Motorem našeho webového serveru bude pekelně rychlý
procesor AMD Ryzen Threadripper 7960X (ZEN 4).
Hawker Tempest
Z Multimediaexpo.cz
Hawker Tempest | ||
Image:Hawker Tempest Mk V Series II EJ743 2.jpg | ||
Hawker Tempest Mk.V | ||
Základní charakteristika | ||
---|---|---|
Určení | stíhací letoun | |
Výrobce | Hawker Aircraft Limited | |
Konstruktér | Sydney Camm | |
První let | 2. září 1943 | |
Zařazen | 1944 | |
Vyřazen | ||
Výroba | ||
Vyrobeno | 1702 | |
Varianty | ||
Uživatel | Velká Británie (RAF) | |
Naprostá většina nejpoužívanějších britských typů letadel 2. světové války vznikla už před válkou, ale Hawker Tempest je výjimkou.
Obsah |
Vývoj
Stíhací letoun Tempest vznikl radikální modernizací typu Hawker Typhoon, kdy po prvních letových testech prototypů bylo jasné, že konstruktéři zvolili profil s příliš velkou relativní tloušťkou, takže křídlo mělo větší odpor než se očekávalo. Výsledkem byla konstrukce stroje, který firma zprvu označovala jako Typhoon Mk.II. Roku 1940 bylo navrženo zcela nové křídlo poloeliptického půdorysu, s nižším, zcela novým profilem. Byla objednána stavba pěti prototypů s různými motory, z nichž nejprve se do vzduchu dostal Tempest V s motorem Sabre II (tedy stejný motor, který poháněl už starší Typhoon). První sériový Mk.V. byl zalétán v létě 1943, na jaře 1944 se Tempesty dostaly k operačním squadronám do výzbroje. Letoun byl vyzbrojen čtyřmi 20mm kanóny, měl možnost nést pumy, přídavné nádrže či reaktivní střely. Mohl dosáhnout rychlosti až kolem 700 km/h, a tak byl nasazován proti letounovým střelám V-1 (Fi-103). Firma Hawker vyprodukovala 805 strojů Tempest V a po válce i 142 letounů verze Mk.VI s výkonnější verzí motoru Sabre, určené pro provoz v tropech, s větším chladičem kapaliny a oleje (ty byly přemístěny do náběžné hrany křídla). Výroba Tempestů trvala až do roku 1946, celkem bylo vyrobeno přes 1500 kusů všech verzí (tj. Mk.V, Mk.II a Mk.VI).
Bojové užití
Letadla Tempest aspirovala díky své rychlosti i ostatním vlastnostem na titul nejlepší stíhačky RAF. S Tempestem létal i francouzský pilot Pierre Clostermann (JJ-W (EJ893), US-G (NV968), JF-E (NV994) a JF-E (NV724) "Velký Karel" ("Le Grand Charles")), který napsal knihu Velký cirkus, v níž jsou mimo jiné popsány i vlastnosti této stíhačky.
Technické údaje
Hawker Tempest F Mk.V
- Typ: Stíhací letoun
- Výrobce: Hawker Aircraft Limited
- Pohon: 1x motor Napier Sabre IIB nebo Sabre IIC
- Výkon: 2180 hp (1625 kW)
- Rozpětí: 12,50 m
- Délka: 10,26 m
- Výška: 4,90 m
- Nosná plocha: 28,056 m²
- Hmotnost prázdného letounu: 4195 kg
- Vzletová hmotnost: 5171 kg
- Vzletová hmotnost s přetížením: 6187 kg
- Maximální rychlost: 690 km/h v 5182 m
- Poč. stoupavost: 1433 m/min
- Dostup: 11 200 m
- Dolet: 1191 km
- Výzbroj: čtyři 20mm kanóny British Hispano Mk.V
Stroj mohl pod křídlem nést dvě odhazovatelné přídavné nádrže; ačkoliv bylo odzkoušeno i nesení podvěsné výzbroje, na rozdíl od Typhoonů (v té době používaných hlavně jako stíhací bombardéry) tuto výzbroj během války nenosily
Prameny
- VÁLKA, Zbyněk. Stíhací letadla: 1939-45/ Velká Británie - Německo. Olomouc : Votobia, 1996. 110 s. ISBN 80-7198-260-1.
- Časopis Letectví & kosmonautika
Externí odkazy
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |