Motorem našeho webového serveru bude pekelně rychlý
procesor AMD Ryzen Threadripper 7960X (ZEN 4).
Jakovlev Jak-42
Z Multimediaexpo.cz
Jak-42 | ||
Jak-42D | ||
Základní charakteristika | ||
---|---|---|
Určení | dopravní letoun | |
Výrobce | Jakovlev | |
Konstruktér | ||
První let | 7. března 1975 | |
Zařazen | 1980 | |
Vyřazen | ||
Výroba | 1979-2002 | |
Vyrobeno | 178ks[1] | |
Varianty | Jak-42D | |
Uživatel | ||
Jakovlev Jak-42 (V kódu NATO "Clobber") je sovětský třímotorový proudový letoun z poloviny 70. let 20. století, původně navržený jako náhrada za zastarávající stroje Tupolev Tu-134, An-24, An-26 a Il-18. Vychází z typu Jak-40, oproti kterému je, kromě jiného, větší a mj. disponuje šípovitými křídly.
Obsah |
Charakteristika
Po menším Jak-40 to byl pro smolenskou konstrukční kancelář teprve druhý průnik do sféry návrhu dopravních letadel. Pro letoun byly vyvinuty zcela nové dvouproudové motory D-36 s velkým obtokovým poměrem, mající oproti jiným sovětským motorům té doby velmi nízkou spotřebou paliva i velmi příznivé emisní a hlukové parametry. O jejich kvalitě svědčí mj. i to, že jejich pokračovatelé, motory Ivčenko D-436, jsou po roce 2010 osazovány i do nově vyvinutých letounů Antonov An-148. Letoun byl vybaven na svou dobu pokročilou avionikou, autopilotem, schopným udržovat letovou hladinu s přesností 10 m, byl schopen přistávat a vzlétat z nezpevněných RWY. Letoun dokázal přistávat s nezvykle nízkou přistávací rychlostí 210 km/h, takže ani nebylo třeba pro posílení brždění na krátkých drahách montovat obraceče tahu motorů. Určitou slabostí byla omezená maximální vzletová hmotnost, takže pro plné obsazení nebylo možné naplnit zároveň i palivové nádrže. Toto bylo později zčásti vyřešeno v rámci modernizace pod označením Jak-42D. Dalšími slabšími stránkami jsou poněkud nižší rychlost i dostup, což však na krátkých letech nepřináší citelná omezení.
Hlavní technické údaje (Jak-42D)
- Posádka: 2 piloti
- Kapacita: Do 120 cestujících (obvykle 8 v 1. třídě a 96 v ekonomické)
- Délka: 36,38 m
- Rozpětí: 34,88 m
- Výška: 9,83 m
- Nosná plocha: 150 m²
- Hmotnost (prázdný): 33 000 kg
- Maximální vzletová hmotnost: 57 500 kg
- Pohonná jednotka: 3× dvouproudový motor Lotarev D-36, každý o tahu 63,75 kN
Výkony
- Maximální rychlost: 810 km/h
- Cestovní rychlost: 740 km/h
- Dolet: 4 000 km
- Dostup: 9 600 m
Reference
|
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |