The English encyclopedia Allmultimedia.org will be launched in two phases.
The final launch of the Allmultimedia.org will take place on February 24, 2026
(shortly after the 2026 Winter Olympics).


Dovolená : 23. prosinec 2025 — 29. prosinec 2025
Holidays : December 23, 2025 — December 29, 2025

MiG-31

Z Multimediaexpo.cz

MIG-31BM na ruské letecké výstavě (2009)

MiG-31 (rusky: МиГ-31, v kódu NATO: Foxhound) je moderní ruské dvoumístné, nadzvukové stíhací letadlo vytvořené pro získání a udržení nadvlády ve vzduchu. Ačkoliv MiG-31 nemůže nabídnout vynikající obratnost ani stoupavost MiGu-29, jeho modernizovaná verze MiG-31M je považována za jedno z absolutně nejlepších stíhacích letadel na světě.

Obsah

Vývoj

MiG-31 byl vyvinutý počátkem 70. let 20. století konstrukčním týmem OKB Mikojana a Gurjeviče. Navzdory tehdy zavedené praxi v sovětském letectvu byl MiG-31 od prvního okamžiku považován za specializovaný přepadový stíhací letoun, kterým zůstal víceméně až dodnes. Postupně se stal výrazným nástupcem úspěšného letounu MiG-25 v době, kdy hlavní soupeř – Spojené státy americké – zavedl do služby výkonný nadzvukový strategický bombardér B-1 Lancer, který byl optimalizován pro nesení a vypouštění řízených střel s plochou dráhou letu.

Konstrukce

MiG-31 (1989)

MiG-31M je těžký, dvoumístný, dvoumotorový hornoplošník celokovové konstrukce s výrazným zastoupením hliníkových a titanových slitin. Osádku tvoří pilot a operátor. Oba jsou tandemově za sebou v hermeticky uzavřených kabinách a sedí na vystřelovacích sedadlech Zvezda K-36DM s bezpečnostními parametry „zero-zero“ (umí opustit letadlo při nulové rychlosti i nulové výšce).

Konstrukce draku na první pohled přípomíná letoun MiG-25, ale při detailnějším pohledu je jasné, že byla kompletně předělána. Z původních 80 procent ocelových prvků bylo do MiGu-31 použito pouze 50 procent oceli, 33 procent speciálních hliníkových slitin a 16 procent speciálních titanových komponentů. Trup je v přední části oválný. Za sekcí s oběma pilotními kabinami přechází do širokých bočních krabicových nasávacích otvorů. V zadní části jsou výtokové trysky, které mají na bocích nainstalovaný plovoucí stabilizátor o rozpětí 8,74 metru. Stabilizátory se přitom mohou vychylovat souhlasně i diferencovaně a úhel jejich výchylek plně závisí na rychlosti a charakteru letu. Nad výtokovými tryskami jsou umístěny dvě svislé ocasní plochy (SOP). Od podélné osy letounu jsou vychýleny o 8 stupňů směrem ven. Celková plocha každé SOP je – 15,6 m2. Plocha pohyblivého kormidla, která je – 2,12 m2, se může vychylovat na obě strany do úrovně 25 stupňů. Pro dokonalou podélnou stabilizaci byly pod pohonné jednotky zabudované dvě pevné spodní kýlové plochy o ploše 3,0 m2 s úhlem vyosení 12 stupňů vůči podélné rovině.

Hlavní křídla mají relativně malé rozpětí 13,464 m a celkovou nosnou plochu – 61,6 m2. Na každé straně jsou vztlakové klapky o délce 2,68 m a na koncích křídel jsou odtokové hrany tvořeny balančními křidélky, jež se vychylují až o +/- 20°. Horní strana křídla je u staršího MiGu-31 ještě opatřena aerodynamickým plůtkem. U kořene křídla je umístěn velký vírový přechod, který byl u staršího MiGu-31 výrazně menší. Na spodní straně nosných ploch jsou celkem čtyři úchytné body pro zbraňové pylony. Konce křídel jsou u MiGu-31M přizpůsobeny pro rychlou montáž aerodynamických vřeten opatřených stabilizačními plůtky. V těchto vřetenech je umístěna další důležitá elektronika, především pasivní obranné systémy.

Podvozek je tvořen velice originální konstrukcí. Přední podvozková noha je víceméně standardní, plně řiditelná, s dvojicí kol o průměru 600 x 220 mm. Po startu se podvozek zasouvá směrem dozadu, do trupu. Hlavní podvozkové nohy jsou vybaveny dvounápravovým vozíkem, kde každou nápravu tvoří jen jedno kolo o rozměru 950 x 300 mm. Celý vozík je nezávisle odpružen hydraulickým tlumičem od vlastní odpružené podvozkové nohy. Kola však nejsou v jedné stopě ale navzájem jsou proti sobě osazena. Konstruktéry k tomuto pojetí vedly dva faktory – rozložení hmotnosti na podloží je o něco výhodnější a navíc se kola lépe schovají do limitovaného prostoru podvozkové šachty. Před každou podvozkovou šachtou je hydraulický výklopný aerodynamické štít o ploše 1,4 m2, který se vyklápí dolů pod úhlem 44 stupňů. Kromě toho slouží i jako část krytů podvozku.

Palubní elektronika

Zbraňové systémy

Verze

  • Izdělije 99 (I-99) : První prototyp. Speciálně upravený MiG-25 s prvními motory Solovjov D-30F.
  • Je-155MP : Několik různých prototypů se základními rysy současné podoby MiG-31. První dva prototypy byly vyrobeny v konstrukční kanceláři OKB MiG v Moskvě. Třetí byl vyroben v roce 1976 v Nižném Novgorodu.
  • MiG-31A : První sériová verze, která byla v operační službě od roku 1982. Později se u ní objevila možnost tankovat za letu.
  • MiG-31B :
  • MiG-31BS :
  • MiG-31M :
  • MiG-31E :
  • MiG-31EF :
  • MiG-31D :
  • MiG-31BM:

Specifikace (MiG-31M)

Technické údaje

  • Posádka: 2
  • Délka: 22,69 m
  • Rozpětí: 13,46 m
  • Výška: 6,15 m
  • Plocha křídel: 61,6 m2
  • Hmotnost (prázdný): 21 820 kg
  • Hmotnost (naložen): 41 000 kg
  • Maximální vzletová hmotnost: 52 000 kg
  • Pohonná jednotka: 2 × dvouproudový motor Solovjov D-30F8, s přídavným spalováním, každý o tahu 93,16 kN / 171,61 kN (maximálně)

Výkony

  • Maximální rychlost: 3 000 km/h (Mach 2,83) ve výšce 17 500 metrů, u hladiny moře – 1 500 km/h
  • Akční rádius: 720 km v nadzvukovém režimu (1 200 km v podzvukovém režimu)
  • Přeletový dolet: 3 300 km (2 500 km v nadzvukovém režimu)
  • Dostup: 20 600 m (se 4 raketami R-33)
  • Stoupavost: 208 m/s
  • Zátěž křídel: 666 kg/m2
  • Tah/Hmotnost: 0,85 kW/kg
  • Délka startu: 1 200 m
  • Délka přistání: 800 m (s padákem)

Výzbroj

  • Starší MiG-31 má jeden 23 mm kanón GŠ-6-23 se 260 náboji, který má kadenci 8000 ran za minutu. Je umístěn na pravém boku trupu, se zakrytovaným závěrem těsně za koncem pravé podvozkové šachty. Aktuální MiG-31M nemá kanón ani jinou hlavňovou výzbroj.
  • Aktuální MiG-31M může nést až 10 nejnovějších řízených střel. MiG-31 může nést až 8 starších řízených střel.
    • MiG-31 – 4 protiletadlové rakety Vympel R-33 na spodku trupu.
    • MiG-31M – 6 univerzálních raket Vympel R-37 na spodku trupu.

YouTube

MIG-31 part one (rusky)
MIG-31 part two (rusky)


290 sociálních sítí a dalších služeb (připojte se)


Umožňuje správcům wiki přidávat na wiki ovládací prvky úpravou stránek ve jmenném prostoru Widget. Prvky vytvořené komunitou lze nalézt na MediaWikiWidgets.org

Externí odkazy


Flickr.com nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
MiG-31
Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
MiG-31