V sobotu 2. listopadu proběhla mohutná oslava naší plnoletosti !!
Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!

Dornier Do 335 Pfeil

Z Multimediaexpo.cz

(Rozdíly mezi verzemi)
(+ Vylepšení)
(+ Jiné VIDEO !)
 
(Nejsou zobrazeny 4 mezilehlé verze.)
Řádka 3: Řádka 3:
  |typ = těžký  stíhač, bombardér
  |typ = těžký  stíhač, bombardér
  |výrobce = [[Dornier Flugzeugwerke]]
  |výrobce = [[Dornier Flugzeugwerke]]
-
  |image = [[Soubor:Do335 Smithsonian.jpg|240px]]
+
  |image = [[Soubor:Do335 Smithsonian.jpg|280px]]
-
  |text = Jediný dochovaný exemplář v Muzeu nedaleko Washingtonu
+
  |text = Jediný dochovaný exemplář v Muzeu<br />nedaleko Washingtonu (2006)
  |konstruktér =  
  |konstruktér =  
  |první let = [[26. říjen|26. října]] [[1943]]
  |první let = [[26. říjen|26. října]] [[1943]]
Řádka 17: Řádka 17:
  |více uživatelů =  
  |více uživatelů =  
}}
}}
 +
'''[[Dornier Flugzeugwerke|Dornier]] Do 335 Pfeil''' (Šíp) byl špičkový [[Německo|německý]] těžký [[stíhací letoun]] z konce [[druhá světová válka|druhé světové války]].<br />Do služby se jich ale dostala pouze hrstka.
-
'''[[Dornier Flugzeugwerke|Dornier]] Do 355 Pfeil''' (Šíp) byl [[Německo|německý]] těžký [[stíhací letoun]] z konce [[druhá světová válka|druhé světové války]]. Do služby se jich ale dostala pouze hrstka.
+
V roce [[1945]] to byla absolutně nejrychlejší pístová [[Stíhací letoun|stíhačka]] na světě&nbsp;!
== Koncepce ==
== Koncepce ==
-
Původ letounu se dá vystopovat až do doby [[první světová válka|první světové války]], kdy [[Claudius Dornier]] navrhl mnoho [[hydroplán]]ů poháněných motory v tandemu. Stejný způsob byl použit u letounů [[Dornier Do J|Wal]] a obřího [[Dornier Do X|Do X]]. Tento systém je výhodnější než u dvoumotorových letounů s motory na křídlech, protože motory v tandemu na sebe navazují; jeden z nich působí jako „tažný“ a druhý jako „tlačný“ a lze tak dosáhnout větších rychlostí, navíc má letoun lepší [[těžiště]], při poruše jednoho z motorů nedochází k takovému kroutícímu momentu, letoun má i menší čelní odpor a se dá lépe ovládat.
+
Původ letounu se dá vystopovat až do doby [[první světová válka|první světové války]], kdy [[Claudius Dornier]] navrhl mnoho [[hydroplán]]ů&nbsp;poháněných motory v tandemu. Stejný způsob byl použit u letounů [[Dornier Do J|Wal]] a obřího [[Dornier Do X|Do X]].  
 +
 
