Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
V tiskové zprávě k 18. narozeninám brzy najdete nové a zásadní informace.
Pneumatikový kord
Z Multimediaexpo.cz
m (1 revizi) |
(++) |
||
(Není zobrazena jedna mezilehlá verze.) | |||
Řádka 1: | Řádka 1: | ||
- | '''Pneumatikový kord''' | + | [[File:Tire plies.png|thumb|250px|Schéma uložení kordů v pneumatice]] |
- | je [[tkanina]], která sestává z [[osnova (textil)|osnovních]] [[nit]]í s vysokou pevností a hustotou cca. 5-15 / cm a z velmi řídkého útku (5-15 / 10 cm). | + | [[Soubor:Radial Tire (Structure).png|thumb|250px|Názorný řez pneumatikou]] |
+ | '''Pneumatikový kord''' je [[tkanina]], která sestává z [[osnova (textil)|osnovních]] [[nit]]í s vysokou pevností a hustotou cca. 5-15 / cm a z velmi řídkého útku (5-15 / 10 cm). | ||
== Materiál == | == Materiál == | ||
Na osnovu [[Textilie|textil]]ních kordů se nejčastěji používají [[filament]]y z modifikované [[viskózová vlákna|viskózy]], [[polyamidová vlákna|aramidu]] ([[polyamid]]u) nebo [[polyesterová vlákna|polyesteru]]. [[Příze]] jsou poměrně hrubé (cca. 100-167 [[tex (jednotka)|tex]]), pevnost přesahuje 70 cN/tex. | Na osnovu [[Textilie|textil]]ních kordů se nejčastěji používají [[filament]]y z modifikované [[viskózová vlákna|viskózy]], [[polyamidová vlákna|aramidu]] ([[polyamid]]u) nebo [[polyesterová vlákna|polyesteru]]. [[Příze]] jsou poměrně hrubé (cca. 100-167 [[tex (jednotka)|tex]]), pevnost přesahuje 70 cN/tex. | ||
- | [[Útek]] je obvykle z [[bavlna|bavlny]] nebo z jádrové příze (syntetický filament opřádaný bavlnou). | + | [[Útek]] je obvykle z [[bavlna|bavlny]] nebo z jádrové příze (syntetický filament opřádaný bavlnou). |
Do automobilových pneumatik se k textiním tkaninám často přidává jedna vrstva kordu z ocelového drátu. Je to pás z lanek o průměru cca. 0,5-5 mm stočených ze 2-12 jednotlivých drátků. | Do automobilových pneumatik se k textiním tkaninám často přidává jedna vrstva kordu z ocelového drátu. Je to pás z lanek o průměru cca. 0,5-5 mm stočených ze 2-12 jednotlivých drátků. | ||
== Výroba == | == Výroba == | ||
Příze se skají na [[skaní|dvouzákrutových]] nebo [[skaní|kablovacích]] strojích. Ke tkaní se používají zvlášť upravené stroje, často s pneumatickým prohozem útku, na kterých se jednotlivé osnovní nitě odvíjí přímo z cívečnice. | Příze se skají na [[skaní|dvouzákrutových]] nebo [[skaní|kablovacích]] strojích. Ke tkaní se používají zvlášť upravené stroje, často s pneumatickým prohozem útku, na kterých se jednotlivé osnovní nitě odvíjí přímo z cívečnice. | ||
== Použití kordů == | == Použití kordů == | ||
- | |||
Kordová tkanina tvoří kostru pneumatiky, kordy se zanáší do gumové směsi na tzv. ''kalandrech''. | Kordová tkanina tvoří kostru pneumatiky, kordy se zanáší do gumové směsi na tzv. ''kalandrech''. | ||
U diagonálních pneumatik se šikmo překřižují dvě nebo více vrstev nad sebou (část 14 a 16 na náčrtu vpravo). Často se kombinuje vrstva textilního s vrstvou ocelového kordu. Diagonální pneumatiky se asi od roku 1980 používají jen u zemědělských strojů a (ve speciálním provedení) u závodních aut. | U diagonálních pneumatik se šikmo překřižují dvě nebo více vrstev nad sebou (část 14 a 16 na náčrtu vpravo). Často se kombinuje vrstva textilního s vrstvou ocelového kordu. Diagonální pneumatiky se asi od roku 1980 používají jen u zemědělských strojů a (ve speciálním provedení) u závodních aut. | ||
