Čekání na nový webový server Multimediaexpo.cz skončilo !
Motorem našeho webového serveru bude pekelně rychlý
procesor AMD Ryzen Threadripper 7960X (ZEN 4)
.

Antonov An-225

Z Multimediaexpo.cz

Antonov An-225 s raketoplánem Buran
Porovnání největších letounů. An-225 značen zeleně.

Antonov 225 Mrija (Мрия nebo Мрія, ukrajinsky sen; označení NATO: Cossack) je transportní letoun s největší vzletovou hmotností (640 tun), jaký kdy byl zkonstruován. Byl navržen pro přepravu sovětského kosmoplánu Buran a částí nosné rakety Eněrgija nebo Proton. Po zrušení vývoje raketoplánu byl odstaven, avšak po pěti letech znovu nasazen do obchodního provozu. Vyroben byl pouze jeden letoun s označením CCCP-82060.

První zkušební let se uskutečnil 21. prosince 1988. S raketoplánem Buran poprvé Mrija vzlétla 13. května 1989, kdy ho převážela z letiště Žukovskij na kosmodrom Bajkonur. O měsíc později s ním letěla na leteckou přehlídku do Paříže a na zpáteční cestě se 19. června 1989 zastavila na ruzyňském letišti. Praha se tak stala druhým zahraničním městem, ve kterém Mrija přistála. Jednalo se však o nouzové přistání, pro poruchu na hydraulice.

Kvůli zrušení vývoje kosmoplánu Buran byl Antonov 225 v roce 1994 odstaven na letiště v Gostomelu. Po modernizaci motorů a elektroniky se Mrija dostala opět do vzduchu až 7. května 2001, kdy provedla třicetiminutový let okolo letiště, na kterém byla řadu let odstavena. Nyní je využívána k obchodní přepravě nákladů flotily ADB. Vzhledem k ekonomickým problémům po rozpadu Sovětského svazu byla stavba druhého stroje přerušena v roce 1994 a jeho nedokončené pozůstatky byly zakonzervovány v továrně společnosti Antonov. V roce 2006 se Antonov rozhodl k dokončení stavby druhého stroje, který by měl vzlétnout v druhé polovině roku 2008 [1].

Letoun je poháněn 6 dvouproudovými motory ZMKB Progress D-18, z nichž každý disponuje tahem 229 kN.

Externí odkazy


Flickr.com nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Antonov An-225
Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Antonov An-225