Motorem našeho webového serveru bude pekelně rychlý
procesor AMD Ryzen Threadripper 7960X (ZEN 4).
Dornier Do 335 Pfeil
Z Multimediaexpo.cz
(+ Vylepšení) |
(+ Jiné VIDEO !) |
||
Řádka 65: | Řádka 65: | ||
|} | |} | ||
{| border="4" width="442" align="right" | {| border="4" width="442" align="right" | ||
- | | {{#widget:YouTube|id= | + | | {{#widget:YouTube|id=bi4Y2qZJ6JE}} |
|- align="center" | |- align="center" | ||
- | | ''' | + | | '''Hitler's secret weapons – Dornier Do 335 in flight !''' |
|} | |} | ||
<br style="clear: both;" /> | <br style="clear: both;" /> |
Aktuální verze z 12. 3. 2019, 15:13
Dornier Do 335 | ||
Jediný dochovaný exemplář v Muzeu nedaleko Washingtonu (2006) | ||
Základní charakteristika | ||
---|---|---|
Určení | těžký stíhač, bombardér | |
Výrobce | Dornier Flugzeugwerke | |
Konstruktér | ||
První let | 26. října 1943 | |
Zařazen | 1944 | |
Vyřazen | ||
Výroba | ||
Vyrobeno | ||
Varianty | ||
Uživatel | Luftwaffe | |
Dornier Do 335 Pfeil (Šíp) byl špičkový německý těžký stíhací letoun z konce druhé světové války.
Do služby se jich ale dostala pouze hrstka.
V roce 1945 to byla absolutně nejrychlejší pístová stíhačka na světě !
Obsah |
Koncepce
Původ letounu se dá vystopovat až do doby první světové války, kdy Claudius Dornier navrhl mnoho hydroplánů poháněných motory v tandemu. Stejný způsob byl použit u letounů Wal a obřího Do X.
Tento systém je výhodnější než u dvoumotorových letounů s motory na křídlech, protože motory v tandemu na sebe navazují; jeden z nich působí jako „tažný“ a druhý jako „tlačný“ a lze tak dosáhnout větších rychlostí, navíc má letoun lepší těžiště, při poruše jednoho z motorů nedochází k takovému kroutícímu momentu, letoun má i menší čelní odpor a dá se lépe ovládat.
Projekt a prototyp
V roce 1939 firma pracovala na projektu velmi rychlého bombardéru (P.59) s motory v tandemu, ale Hermann Göring projekt roku 1940 zrušil.
V květnu roku 1942 Dornier předložil návrh vylepšené verze jako P.231 schopné nést náklad 1 000 kg pum. Návrh byl tedy vybrán. Na podzim roku 1942 však bylo řečeno, že typ nebude dlouho požádován; místo toho byla změněna role letounu na rychlý stíhací bombardér, ale se stejným nákresem s motory v tandemu, to ale zdrželo dodání prototypu.
Ten poprvé vzlétl na podzim roku 1943, šlo o mimořádně mohutný stroj s dvěma motory DB 603, jedním před a druhým za kabinou pilota, zadní motor přenášel výkon přes dlouhou hřídel na tlačnou vrtuli za křížovými ocasními plochami. Uvnitř trupu byla pumovnice. Piloti byli překvapeni rychlostí, zrychlením, zatáčkami a celkovým řízením – byl to dvoumotorový letoun, který dokázal letět jako jednomotorový. Při vypnutém předním motoru dokázal udržet rychlost 560 km/h. Nevýhodou byl špatný zadní výhled a slabý podvozek při přistávání.
Verze
Prvních deset předsériových D 335A-0 byl dodáno k testování v květnu. Tyto stroje měly pancéřovanou kabinu a vystřelovací sedadlo, které se aktivovalo poté, co byl odhozen kryt kabiny, horní svislá ocasní plocha a zadní vrtule, dolní svislá ocasní plocha šla odhodit také – to pro případ nouzového přistání. Do 335 byl tak první sériový letoun s vystřelovacím sedadlem. Na konci roku se začala vyrábět verze A-1 s motory DB 603E a možností nést pumy nebo přídavné nádrže pod křídly, měla se vyrábět i průzkumná verze A-4. Ve stejné době vznikl dvoumístný noční stíhač A-6 s radarem a cvičné A-10 a A-12 s dvojím řízením, stihly se vyrobit i dva prototypy těžší verze B. Na konci války se připravovaly různé modifikace letounu (např. větší rozpětí apod.) jako spojení dvou trupů (Do 635) nebo verze s výkonnějšími motory (Do 435). Celkem se vyrobilo okolo 90 letounů, ale žádný nebyl vyzkoušen v boji. Francouzský stíhací pilot ve službách RAF Pierre Clostermann ve své knize „Velký Cirkus“ uvádí setkání svého Tempestu pravděpodobně s Do 335 koncem války v dubnu 1945, kdy byl Pfeil nejspíš jen na zkušebním letu bez munice, německý pilot se ihned po zpozorovaní Clostermannova Tempestu rozhodl pro únik, k žádnému bojovému střetu nedošlo. Clostermann totiž předpokládal, že jak by v tak velké rychlosti vystřelil ze svých kanónů, zpětný ráz by mu utrhl křídla.
Hlavní technické údaje
Do 335A-0
- Osádka: 1
- Rozpětí: 13,8 m
- Délka: 13,85 m
- Výška: 4,55 m
- Hmotnost prázdného letounu: 5 210 kg
- Max. vzletová hmotnost: 8 890 kg
- Maximální rychlost: 765 km/h
- Dostup: 11 400 m
- Bojový dolet: 1 160 km
Pohonná jednotka
- 2× 12-ti válcový řadový motor DB 603A
- Výkon motoru: 1 290 kW
Výzbroj
YouTube
Dornier Do 335 Pfeil (Arrow) fastest piston engine fighter of WW2... |
Hitler's secret weapons – Dornier Do 335 in flight ! |
Externí odkazy
- WARBIRDS Resource Group – Dornier Do-335 Pfeil (anglicky)
- Military.cz – Dornier Do-335 Pfeil (česky)
|
|
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |