V sobotu 2. listopadu proběhla mohutná oslava naší plnoletosti !!
Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!

Dálnice

Z Multimediaexpo.cz

Verze z 6. 2. 2012, 16:07; Sysop (diskuse | příspěvky)
(rozdíl) ← Starší verze | zobrazit aktuální verzi (rozdíl) | Novější verze → (rozdíl)
Italská A1 – u města Boloňa
Soubor:A4 Köln.jpg
Německá A4 – pohled na Kolín nad Rýnem
Dopravní zácpa na Ajalonské dálniciTel Avivu (Izrael)

Dálnice (ze slov dálková silnice)[1] je rychlostní komunikace pro motorová silniční vozidla a je to nejvyšší typ pozemní komunikace, která se staví na nejzatíženějších dálkových vnitrostátních a mezinárodních tazích. Oproti silnicím je na dálnicích obecně povolena vyšší rychlost a jsou zde použity vyšší technické parametry.

Obsah

Označování

V jednotlivých zemích světa se trasy dálnic značí různým písmenem:

Technické parametry

Dálnice je charakterizována svými vlastnostmi:

  • návrhová rychlost přes 100 km/h, maximální povolená rychlost se v jednotlivých zemích světa liší
  • kategorijní šířka čtyřpruhové dálnice 27,5 metru
  • mimoúrovňové křižovatky
  • připojovací a odbočovací pruhy v maximální předepsané délce
  • směrové oblouky, stoupání a klesání musí dodržovat určité parametry pro daný typ terénu
  • v dlouhých stoupáních musí být vždy přidán stoupací pruh
  • střední dělicí pás a krajnice musí dodržovat předepsané šířky

Zpoplatnění

Ve většině zemí je používání dálnic a rychlostních silnic zpoplatněno. Kupříkladu v Německu je ale používání dálnic zadarmo. Dálniční poplatky se mohou platit buď dálničními známkami (vydávají na 1 rok a obvykle i na kratší časové úseky, např. na 1 měsíc), elektronickým mýtem nebo klasickým mýtem.

Dálnice ve světě

Dálnice v Česku

Podrobnější informace naleznete na stránce: Dálnice v Česku


Dálnice v Evropě

Podrobnější informace naleznete na stránce: Dálnice v Evropě


Ekologické aspekty výstavby dálnic

Dálnice je liniová stavba, která má na životní prostředí poměrně zásadní vliv. Vozovka a její příslušenství zabírá poměrně velkou plochu (pouhá vozovka 100 km dálnice se standardní šířkou 28 metrů zabírá prostor 2,8 km²) a také rozděluje krajinu na dvě poloviny, což komplikuje např. migraci zvěře. Vlastní stavba i pozdější provoz produkují značné množství zplodin a hrozí také riziko ekologické havárie způsobené palivem nebo nákladem vozu.

Související články

Reference

  1. Ředitelství silnic a dálnic – Stavby, kterým doba nepřála (PDF)

Externí odkazy

Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Dálnice