Čekání na nový webový server Multimediaexpo.cz skončilo !
Motorem našeho webového serveru bude pekelně rychlý
procesor AMD Ryzen Threadripper 7960X (ZEN 4)
.

Northrop F-89 Scorpion

Z Multimediaexpo.cz

Verze z 20. 7. 2013, 00:47; Sysop (diskuse | příspěvky)
(rozdíl) ← Starší verze | zobrazit aktuální verzi (rozdíl) | Novější verze → (rozdíl)
Northrop F-89 Scorpion
Northrop F-89J Scorpion.jpg
Základní charakteristika
Určení stíhací letoun
Výrobce Northrop
Konstruktér
První let 16. srpen 1948
Zařazen Září 1950
Vyřazen 1969
Výroba
Vyrobeno 1 050
Varianty
Uživatel US Air Force

Northrop F-89 Scorpion byl americký proudový stíhací letoun pro operace za každého počasí. Byl prvním letounem, který byl vyzbrojen jadernou zbraní určenou pro vzdušný boj, kterou byla neřízená střela s jadernou hlavicí Douglas AIR-2 Genie.

Obsah

Vývoj

Scorpion byl vyvíjen na základě specifikací amerického letectva, požadujících noční stíhací letoun, poháněný proudovými motory, který by nahradil typ Northrop P-61 Black Widow. Specifikace obdržely společnosti Bell Aircraft Corporation, Consolidated-Vultee (Convair), Douglas Aircraft, Goodyear, Northrop a Curtiss-Wright.

Northrop svůj letoun vyvíjel pod označením N-24. Vznikl středoplošník se štíhlým trupem a přímými křídly. Poháněly ho dva motory Allison J35 s přídavným spalováním. Měl být vybaven radarem a vyzbrojen šesti 20mm kanóny v nosní věži. Stavba dvou prototypů byla objednána v prosinci 1946.

Nákres F-89

XP-89

První prototyp XP-89 vzlétl pilotován Fredem C. Bretcherem 16. srpna 1948. Byl vybaven decelerony, dvoudílnými křidélky, které mohly být roztaženy od sebe a fungovat tak i jako aerodynamické brzdy. Tento vynález firmy Northrop je dodnes používán u typu Northrop B-2 Spirit.

Dlouhou dobu se zdálo, že v celé soutěži bude úspěšnější konkurenční projekt Curtiss XF-87 Blackhawk, ale F-89 ho porazil při leteckých testech. Druhý prototyp byl označen XF-89A.

F-89A

O výrobě Scorpionů bylo rozhodnuto v lednu 1949. První kusy F-89A vstoupily do operační služby v září 1950. Měly radar AN/APG-33 a výzbroj šesti 20mm kanónů. Otočná nosní věž ale byla vypuštěna a naopak na konce křídel byly přidány přídavné nádrže po 1 100 litrech paliva. Na podkřídelních závěsnících mohly nést 16 kusů 125mm neřízených raket, nebo až 1 455 kg pum. Celkem jich bylo vyrobeno 8 kusů. Později byly upraveny na bezpilotní letouny DF-89A.

F-89B

Verze F-89B se od předchozí varianty lišila použitou avionikou. Měly ovšem potíže s motory a dalšími systémy a byly ve výrobě rychle nahrazeny verzí C. Později byly vyrobené kusy upraveny na bezpilotní letouny DF-89B.

F-89C

I verze F-89C měla neustále potíže s pohonnými jednotkami a dokonce byly u jejich křídel objeveny strukturální nedostatky, které vedly k výměně křídel 194 vyrobených kusů variant A, B a C. Nepomohlo ani použití nových pohonných jednotek.

F-89D

F-89D byla hlavní výrobní variantou Scorpionu. První kus poprvé vzlétl 23. října 1951 a vstoupil do služby v roce 1954. Varianta F-89D už neměla kanóny a místo nich dostala nový střelecký systém Hughes E-6 a radar AN/APG-40 s počítačem AN/APA-84. Novou výzbroj tvořily dvě raketnice 70mm neřízených střel FFAR Mighty Mouse, kterých nesly celkem 104 kusů. Rakety byly umístěny v přední části přídavných nádrží na koncích křídel. Celkem bylo postaveno 682 kusů. Střely měly dosah 1800 metrů a vysoce explozivní hlavici. Rakety bylo možné odpálit najednou či ve dvou, nebo třech dávkách.

F-89E, F-89F a F-89G

Varianty F-89E a F-89F měly pohánět nové proudové motory, ale nebyly nikdy realizovány. Vznikl jen prototyp YF-89E s motory Allison J71. Další nerealizovaná verze, F-89G, měla mít střelecký systém Hughes MA-1 a řízené střely vzduch-vzduch AIM-4 Falcon, podobně jako přepadový stíhač Convair F-102 Delta Dagger.

F-89H

Následující verze F-89H poprvé vylétla v roce 1959. Měla střelecký systém Hughes E-9, podobně jako první verze F-102 Delta Dagger a nesla na koncích křídel masivní závěsníky pro šest Falconů. Tři z nich měly poloaktivní hlavici a tři infračervenou hlavici. Navíc nesly 42 neřízených střel FFAR. Kvůli potížím s palebným systémem se vstup verze H do služby oddaloval, až ho výkony překonala nová generace nadzvukových strojů. Proto byly vyřazeny už v roce 1959.

F-89

F-89J

Poslední variantou byla F-89J. Byly to upravené F-89D a měly místo standardních konců křídel, které mohly nést řízené střely či přídavné nádrže, pouze pevné přídavné nádrže. Navíc ale měly pod každým křídlem pylon pro zavěšení řízené střely AIR-2 Genie s jadernou hlavicí (někdy byla nahrazena čtyřmi Falcony).

F-89J byl jediným letounem, který doopravdy vystřelil jadernou neřízenou střelu Genie. Během pokusu John, který byl součástí Operace Plumbbob, byla 19. července 1957 jedna ostrá hlavice použita. Letoun, ze kterého byl odpal proveden, je dodnes uchován v muzeu Montana Air National Guard v Great Falls v Montaně.

Varianta F-89J nebyla stavěna nově, ale všechny kusy F-89J byly upravené F-89D. Celkem jich bylo upraveno 350 kusů. Z letectva byly vyřazeny v roce 1959 a z Národní gardy v roce 1969.

Zachované kusy

Dodnes se v USA zachovalo 19 kusů F-89.

  • F-89B (s/n 49-2434) - USAF History and Traditions Museum, San Antonio, stát Texas.
  • F-89D (s/n 52-1862) - Tyndall Air Park, letecká základna Tyndall, stát Florida.
  • F-89D (s/n 52-1959) - Air Force Test Center Museum, letecká základna Edwards, stát Kalifornie.
  • F-89D (s/n 53-2463) - Museum of Aviation, letecká základna Warner Robbins, stát Georgia.
  • F-89D (s/n 53-2494) - Vermont Air National Guard, Burlington, stát Vermont.
  • F-89H (s/n 54-0298) - Dyess Linear Air Park, letecká základna Dyess, stát Texas.
  • F-89H (s/n 54-0322) - Hill Aerospace Museum, letecká základna Hill, stát Utah.
  • F-89H - Minnesota Air Guard Museum, Minneapolis, stát Minnesota.
  • F-89J (s/n 52-1911) - National Museum of the United States Air Force, letecká základna Wright-Patterson, Dayton, stát Ohio.
  • F-89J (s/n 52-1927) - Castle Air Museum, Atwater, stát Kalifornie.
  • F-89J (s/n 52-1941) - Peterson Air & Space Museum, letecká základna Peterson, stát Colorado.
  • F-89J (s/n 52-1949) - March Field Air Museum, Riverside, stát Kalifornie.
  • F-89J (s/n 52-2129) - Air Power Park and Museum, Hampton, stát Virginia.
  • F-89J (s/n 53-2463) - Museum of Aviation, letecká základna Warner Robbins, stát Georgia.
  • F-89J (s/n 53-2465) - North Dakota Air National Guard, Fargo, stát Severní Dakota.
  • F-89J (s/n 53-2547) - Montana Air National Guard, Great Falls, stát Montana. Tento letoun provedl pokusný odpal jaderné střely Genie.
  • F-89J (s/n 53-2610) - Air Force Armament Museum, letecká základna Eglin, stát Florida.
  • F-89J (s/n 53-2674) - Pima Air & Space Museum, Tucson, stát Arizona.
  • F-89J - AirVenture Museum, Oshkosh, stát Wisconsin.

Hlavní technické údaje

  • Osádka: 2
  • Rozpětí: 18,4 m
  • Délka: 16,4 m
  • Výška: 5,3 m
  • Nosná plocha: 56,3 m2
  • Hmotnost prázdného letounu: 11 000 kg
  • Vzletová hmotnost: 19 200 kg
  • Max. vzletová hmotnost: 21 200 kg
  • Maximální rychlost: 1 020 km/h
  • Dostup: 15 000 m
  • Stoupavost: 42,5 m/s
  • Dolet: 2 200 km
  • Pohonná jednotka: 2 × Allison J35-A-35A
    • Tah motoru: 2540 kp (24,91 kN)
    • — s přídavným spalováním: 3356 kp (32,92 kN)
  • Výzbroj
    • 6 × kanón ráže 20 mm
    • 104 × 70mm neřízené střely FFAR Mighty Mouse
    • 16 × 127mm neřízené střely
    • Neřízená střela s jadernou hlavicí Douglas AIR-2 Genie
    • 1 451 kg pum

Externí odkazy


Flickr.com nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Northrop F-89 Scorpion
Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
F-89 Scorpion