V sobotu 2. listopadu proběhla mohutná oslava naší plnoletosti !!
Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!

Arado Ar 95

Z Multimediaexpo.cz

Verze z 28. 12. 2013, 14:30; Sysop (diskuse | příspěvky)
(rozdíl) ← Starší verze | zobrazit aktuální verzi (rozdíl) | Novější verze → (rozdíl)
Arado Ar 95
Ar95.D-OHEO.JPG
Základní charakteristika
Určení průzkumný letoun
Výrobce Arado
Konstruktér Ing. Blum[1]
První let 3. prosince 1936
Zařazen
Vyřazen
Výroba
Vyrobeno ~100[1]
Varianty Arado 195
Uživatel Kriegsmarine
Chile

Arado 95 byl jednomotorový dvouplošný dvoumístný průzkumný hydroplán, vyvinutý firmou Arado ve 30. letech 20. století. Šest kusů stroje bylo testováno v Legii Condor ve španělské občanské válce, typ ale nebyl přijat do služby. Část letounů stavěných pro Turecko byla po vypuknutí druhé světové války používána v Kriegsmarine.

Obsah

Vývoj

Arado 95 byl navržen v roce 1935 na základě zakázky na stavbu dvoumístného plovákového letounu určeného pro roli průzkumného letounu, bombardéru a torpédového bombardéru.[1] Vyvíjeny byly verze s pevným i plovákovým podvozkem. Pozemní varianta letounu však nebyla objednána.[1]

Letoun měl celokovovou konstrukci. První prototyp V-1 (D-OHEO) poháněný hvězdicovým motorem BMW 132 vzlétl 3. prosince 1936. Jeho zkoušky ukázaly řadu nedostatků, například směrovou nestabilitu.[1] Druhý, upravený prototyp, který poháněl vodou chlazený řadový motor Junkers Jumo 210, už byl akceptován pro sériovou výrobu (u všech přibližně 100 sériových kusů Ar 95 však byl použit motor BMW 132, který poháněl třílistou vrtuli). Do sériové výroby se letoun dostal poté, co ve zkouškách porazil konkurenční Focke-Wulf FW 62.

Typ Arado 95 se stal základem pro typ Arado 195 - palubní torpédový bombardér, který byl vyvíjen pro provoz z paluby německé letadlové lodě Graf Zeppelin.

Operační nasazení

V roce 1938 bylo 6 kusů Ar 95 W odesláno do Legie Condor, kde byly ve španělské občanské válce bojově testovány. Letoun se zde neosvědčil a proto nakonec nebyl přijat do výzbroje Luftwaffe. Firma Arado poté nabídla dvě varianty letounu pro export. Ar 95 W měl plováky a Ar 95 L pevný kapotovaný podvozek. Šest kusů Ar 95 L si objednalo Chile. Letouny byly dodány ještě před vypuknutím války. Turecko objednalo variantu Ar 95 L, ale letouny byly po vypuknutí války předány Luftwaffe. Ty byly přeznačeny jako Ar 95 A a používány k výcviku a průzkum nad Baltským mořem. Zde létaly podél pobřeží Lotyšska a Estonska a nad Finským zálivem. V této roli létaly až do roku 1944.

Hlavní technické údaje

Arado Ar 95 A-1

  • Posádka: 2
  • Rozpětí: 12,5 m
  • Délka: 11,1 m
  • Výška: 3,6 m
  • Nosná plocha: 45,4 m²
  • Hmotnost prázdného letounu: 2 450 kg
  • Maximální vzletová hmotnost: 3 560 kg
  • Maximální rychlost: 310 km/h ve 3 000 m
  • Cestovní rychlost: 255 km/h
  • Dostup: 7300 m
  • Stoupavost: 7,5 m/s
  • Dolet: 1100 km

Pohonná jednotka

Výzbroj

  • 1× pevný kulomet MG 17 ráže 7,92 mm (500 nábojů)
  • 1× pohyblivý kulomet MG 15 ráže 7,92 mm (750 nábojů)
  • torpédo o hmotnosti 700 kg, nebo 500 kg pum

Reference

  1. 1,0 1,1 1,2 1,3 1,4 SKOTNICKY, Mariusz; NOWAKOWSKI, Tomasz; ZALEWSKI, Krzystof. Legion Condor. 1. vyd. Hostomice : Intermodel, 1996. ISBN 80-901976-1-3. S. 229.


Letouny německé Legie Condor za španělské občanské války

Ar 68 E • Ar 95 W • Do 17 • Fi-156 • He 45 • He 46 • He 50 • He 51 • He 59 • He 60 • He 70 • He 111 • He 112 • Hs 123 • Hs 126 • Ju 52 • Ju 86 • Ju 87 • W 34 • Kl 32 • Bf 108 • Bf 109