Řádka 22: | Řádka 22: | ||
* Skaní ocelových drátů na kordy: [http://www.barmag.oerlikontextile.com/de/desktopdefault.aspx/tabid-201/] | * Skaní ocelových drátů na kordy: [http://www.barmag.oerlikontextile.com/de/desktopdefault.aspx/tabid-201/] | ||
* Tkaní pneumatikových kordů: [http://www.sultex.com/wd_00_03_d.pdf] | * Tkaní pneumatikových kordů: [http://www.sultex.com/wd_00_03_d.pdf] | ||
- | |||
* Kordy z jednotlivých nití: [http://www.benningergroup.com/module/site/view/index.php?lang=de&navid=13&id=47&pid=45] | * Kordy z jednotlivých nití: [http://www.benningergroup.com/module/site/view/index.php?lang=de&navid=13&id=47&pid=45] | ||
- | * Kordárna v ČR: [ | + | * Kordárna v ČR: [https://www.kordarna.cz/] |
== Související články == | == Související články == | ||
- | |||
* [[Pneumatika]] | * [[Pneumatika]] | ||
+ | * [[Seznam součástí jízdního kola]] | ||
* [[Ozubený řemen]] | * [[Ozubený řemen]] | ||
Aktuální verze z 4. 9. 2024, 08:16
Pneumatikový kord je tkanina, která sestává z osnovních nití s vysokou pevností a hustotou cca. 5-15 / cm a z velmi řídkého útku (5-15 / 10 cm).
Obsah |
Materiál
Na osnovu textilních kordů se nejčastěji používají filamenty z modifikované viskózy, aramidu (polyamidu) nebo polyesteru. Příze jsou poměrně hrubé (cca. 100-167 tex), pevnost přesahuje 70 cN/tex. Útek je obvykle z bavlny nebo z jádrové příze (syntetický filament opřádaný bavlnou). Do automobilových pneumatik se k textiním tkaninám často přidává jedna vrstva kordu z ocelového drátu. Je to pás z lanek o průměru cca. 0,5-5 mm stočených ze 2-12 jednotlivých drátků.
Výroba
Příze se skají na dvouzákrutových nebo kablovacích strojích. Ke tkaní se používají zvlášť upravené stroje, často s pneumatickým prohozem útku, na kterých se jednotlivé osnovní nitě odvíjí přímo z cívečnice.
Použití kordů
Kordová tkanina tvoří kostru pneumatiky, kordy se zanáší do gumové směsi na tzv. kalandrech. U diagonálních pneumatik se šikmo překřižují dvě nebo více vrstev nad sebou (část 14 a 16 na náčrtu vpravo). Často se kombinuje vrstva textilního s vrstvou ocelového kordu. Diagonální pneumatiky se asi od roku 1980 používají jen u zemědělských strojů a (ve speciálním provedení) u závodních aut. U radiálních pneumatik jsou jednotlivé vrstvy kordu kladeny jak naznačuje bod 12 na náčrtu. Radiální pneumatiky mají oproti diagonálním u osobních automobilů nejméně dvojnásobnou životnost, proto se zde dnes výhradně používají. Pneumatiky (pláště) na jízdní kola mají kostru z jednotlivých syntetických nití vložených jako pásy osnovy (bez útku) většinou ve dvou vrstvách nad sebou do kaučukového obalu. Netkané kordy, tedy pásy z jednotlivých nití se používají také na zpevnění klínových a ozubených řemenů, hadic, kabelů a podobných výrobků. Velkovýroba pneumatikových kordů v České republice je ve Velké nad Veličkou.
Literatura
- Reimpell: Fahrwerktechnik, Vogel Buchverlag 1995, ISBN 3-8023-1507-3
- Winkler/Rauch: Fahrradtechnik, Bielefelder Verlagsanstalt 1999, ISBN 3-87073-131-1
Reference
- Polyesterové filamenty: [1]
- Skaní ocelových drátů na kordy: [2]
- Tkaní pneumatikových kordů: [3]
- Kordy z jednotlivých nití: [4]
- Kordárna v ČR: [5]
Související články
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |