Motorem našeho webového serveru bude pekelně rychlý
procesor AMD Ryzen Threadripper 7960X (ZEN 4).
Tupolev Tu-154
Z Multimediaexpo.cz
Tupolev Tu-154 | ||
Tupolev Tu-154 vládní letky Slovenska (2015) | ||
Základní charakteristika | ||
---|---|---|
Určení | dopravní letoun | |
Výrobce | Tupolev | |
Konstruktér | Andrej Tupolev | |
První let | 4. října 1968 | |
Zařazen | 1972 | |
Vyřazen | ||
Výroba | ||
Vyrobeno | 935 ks | |
Varianty | ||
Uživatel | Aeroflot | |
ČSA |
Tupolev Tu-154 je sovětský, resp. ruský dopravní třímotorový proudový letoun, který létá od počátku 70 let 20. století. Byl vyvinut jako letoun, který měl nahradit na linkách stroje Tupolev Tu-104 a Iljušin Il-18. První prototyp stroje vzlétl 4. října 1968, poté byl testován a na pravidelný letecký provoz byl nasazen roku 1972. Letoun zakoupily Československé státní aerolinie, používala je letecká služba Federálního ministerstva vnitra pro vládní lety a donedávna létaly poslední kusy u letecva Armády České republiky.
Obsah |
Vlastnosti letounu
Díky své vysoké cestovní rychlosti (975 km/h) patří Tu-154 k nejrychlejším dopravním letadlům, je schopen vzlétat a přistávat z nezpevněných drah a je schopen operovat v extrémních arktických podmínkách. Vzhledem ke koncepci proudových motorů s nízkým obtokovým poměrem a vysoké letové rychlosti má letoun ve srovnání s moderními stroji vyšší spotřebu paliva a nevyhovuje již současným hlukovým předpisům v EU.
Letoun měl být postupně nahrazen modernějším a úspornějším Tu-204, avšak po ekonomickém otřesu, způsobeném rozpadem Sovětského svazu, jich bylo vyrobeno jen několik desítek kusů. Aeroflot vyřadil letouny Tu-154 k 31. 12. 2009 poté, co téměř 40 let tvořily páteř jeho letového parku.
Do roku 2012 nalétaly dohromady všechny modifikace letounů Tu-154 během více než 12 mil. letů více než 25 mil. letových hodin, přepravily přes 1,5 miliardy cestujících a byly exportovány do 15 zemí.[1]
Verze letounu
- Tu-154 – První verze s motory Kuzněcov NK-8-2 s tahem po 93,2 kN a kapacitou 164 cestující. Bylo vyrobeno jen asi 42 letadel.
- Tu-154A – První modernizovaná verze původního Tu-154. Sériová výroba Tu-154A se rozběhla v roce 1974, měl motory Kuzněcov NK-8-2U s vyšším tahem, přidanou střední sekci palivových nádrží a více nouzových východů. Kapacita se pohybovala v rozmezí 144–152 cestující.
- Tu-154B – Verze s konstrukčními změnami, motory NK-8-2U a s vyšší nosností. Bylo vyrobeno 111 letadel.
- Tu-154B-1 – Verze s menšími úpravami palivového systému, avioniky, klimatizace a podvozku. Tu-154B-1 měl kapacitu 160 cestujících. Aeroflot chtěl touto verzí zvýšit výnosy z vnitrostátních linek. V letech 1977–1978 byla vyrobena 64 letadla.
- Tu-154B-2 – Menší modernizace verze Tu-154B-1. Kapacita verze B-2 se pohybovala od 160 do 180 cestujících, přičemž maximální kapacita 180 cestujících se dala dosáhnout odstraněním kuchyňky. Tento proces trval asi dvě a půl hodiny. Některé starší Tu-154B byly předělány na tuto verzi. Bylo vyrobeno 311 letadel, včetně VIP verzí, z nichž jsou některé ještě v provozu.
- Tu-154C - Nákladní úprava.
- Tu-154M – Verze s motory Solovjov D-30KU-154-II s tahem po 103,0 kN, rekonstruovanými ocasními plochami, zvětšenými spoilery a změněnou kabinou pro cestující. Letadlo Tu-154M má tak mnohem nižší spotřebu paliva, větší dolet a snížené provozní náklady. Tu-154M poprvé vzlétl v roce 1982 a do hromadné výroby vstoupil v roce 1984. Aeroflot Tu-154M nasadil do provozu v prosinci 1984, pak následovaly další společnosti. Hromadná výroba skončila v roce 2006, ale omezená výroba pokračovala do ledna 2009. Bylo vyrobeno kolem 320 letadel.
- Tu-154M-2 – dvoumotorová verze s motory PS-90A, ve fázi projektu.
- Tu-154M-100 – Verze s renovací západní avionikou a jinými moderními systémy. Vývoj této verze začal v roce 1994. Letadlo mělo kapacitu 157 cestujících. Kabina měla automatický kyslíkový systém a větší úložné prostory nad hlavami cestujících. Byla vyrobena pouze 3 letadla této verze, které byla v roce 1998 dodané Slovenským aeroliniím jako deblokace ruského dluhu. Všechny tři stroje se následně staly majetkem společnosti. Koncem září 2003 byla tato tři letadla prodána zpět do Ruska.
- Tu-155/156 – Experimentální letadlo s motory na methanolového palivo.
- Tu-154S – Nákladní verze letadla Tu-154B.
- Tu-154M-ON – Německem upravený Tu-154 na průzkumné letadlo.
- Tu-154M-LK-1 – Cvičné letadlo pro kosmonauty
Technické údaje
Tupolev Tu-154M (užívaný AČR, dva letouny evidenčních čísel 1016 a 1003)
- Osádka: 5
- Rozpětí: 37,55 m
- Délka: 47,90 m
- Výška: 11,40 m
- Hmotnost prázdného letounu: 55 300 kg
- Maximální vzletová hmotnost: 100 000 kg
- Pohonné jednotky: 3× Solovjev D-30KU-154-II
- Maximální tah motorů: 104 kN
- Maximální náklad: 18 000 kg
- Maximální počet přepravovaných osob: 116
- Maximální cestovní rychlost: 935 km/h
- Praktický dostup: 12 500 m
- Maximální zásoba paliva: 39 750 kg
- Taktický dolet (s maximální zásobou paliva a 5 450 kg nákladu): 6 600 km
- Taktický dolet (s maximálním nákladem): 3 700 km
Nehody
Letadla Tu-154 měla zatím 63 vážných nehod, z toho v 36 případech došlo k úplnému zničení a ztrátám na životech. Šest z těchto nehod bylo způsobeno vojenskou akcí nebo terorismem (úmyslné sestřelením Izraelem, neúmyslné Ukrajinou), několik špatnými podmínkami na zimní ranveji (včetně srážky se sněžnými pluhy), několik přetížením nákladem a několik srážkami.
Vyskytly se i případy mechanických problémů, případ, kdy došlo palivo, požár v nákladovém prostoru a chyba pilota.
Významná je nehoda 10. dubna 2010, kdy havarovalo letadlo tohoto typu polské delegace letící uctít oběti Katyňského masakru při pokusu přistát na Smolenské letecké základně. Při této nehodě zahynuli všichni na palubě, včetně polského prezidenta Lecha Kaczyńského, jeho manželky a mnoha vysokých politických i vojenských polských představitelů.
Reference
Externí odkazy
|
|
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |