V sobotu 2. listopadu proběhla mohutná oslava naší plnoletosti !!
Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
V tiskové zprávě k 18. narozeninám brzy najdete nové a zásadní informace.

Turistická známka

Z Multimediaexpo.cz

Turistická známka je dřevěná plaketa, na níž je vypálený symbol určitého místa nebo současné události. Slouží jako suvenýr a zároveň jako potvrzení o dosažení symbolizovaného místa. Z tohoto důvodu se každá turistická známka prodává pouze na omezeném počtu míst (tzv. prodejní místo), kterými bývají pokladny památkových objektů, turistická informační střediska, restaurace či obchody v okolí apod. Dřevěné turistické známky o průměru 6 cm a tloušťce 1 cm vydává v České republice od roku 1998 společnost Turistické známky, s. r. o., sídlící v Rýmařově. Podobné známky se na základě smlouvy s touto českou společností prodávají také v Německu, Rakousku, Polsku, Rumunsku, Maďarsku, Spojeném království, USA, na Slovensku a na Ukrajině.[1] Jedná se o tradiční turistickou zábavu, různé turistické plakety a samolepky se užívají již dlouhou dobu, malé kovové turistické štítky se kdysi také připevňovaly na dřevěné turistické vycházkové hole, samolepky a obtisky se umísťovaly na kufry apod. V dnešní době se v Česku vedle klasických známek prosazují také tzv. turistické vizitky, upomínkové samolepicí etikety nalepované do turistického deníku.[2]

Obsah

Kategorie turistických známek

Klasické turistické známky označují vždy nějaké významné místo (tzv. turistické známkové místo), a to například v kategorii historická města, rozhledny, vodácké řeky, pohoří, hrady, zámky, jeskyně atd. V květnu 2010 existovalo v České republice celkem 1800 známkových míst, tedy druhů známek. Za shromáždění turistických známek s libovolnými deseti po sobě jdoucími pořadovými čísly (prokazuje se číslovanými papírovými přívěsky ke známkám) má sběratel nárok na tzv. prémiovou turistickou známku, za každou další podobně získanou desítku obdrží prémiovou známku s jinými motivy. Kromě toho se vydávají také tzv. výroční turistické známky u příležitosti nějaké události, která se koná příslušný rok. Tyto známky lze obvykle koupit pouze v daném roce.

Zajímavosti

Největší turistická známka na světě v roce 2008 vážila 40 kilogramů a znázorňovala motiv skupinky turistů mířících ke staré (dnes již neexistující) rozhledně na vrcholu Pradědu.[3]

Externí odkazy

Reference

  1. Туристичні марки, Oficiální web ukrajinských turistických známek
  2. Turistické vizitky si razí cestu na Žďársko, zdarsky.denik.cz z 10. 7. 2010
  3. KUCHYŇOVÁ, Zdeňka. Největší turistická známka váží 40 kilogramů. Český rozhlas [online]. 2008-01-26 [cit. 2011-03-08]. Dostupné online.