 +
Tento systém je výhodnější než u dvoumotorových letounů s motory na křídlech, protože motory v tandemu na&nbsp;sebe navazují; jeden z nich působí jako „tažný“ a druhý jako „tlačný“ a lze tak dosáhnout větších rychlostí, navíc má letoun lepší [[těžiště]], při poruše jednoho z motorů nedochází k takovému kroutícímu momentu, letoun má i menší čelní odpor a dá se lépe ovládat.
== Projekt a prototyp ==
== Projekt a prototyp ==
-
V roce [[1939]] firma pracovala na projektu velmi rychlého [[bombardér]]u ('''P.59''') s motory v tandemu, ale [[Hermann Göring|Göring]] projekt roku [[1940]] zrušil.
+
V roce [[1939]] firma pracovala na projektu velmi rychlého [[bombardér]]u ('''P.59''') s motory v tandemu, ale Hermann&nbsp;Göring projekt roku [[1940]] zrušil.
-
V květnu roku [[1942]] Dornier předložil návrh vylepšené verze jako '''P.231''' schopné nést náklad 1&nbsp;000 kg pum. Návrh byl tedy vybrán. Na podzim roku [[1942]] však bylo řečeno, že typ nebude dlouho požádován; místo toho byla změněna role letounu na rychlý stíhací bombardér, ale se stejným nákresem s motory v tandemu, to ale zdrželo dododání prototypu.
+
V květnu roku [[1942]] Dornier předložil návrh vylepšené verze jako '''P.231''' schopné nést náklad 1&nbsp;000 kg pum. Návrh byl tedy vybrán. Na podzim roku [[1942]] však bylo řečeno, že typ nebude dlouho požádován; místo toho byla změněna role letounu na rychlý stíhací bombardér, ale se stejným nákresem s motory v tandemu, to ale zdrželo dodání prototypu.
-
Ten poprvé vzlétl na podzim roku [[1943]], šlo o mimořádně mohutný stroj s dvěma motory [[Daimler-Benz DB 603|DB 603]], jedním před a druhým za kabinou pilota, zadní motor přenášel výkon přes dlouhou [[hřídel]] na tlačnou vrtuli za křížovými ocasními plochami. Uvnitř trupu byla pumovnice. Piloti byli překvapeni rychlostí, zrychlením, zatáčkami a celkovým řízením - byl to dvoumotorový letoun, který dokázal letět jako jednomotorový; při vypnutém předním motoru dokázal udržet rychlost 560 km/h. Nevýhodou byl špatný zadní výhled a slabý podvozek při přistávání.
+
Ten poprvé vzlétl na podzim roku [[1943]], šlo o mimořádně mohutný stroj s dvěma motory [[Daimler-Benz DB 603|DB 603]], jedním před a druhým za kabinou pilota, zadní motor přenášel výkon přes dlouhou [[hřídel]] na tlačnou vrtuli za křížovými ocasními plochami. Uvnitř trupu byla pumovnice. Piloti byli překvapeni rychlostí, zrychlením, zatáčkami a celkovým řízením byl to dvoumotorový letoun, který dokázal letět jako jednomotorový. Při vypnutém předním motoru dokázal udržet rychlost 560 km/h. Nevýhodou byl špatný zadní výhled a slabý podvozek při přistávání.
== Verze ==
== Verze ==
-
[[Soubor:Do335a-0 1945 USN Patuxent River test center.jpg|right|thumb|Do 335 zkoušený v USA]]
+
[[Soubor:Do335a-0 1945 USN Patuxent River test center.jpg|thumb|230px|Do 335 zkoušený v USA]]
Prvních deset předsériových D 335'''A-0''' byl dodáno k testování v květnu. Tyto stroje měly pancéřovanou kabinu a vystřelovací sedadlo, které se aktivovalo poté, co byl odhozen kryt kabiny, horní svislá ocasní plocha a zadní vrtule, dolní svislá ocasní plocha šla odhodit také – to pro případ nouzového přistání. Do 335 byl tak první sériový letoun s vystřelovacím sedadlem. Na konci roku se začala vyrábět verze '''A-1''' s motory [[DB 603]]E a možností nést pumy nebo přídavné nádrže pod křídly, měla se vyrábět i [[Průzkumný letoun|průzkumná verze]] '''A-4'''. Ve stejné době vznikl dvoumístný noční stíhač '''A-6''' s [[Radiolokátor|radarem]] a cvičné '''A-10''' a '''A-12''' s dvojím řízením, stihly se vyrobit i dva prototypy těžší verze '''B'''. Na konci války se připravovaly různé modifikace letounu (např. větší [[rozpětí křídel|rozpětí]] apod.) jako spojení dvou trupů ('''Do 635''') nebo verze s výkonnějšími motory ('''Do 435'''). Celkem se vyrobilo okolo 90 letounů, ale žádný nebyl vyzkoušen v boji. Francouzský stíhací pilot ve službách RAF [[Pierre Clostermann]] ve své knize „Velký Cirkus“ uvádí setkání svého [[Hawker Tempest|Tempestu]] pravděpodobně s Do 335 koncem války v dubnu 1945, kdy byl ''Pfeil'' nejspíš jen na zkušebním letu bez munice, německý pilot se ihned po zpozorovaní Clostermannova Tempestu rozhodl pro únik, k žádnému bojovému střetu nedošlo. Clostermann totiž předpokládal, že jak by v tak velké rychlosti vystřelil ze svých kanónů, zpětný ráz by mu utrhl křídla.
Prvních deset předsériových D 335'''A-0''' byl dodáno k testování v květnu. Tyto stroje měly pancéřovanou kabinu a vystřelovací sedadlo, které se aktivovalo poté, co byl odhozen kryt kabiny, horní svislá ocasní plocha a zadní vrtule, dolní svislá ocasní plocha šla odhodit také – to pro případ nouzového přistání. Do 335 byl tak první sériový letoun s vystřelovacím sedadlem. Na konci roku se začala vyrábět verze '''A-1''' s motory [[DB 603]]E a možností nést pumy nebo přídavné nádrže pod křídly, měla se vyrábět i [[Průzkumný letoun|průzkumná verze]] '''A-4'''. Ve stejné době vznikl dvoumístný noční stíhač '''A-6''' s [[Radiolokátor|radarem]] a cvičné '''A-10''' a '''A-12''' s dvojím řízením, stihly se vyrobit i dva prototypy těžší verze '''B'''. Na konci války se připravovaly různé modifikace letounu (např. větší [[rozpětí křídel|rozpětí]] apod.) jako spojení dvou trupů ('''Do 635''') nebo verze s výkonnějšími motory ('''Do 435'''). Celkem se vyrobilo okolo 90 letounů, ale žádný nebyl vyzkoušen v boji. Francouzský stíhací pilot ve službách RAF [[Pierre Clostermann]] ve své knize „Velký Cirkus“ uvádí setkání svého [[Hawker Tempest|Tempestu]] pravděpodobně s Do 335 koncem války v dubnu 1945, kdy byl ''Pfeil'' nejspíš jen na zkušebním letu bez munice, německý pilot se ihned po zpozorovaní Clostermannova Tempestu rozhodl pro únik, k žádnému bojovému střetu nedošlo. Clostermann totiž předpokládal, že jak by v tak velké rychlosti vystřelil ze svých kanónů, zpětný ráz by mu utrhl křídla.
   
