Přejeme Vám krásné svátky a 52 týdnů pohody a štěstí v roce 2025 !
Dvouproudový motor
Z Multimediaexpo.cz
Dvouproudový motor (také turbodmychadlový) je jeden z leteckých motorů, který pracuje na podobném principu jako motor proudový. Obsahuje však navíc dmychadlo (ventilátor, angl. fan), nízkotlaký kompresor, a ještě jednu turbínu navíc, která pohání právě kompresor i dmychadlo. Část plynů z dmychadla proudí přímo do motoru, zbytek ho obtéká, k tomuto účelu slouží tzv. obtokový kanál, ve výstupní trysce se oba proudy smísí a tím je vyvolán tah; smísení proudů také způsobí nižší teplotu výstupních plynů. Z konstrukčního hlediska se dělí na dvouhřídelové (dvourotorové; na obrázku) a tříhřídelové (třírotorové).
Skrz dvouproudový motor také proudí více vzduchu, tím je rychlost výstupních plynů nižší, než u motorů jednoproudových, tím jsou dvouproudové motory méně hlučné a mají nižší spotřebu, to je také důvod, proč jsou dnes téměř všechna dopravní letadla, ale i vojenské letouny, vybaveny těmito motory. Dvouproudové motory vojenských letounů mají většinou malý obtokový poměr a bývají vybaveny přídavným spalováním.
První typ tohoto motoru se objevil v 60. letech, v 80. letech se stal samozřejmostí u všech velkých letadel.
Dvouproudové motory lze dělit:
- s velkým obtokovým poměrem
- s malým obtokovým poměrem
— a také na:
- s celkovým obtokem
- s částečným předním obtokem (dnes nejrozšířenější u dopravních letadel)
- s částečným zadním obtokem
|
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |