Vážení zákazníci a čtenáři – od 28. prosince do 2. ledna máme zavřeno.
Přejeme Vám krásné svátky a 52 týdnů pohody a štěstí v roce 2025 !

Rychlostní silnice R35

Z Multimediaexpo.cz

Crystal Clear xclock.png   Informace uvedené v tomto článku potřebují aktualizaci.
  Prosíme, pomozte vylepšit článek tak, aby obsahoval aktuální stav a všechny   nedávné události.
Crystal Clear kworldclock.png

R35 je rychlostní silnice plánovaná mezi městy Liberec a Lipník nad Bečvou, kde naváže na dálnici D1. Po dokončení má být nejdelší rychlostní silnicí v Česku a měla by se spolu s dálnicí D11 stát alternativní trasou k přetížené dálnici D1.

Obsah

Historie záměru a výstavby

Původně byla plánována dálnice D35 z Hradce Králové do Lipníka nad Bečvou. V roce 1987 však (?) rozhodl(a) o stavbě rychlostní silnice namísto dálnice a o prodloužení trasy až do Liberce. V současné době (listopad 2009) jsou v provozu úseky Liberec–Turnov, Sedlice–Opatovice nad Labem, Mohelnice–Olomouc a Olomouc–Lipník nad Bečvou. Kolem Hradce Králové povede R35 peážně s dálnicí D11, která zde byla částečně zprovozněna roku 2008. 27. listopadu 2009 byl zprovozněn úsek silnice R35 v úseku Sedlice (MÚK s dálnicí D11) – Opatovice nad Labem (MÚK se silnicí I/37) o délce přibližně 3,5 km. Třípatrová MÚK Opatovice patří k největším křižovatkám v Česku.[1]

Spory o trasování

Dne 23. ledna 2008 byla zveřejněna studie firmy SUDOP, která doporučuje v dosud sporném úseku Zámrsk-Dětřichov u Moravské Třebové realizaci tzv. jižní varianty (v okolí současné silnice I/35). Tato varianta by v únoru měla být definitivně schválena zastupiteli Pardubického kraje. Proti této trase neprotestují ani ekologická sdružení a je již zanesena v územním plánu, což by mohlo urychlit její realizaci. Předmětem sporů je navržená varianta úseku TurnovÚlibice, protínající Český ráj. Ministerstvo životního prostředí podpořilo jako jedinou přijatelnou tzv. jižní variantu, která Český ráj obchází, dále existuje též severní varianta. Studie proveditelnosti zpracovaná společností Valbek doporučila severní variantu, která vede zhruba v trase současné silnice I/35 kolem Rovenska pod Troskami a náklady podle cen v roce 2008 jsou odhadovány na 20 miliard Kč; výhodou jižní varianty (Jičín – Sobotka – Mnichovo Hradiště) jsou nižší náklady (15 miliard Kč), ale nevýhodou je, že by nezkrátila dopravu mezi Jičínem a Libercem. Superseverní varianta přes Lomnici nad Popelkou, kolem Semil a přes Železný Brod do Rychnova u Jablonce nad Nisou by byla výrazně dražší (37 miliard Kč). Zastupitelstvo Libereckého kraje 30. března 2010 schválilo usnesení, kterým doporučuje k realizaci severní variantu. Proti severní variantě vystupuje Správa CHKO Český ráj a koalice občanských sdružení S.O.S. Český Ráj. Realizace severní varianty by podle nich znamenala vyškrtnutí Geoparku Český ráj ze seznamu UNESCO.[2]

Reference

  1. Hradecky.denik.cz – Obří třípatrová dálniční křižovatka u Opatovic je otevřena
  2. Liberec chce silnicí R35 přetnout Český ráj, roky protestů byly marné, idnes.cz, 30. 3. 2010, ČTK, jw (Jan Wirnitzer)

Externí odkazy