampionátu na čtvrtém místě, když 2x vyhrál, 2x zajel pole position a 3x nejrychlejší kolo. Stal se tak Nováčkem roku 2001.
Formule 3
Kovalainen přitahoval pozornost podporujícího programu týmu Renault pro mladé jezdce a tak se v roce 2002 dostal Heikki do série Britské Formule 3, do týmu Fortec, který používal motory Renault. Svůj výkon Kovalainen předvedl hlavně v druhé půlce šampionátu, kde v posledních devíti závodech vyhrál pětkrát. S třemi pole position a třemi nejrychlejšími koly, skončil Heikki celkově třetí, za Robbie Kerrem a Jamesem Courtneyem. Opět byl vyhlášen Nováčkem roku.
Svou sílu předvedl Heikki i v mezinárodním kole F3, kde skončil druhý v Grand Prix Macau a čtvrtý na Zandvoortu, v sérii Marlboro Masters.
Světová série Nissan
Kovalainen se v roce 2003 přesunul do Světové série Nissan, kterou vlastní Renault. Tady byl ale zastíněn stájovým kolegou v týmu Gabord, Franckem Montagnym. Ten v této sérii jezdil už dva roky a vyhrál titul v roce 2001. Montagny v roce 2003 vyhrál devět závodů a opět slavil titul, zatímco Kovalainen vyhrál jen jeden závod.
Fin zůstal v sérii Nissan i pro rok 2004, ale přestoupil do týmu Pons a tentokrát šampionát vyhrál se 192 body a šesti vítězstvími, před druhým Tiagem Monteirem.
Závod šampiónů
Kovalainen v roce 2004 absolvoval i Závod šampiónů, který se uskutečnil v Paříží na Stade de France. Heikki se stal prvním „nerallyovým“ jezdcem, který vyhrál trofej Henri Toivonena a titul Šampión Šampiónů, když ve finále porazil světového šampióna v rally, Sébastiena Loeba. Společně se svým krajanem Marcusem Grönholmem se Heikki účastnil i závodu o Pohár národů. Jejich tým skončil na druhém místě poté, když Kovalainenovo Ferrari 360 Modena vypovědělo službu a z vítězství se radoval tým Francie s Loebem. Kovalainen porazil Loeba ale i ve voze WRC, i když v něm nikdy předtím neseděl a porazil i sedminásobného mistra světa v F1, Michaela Schumachera ve Ferrari 360 Modena.
Výsledky Závodu šampiónů
Kolo | Soupeř | Vůz | Čas | Rozdíl | Výsledek |
---|---|---|---|---|---|
1 | David Coulthard | Race of Champions Buggy | 1:45.8988 | -11.905 | 1 - 0 |
2 | Jean Alesi | Ferrari 360 Modena | 1:48.9325 | -1.7085 | 1 - 0 |
Semifinále | Michael Schumacher | Ferrari 360 Modena | 1:45.3851 | -10.9954 | 1 - 0 |
Finále | Sébastien Loeb | Peugeot 307 WRC | 1:42.2602 | -0.7977 | 1 - 0 |
Sébastien Loeb | Ferrari 360 Modena | 1:47.4383 | -8.1459 | 2 - 0 |
Top Gear
Kovalainen se v roce 2005 objevil i v díle Top Gear, kde si vybral masku Stig a objel jedno kolo na testovací trati Top Gear. Kovalainen zajel první a na dlouho také poslední kolo pod 60 sekund.
Roku 2005 se také vrátil do Závodu šampiónů, ale skončil v semifinále po porážce od Toma Kristensena.
GP2
V roce 2005 vstoupil Heikki do série GP2, která se stala takovou juniorskou F1 a nástupkyní Formule 3000. Kovalainen vyhrál úplně první závod v novém šampionátu a vedl šampionát společně s týmem Arden Internaional. V posledních čtyřech závodech ale převzal vedení Nico Rosberg a zajistil si titul. Kovalainen skončil druhý, když zaostal 15 bodů za vítězem.
Formule 1
Testování
Kovalainen, Montagny a Jose Maria Lopez testovali formulový vůz Renault R23B v prosinci 2003. Heikki poté také testoval pro Minardi, ale Renault ho nakonec jmenoval druhým testovacím jezdcem za Montagnym. Fin nastoupil na Montagnyho místo na konci roku 2005 a na celý rok 2006, ve kterém se věnoval jenom testování a najel přes 23 000 km. Když Fernando Alonso podepsal s McLarenem smlouvu na rok 2007, dostal Kovalainen šanci v F1 jako jezdec. Jeho místo bylo potvrzeno 6. září 2006.
2007: Renault
Kovalainen si odbyl svůj debut v F1 v Grand Prix Austrálie 2007. Nevedl si ale moc dobře a po mnoha chybách dojel desátý. Flavio Briatore na rovinu řekl, že Heikkiho výkon byl zklamáním. V druhém závodě v Malajsii už Fin bodoval, když skončil osmý. Další dva body přidal za sedmé místo ve Španělsku. Svůj potenciál projevil v zámořských závodech, kde opět bodoval a porazil svého týmového kolegu, Giancarla Fisichellu. Závod ve Francii mu zase nevyšel, ale ve Velké Británii vybojoval bodovanou sedmou pozici. V dalších závodech pokaždé bodoval a v Japonsku vybojoval úžasnou druhou pozici. Před posledním závodem byl jediný jezdec, který v sezóně dokončil všechny závody. O tento primát však přišel, když v Brazílii nedokončil. Celkově skončil se 30 body na 7.místě a porazil stájového kolegu Fisichellu.
2008: McLaren
Po oznámení jezdecké dvojice Renaultu pro rok 2008 bylo jasné, že si Kovalainen bude muset hledat angažmá u jiné stáje. Bez dlouhého váhání se rozhodl pro tým McLaren, kde byl dne 14. prosince 2007 oficiálně potvrzen jako týmový kolega Lewise Hamiltona. Hned v prvních dnech se dle vlastních slov pokoušel o co největší integraci do týmu. Navštívil továrnu týmu ve Wokingu, jejímž cílem bylo jak poznání týmu z blízka, tak i seznámení se s jednotlivými inženýry. Situace z loňské sezony, kdy se nepovedlo Fernandu Alonsovi přesvědčivě zapadnout do týmu by se tak neměla opakovat.
Den po představení nového vozu MP4-23 se stal perspektivní Fin prvním závodním jezdcem, který se mohl s novým vozem projet po pronajmuté trati ve španělském Jerezu. Spolu s testovacím pilotem Pedrem de la Rosou odkroužili dohromady prvních 69 kol, jejichž cílem bylo ověření systému vozu, spolehlivosti a jízních vlastností. Druhý testovací den nového monopostu Heikkimu posloužil jako první přímé srovnání se svým novým - zázračným - kolegou, ve kterém si vedl obstojně, když zaostal o pouhých 330 tisícin, čímž dokázal, že si místo v jednom z nejúspěšnějších týmů v historii Formule 1 plně zasluhuje.
Do prvního závodu sezóny se Heikki kvalifikoval na třetím místě za svým stájovým kolegou Hamiltonem a polákem Kubicou a svou pozici si udržel i po startu závodu. Během prvních zastávek v boxech se dostal na druhou příčku a zdálo se, že si ji až do konce udrží. Divoký průběh závodu pro něj však znamenal smůlu v podobě kombinace safety car fáze a zastávky v boxech. Stmelené jezdecké pole s minimálními rozestupy pro něj tak při výjezdu z pit stopu propad až na samotný chvost. Fin se dokonce probojoval až na čtvrté místo, ale omylem sepnutý omezovač rychlosti pro něj znamenal závěrečnou pátou příčku.
V dalším závodě v Malajsii dosáhl podruhé v životě na stupně vítězů, když dojel jako třetí.
Následujících 5 závodů mu přineslo pouze 5 bodů, pak začal opět výrazněji bodovat, což vyvrcholilo v 10. závodě sezony, v Maďarsku. Zde se dočkal prvního vítězství v kariéře. Po startu z druhého místa se držel na třetí pozici, ale dostal se dopředu poté, co se Lewis Hamilton propadl kvůli problémům s pneumatikou a co Felipe Massa, který v podstatě celý závod vedl, musel odstavit vůz na cílové rovince pouhá tři kola před cílem, protože mu vypověděl službu motor.
Kompletní výsledky ve Formuli 1
(Legenda, tučně vyznačené závody znamenají zisk pole position, závody vyznačené kurzívou označují zajetí nejrychlejšího kola v závodě)
Rok | Tým | Šasi | Motor | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | Body | Umístění |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2007 | ING Renault F1 Team | Renault R27 | Renault RS27 2.4 V8 | AUS 10 | MAL 8 | BHR 9 | ESP 7 | MON 13 | CAN 4 | USA 5 | FRA 15 | GBR 7 | EUR 8 | HUN 8 | TUR 6 | ITA 7 | BEL 8 | JPN 2 | CHN 9 | BRA DNF | 30 | 7.místo | |
2008 | Vodafone McLaren Mercedes | McLaren MP4-23 | Mercedes-Benz FO 108V 2.4 V8 | AUS 5 | MAL 3 | BHR 5 | ESP DNF | TUR 12 | MON 8 | CAN 9 | FRA 4 | GBR 5 | GER 5 | HUN 1 | EUR 4 | BEL 10 | ITA 2 | SIN 10 | JPN DNF | CHN DNF | BRA 7 | 53 | 7. místo |
*Sezóna v průběhu.
Výsledky v ostatních formulových kategoriích
Sezóna | Série | Tým | Vůz | Závody | Vítězství | Pole Position | Podium | Body | Konečné umístění |
2001 | Formule Renault 2000 V. Británie | Fortec Motorsport | Renault FR2000 | 13 | 2 | 2 | 5 | 243 | 4.místo |
2002 | Formule 3 V. Británie | Fortec Motorsport | Dallara F302-Renault | 26 | 5 | 2 | 12 | 257 | 3.místo |
2003 | Formule Nissan World Series | Gabord Competición | Dallara SN01-Nissan | 18 | 1 | 3 | 4 | 134 | 2.místo |
2004 | Formule Nissan World Series | Pons Racing | Dallara SN01-Nissan | 16 | 5 | 8 | 10 | 176 | 1.místo |
2005 | GP2 | Arden International | Dallara-Renault Mécachrome | 23 | 5 | 2 | 12 | 105 | 2.místo |
Velká Galerie
YouTube
2018 AUTOBACS SUPER GT – Heikki Kovalainen interview |
F1 2012 – Heikki Kovalainen Yeongam Caterham Renault |
Heikki Kovalainen F1 Crash Compilation |
Shell Commercial Kimi Raikkonen and Giancarlo Fisichella |
Externí odkazy
|
|
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |