Vážení zákazníci a čtenáři – od 28. prosince do 2. ledna máme zavřeno.
Přejeme Vám krásné svátky a 52 týdnů pohody a štěstí v roce 2025 !

Ferrari 125

Z Multimediaexpo.cz

Ferrari 125 je vůz Formule 1 z počátku 50. let 20. století.

Model 125 z roku 1948 je prvním čistokrevným monopostem Formule 1 značky Ferrari. Automobil byl vybaven přeplňovaným, 1,5 litrovým, dvanácti válcovým vidlicovým motorem s úhlem rozevření 60°. Palivový systém byl obsluhován třícestným karburatorem Weber 40DOC3 (r.1948) a Weber 50WCF (r.1949). Kompresní poměr byl 6.5:1. Převodovka byla pěti stupňová nesynchronizovaná. Všechna kola byla vybavena bubnovými brzdami. Vůz vážil sedm set kilogramů a a při sedmi tisících otáčkách za minutu měl výkon 172 kW, s omezenou možností dosáhnout až 10000 otáček. V roce 1949 Lampredi vybavil motor dvojitým kompresorem a zvýšil výkon na 209 kW. Lampredi také inovoval převodovku, která byla montována společně s diferenciálem a měla jen 4 rychlosti. Ferrari 125 je jediným vozem, v historii této značky, který použil 12 válcový motor vybavený objemovým kompresorem.

Z celkového pohledu nebyl tento motor schopen plně využít svoji sílu a většinově se mu nedařilo konkurovat vozům Alfa Romeo 158 a Maserati 4CLT. Svůj debut v kategorii formule 1 si odbyl 5. září 1948 na okruhu Valentino v blízkosti Turína. Ze třech vozů přihlášených do závodu, se do cíle dostal pouze vůz řízený Raymondem Sommerem, který dojel na třetím místě (Princ Bira a Nino Farina ze závodu odstoupili). První zkušenosti však tento vůz zbíral o rok dříve ve formuli 2, když s ním startoval Franco Cortese a legendární Tazio Nuvolari. Prvního vítězství se vůz dočkal již v roce 1948, Raymond Sommer zvítězil v závodě formule 2 na okruhu nedaleko Florencie. V kategorii vozů Formule 1 zvítězil o měsic později, to ho ovšem pilotoval Giuseppe Farina na okruhu Garda.

V mistrovství světa se objevil v několika barevných variantách. Italové Alberto Ascari, Luigi Villoresi a Giovanni Bracco používali tradiční italskou rudou barvu, Francouz Raymond Sommer jezdil v modré variantě a Angličan Peter Whitehead v typické British Green Racing.

Obsah

Technické údaje

  • Motor: Ferrari
    • Vidlicový
    • 12 válců
    • Objem: 1496,76 cc
    • Výkon: 230 kW
    • Otáčky: 7 000 min
  • Hmotnost: 700 kg
  • Pneumatiky: Dunlop, Pirelli

Piloti

Výsledky vozu Ferrari 125

(Legenda, tučně vyznačené závody znamenají zisk pole position, kurzívou nejrychlejší kolo závodu)

Rok Šasi Motor Pneu Jezdci 1 2 3 4 5 6 7 8 Body Umístění
Ferrari 125 Ferrari 125 1.5 V12C P GBR MON 500 CH BEL FRA ITA 13 -
Luigi Villoresi Ret Ret 6
Alberto Ascari 2 Ret
Raymond Sommer 4
Giovanni Bracco DNS
D Peter Whitehead DNS DNS 3 7
Ferrari 125 Ferrari 125 1.5 V12C D CH 500 BEL FRA GBR GER ITA ESP 0 0
Peter Whitehead Ret Ret Ret
Ferrari 125 Ferrari 125 1.5 V12C D CH 500 BEL FRA GBR GER NL ITA 0 0
Peter Whitehead 10 DNQ


Vítězné závody
Datum Závod Jezdec Kategorie Výsledky
1948
26. září III Circuito di Firenze Raymond Sommer Formule 2 Výsledky
24. říjen VIII Circuito del Garda Giuseppe Farina Grand Prix Výsledky
1949
13. únor III Copa Acción de San Lorenzo Giuseppe Farina Formula Libre Výsledky
3. července Grand Prix Švýcarska Alberto Ascari Grand Prix Výsledky
31. července Grand Prix Zandvoort Luigi Villoresi Grand Prix Výsledky
20. srpna I B.R.D.C. International Trophy Alberto Ascari Grand Prix Výsledky
21. září Grand Prix Itálie Alberto Ascari Grand Prix Výsledky
21. září Grand Prix Československa Peter Whitehead Grand Prix Výsledky
1950
13. červenec Jersey Road Race Peter Whitehead Formule 1 Výsledky
12. srpen Ulster Trophy Peter Whitehead Formule 1 Výsledky
24. září Boa Vista Chico Landi Formula Libre Výsledky
1. říjen Pohár Interlagos Chico Landi Formula Libre Výsledky
1951
13. květen Grande Prêmio de São Paulo Chico Landi Formula Libre Výsledky
12. srpen III Preis der Ostschweiz-Erlen Peter Whitehead Formule 2 Výsledky


Odkazy