   
Řádka 48: Řádka 51:
=== Pohonná jednotka ===
=== Pohonná jednotka ===
* 2× 12-ti válcový [[řadový motor]] [[Daimler-Benz DB 603|DB 603A]]
* 2× 12-ti válcový [[řadový motor]] [[Daimler-Benz DB 603|DB 603A]]
-
** '''Výkon motoru:''' 1290 [[Watt|kW]]
+
** '''Výkon motoru:''' 1 290 [[Watt|kW]]
=== Výzbroj ===
=== Výzbroj ===
Řádka 54: Řádka 57:
* 2× [[Letecký kanón|kanón]] [[MG 151]] ráže 20 mm  
* 2× [[Letecký kanón|kanón]] [[MG 151]] ráže 20 mm  
* do 1&nbsp;000 kg pum
* do 1&nbsp;000 kg pum
 +
 +
== YouTube ==
 +
{| border="4" width="442" align="left"
 +
|  {{#widget:YouTube|id=jK8ydLY5QHQ}}
 +
|- align="center"
 +
| '''Dornier Do 335 Pfeil (Arrow)<br />fastest piston engine fighter of WW2...'''
 +
|}
 +
{| border="4" width="442" align="right"
 +
|  {{#widget:YouTube|id=bi4Y2qZJ6JE}}
 +
|- align="center"
 +
| '''Hitler's secret weapons – Dornier Do 335 in flight&nbsp;!'''
 +
|}
 +
<br style="clear: both;" />
== Externí odkazy ==
== Externí odkazy ==
 +
* [http://www.warbirdsresourcegroup.org/LRG/do335.html WARBIRDS Resource Group – Dornier Do-335 Pfeil (anglicky)]
 +
* [http://www.military.cz/german/SecretWeaponsWW/Do335/Do335.htm Military.cz – Dornier Do-335 Pfeil (česky)]
 +
-
{{Flickr|Dornier+Do+335}}{{Commonscat|Dornier Do 335}}
+
{{Flickr|Dornier+Do+335}}{{Commonscat|Dornier Do 335}}{{Článek z Wikipedie}}
-
{{Článek z Wikipedie}}
+
{{Německé vojenské letouny druhé světové války}}
{{Německé vojenské letouny druhé světové války}}
[[Kategorie:Německá stíhací letadla]]
[[Kategorie:Německá stíhací letadla]]
[[Kategorie:Letadla Dornier|Do 335 Pfeil]]
[[Kategorie:Letadla Dornier|Do 335 Pfeil]]
 +
[[Kategorie:Video články Multimediaexpo.cz]]

Aktuální verze z 12. 3. 2019, 15:13

Dornier Do 335
Do335 Smithsonian.jpg
Jediný dochovaný exemplář v Muzeu
nedaleko Washingtonu (2006)
Základní charakteristika
Určení těžký stíhač, bombardér
Výrobce Dornier Flugzeugwerke
Konstruktér
První let 26. října 1943
Zařazen 1944
Vyřazen
Výroba
Vyrobeno
Varianty
Uživatel Luftwaffe

Dornier Do 335 Pfeil (Šíp) byl špičkový německý těžký stíhací letoun z konce druhé světové války.
Do služby se jich ale dostala pouze hrstka.

V roce 1945 to byla absolutně nejrychlejší pístová stíhačka na světě !

Obsah

Koncepce

Původ letounu se dá vystopovat až do doby první světové války, kdy Claudius Dornier navrhl mnoho hydroplánů poháněných motory v tandemu. Stejný způsob byl použit u letounů Wal a obřího Do X.

Tento systém je výhodnější než u dvoumotorových letounů s motory na křídlech, protože motory v tandemu na sebe navazují; jeden z nich působí jako „tažný“ a druhý jako „tlačný“ a lze tak dosáhnout větších rychlostí, navíc má letoun lepší těžiště, při poruše jednoho z motorů nedochází k takovému kroutícímu momentu, letoun má i menší čelní odpor a dá se lépe ovládat.

Projekt a prototyp

V roce 1939 firma pracovala na projektu velmi rychlého bombardéru (P.59) s motory v tandemu, ale Hermann Göring projekt roku 1940 zrušil.

V květnu roku 1942 Dornier předložil návrh vylepšené verze jako P.231 schopné nést náklad 1 000 kg pum. Návrh byl tedy vybrán. Na podzim roku 1942 však bylo řečeno, že typ nebude dlouho požádován; místo toho byla změněna role letounu na rychlý stíhací bombardér, ale se stejným nákresem s motory v tandemu, to ale zdrželo dodání prototypu.

Ten poprvé vzlétl na podzim roku 1943, šlo o mimořádně mohutný stroj s dvěma motory DB 603, jedním před a druhým za kabinou pilota, zadní motor přenášel výkon přes dlouhou hřídel na tlačnou vrtuli za křížovými ocasními plochami. Uvnitř trupu byla pumovnice. Piloti byli překvapeni rychlostí, zrychlením, zatáčkami a celkovým řízením – byl to dvoumotorový letoun, který dokázal letět jako jednomotorový. Při vypnutém předním motoru dokázal udržet rychlost 560 km/h. Nevýhodou byl špatný zadní výhled a slabý podvozek při přistávání.

Verze

Do 335 zkoušený v USA

Prvních deset předsériových D 335A-0 byl dodáno k testování v květnu. Tyto stroje měly pancéřovanou kabinu a vystřelovací sedadlo, které se aktivovalo poté, co byl odhozen kryt kabiny, horní svislá ocasní plocha a zadní vrtule, dolní svislá ocasní plocha šla odhodit také – to pro případ nouzového přistání. Do 335 byl tak první sériový letoun s vystřelovacím sedadlem. Na konci roku se začala vyrábět verze A-1 s motory DB 603E a možností nést pumy nebo přídavné nádrže pod křídly, měla se vyrábět i průzkumná verze A-4. Ve stejné době vznikl dvoumístný noční stíhač A-6 s radarem a cvičné A-10 a A-12 s dvojím řízením, stihly se vyrobit i dva prototypy těžší verze B. Na konci války se připravovaly různé modifikace letounu (např. větší rozpětí apod.) jako spojení dvou trupů (Do 635) nebo verze s výkonnějšími motory (Do 435). Celkem se vyrobilo okolo 90 letounů, ale žádný nebyl vyzkoušen v boji. Francouzský stíhací pilot ve službách RAF Pierre Clostermann ve své knize „Velký Cirkus“ uvádí setkání svého Tempestu pravděpodobně s Do 335 koncem války v dubnu 1945, kdy byl Pfeil nejspíš jen na zkušebním letu bez munice, německý pilot se ihned po zpozorovaní Clostermannova Tempestu rozhodl pro únik, k žádnému bojovému střetu nedošlo. Clostermann totiž předpokládal, že jak by v tak velké rychlosti vystřelil ze svých kanónů, zpětný ráz by mu utrhl křídla.

Hlavní technické údaje

Do 335A-0

  • Osádka: 1
  • Rozpětí: 13,8 m
  • Délka: 13,85 m
  • Výška: 4,55 m
  • Hmotnost prázdného letounu: 5 210 kg
  • Max. vzletová hmotnost: 8 890 kg
  • Maximální rychlost: 765 km/h
  • Dostup: 11 400 m
  • Bojový dolet: 1 160 km

Pohonná jednotka

Výzbroj

YouTube

Dornier Do 335 Pfeil (Arrow)
fastest piston engine fighter of WW2...
Hitler's secret weapons – Dornier Do 335 in flight !


Externí odkazy


Flickr.com nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Dornier Do 335 Pfeil
Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Dornier Do 335 Pfeil