V sobotu 2. listopadu proběhla mohutná oslava naší plnoletosti !!
Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
V tiskové zprávě k 18. narozeninám brzy najdete nové a zásadní informace.

Jednokolejná trať

Z Multimediaexpo.cz

Verze z 7. 7. 2014, 12:36; Sysop (diskuse | příspěvky)
(rozdíl) ← Starší verze | zobrazit aktuální verzi (rozdíl) | Novější verze → (rozdíl)
Jednokolejná trať

Jednokolejná trať je v železničním provozu železniční trať, která je v úseku mezi dopravnami s kolejovým rozvětvením tvořená pouze jednou kolejí. Kolej je zpravidla vždy pojížděna obousměrně. Vlaky jedoucí navzájem protisměrně křižují v dopravnách, které to umožňují, tj. ve stanicích, případně výhybnách). V těchto dopravnách je také možné předjíždění vlaků. Obdobně existují jednokolejné tramvajové trati, kde ke křižování vlaků slouží zpravidla výhybny. Jednokolejné pozemní lanové dráhy mívají obvykle uprostřed délky výhybnu s Abtovými výhybkami. Jednokolejný provoz bývá i na mnoha průmyslových a důlních drahách.

Obsah

Výhody a nevýhody

Výhodou jednokolejné trati je menší zábor půdy než v případě trati dvoukolejná nebo vícekolejné. Stejně tak jsou nižší náklady na její výstavbu a údržbu. Nevýhodou jednokolejné trati je nižší kapacita a nižší cestovní rychlost vlaků, neboť ty musí zastavovat v dopravnách z důvodu křižování. Nevýhodou je rovněž nižší bezpečnost (riziko čelní srážky) a obtížnější řešení a znásobování nepravidelností v provozu.

Propustná výkonnost jednokolejné trati

Propustná výkonnost (kapacita) trati je závislá zejména na hustotě dopraven umožňujících křižování a předjíždění vlaků, vzdálenosti mezi těmito dopravnami, počtu prostorových oddílů mezi těmito dopravnami (tj. zda může být mezi těmito dopravnami jeden či více vlaků současně) a na dalších faktorech (např. na typu zabezpečovacího zařízení).

Jednokolejné tratě v Česku

Tento typ trati je v Česku převažující. Regionální tratě v České republice jsou výhradně jednokolejné. Tramvajové dráhy byly v éře koněspřežné tramvaje i v počátcích elektrického provozu stavěny jako jednokolejné, ale již koncem 19. století byly v centrech velkých měst původní tratě zdvojkolejňovány a v průběhu 20. století se staly dvojkolejné tratě samozřejmými všude, kde jejich výstavbu umožňovaly prostorové podmínky. V současné době jsou jednokolejné tramvajové tratě s pravidelným provozem již pouze dvě, a to tramvajová trať Liberec – Jablonec a tramvajová trať Ostrava-Poruba - Kyjovice-Budišovice.

Související články