V encyklopedii Allmultimedia.cz byl aktivován špičkový grafický skin Foreground.
Foreground plně podporuje – RWD, HTML 5.0, Super Galerii a YouTube 2.0 !

Antonov An-24

Z Multimediaexpo.cz

Antonov An-24
Antonow an-24.jpg
Antonov An-24 na letišti v Užhorodu
Základní charakteristika
Určení transportní letoun
Výrobce Antonov
Konstruktér
První let duben 1960[1]
Zařazen září 1963[1]
Vyřazen
Výroba 1963-1978
Vyrobeno 1367 ks (včetně čínských Y-7)
Varianty Antonov An-26
Antonov An-30
Xian Y-7
Uživatel Aeroflot
SSSR
ČLR
An-24V českého letectva v Kbelském muzeu v roce 2009

Antonov An-24 (ukrajinsky a rusky: Антонов Ан-24; v kódu NATO: Coke) je sovětský čtyřicetičtyřmístný dvoumotorový turbovrtulový transportní letoun.

Obsah

Vznik

Vývojem nového letounu byla pověřena kyjevská konstrukční kancelář O. K. Antonova, vývojem odpovídajících turbovrtulových motorů pak kancelář A. T. Ivčenka. Ta připravila motor AI-24 o výkonu 1874 kW.

Vývojové a následné konstrukční práce byly zahájeny v prosinci roku 1957. Konstrukce letounu byla optimalizována pro provoz z nezpevněných letištních ploch. Hornoplošná konfigurace chrání motory a čtyřlisté hydraulicky stavitelné vrtule před poškozením předměty na letištní ploše. Poměr výkonu k hmotnosti je vyšší než u většiny srovnatelných letadel. Letoun je bytelný a k údržbě nevyžaduje sofistikované letištní zařízení.

Vývoj

Prototyp An-24 (výr. č. 0001, příležitostná imatrikulace SSSR-L1959) poprvé vzlétl 20. prosince 1959 se zkušební posádkou G. I. Lysenka. Problémy s podélnou stabilitou byly vyřešeny na druhém prototypu (0002, SSSR-L1960). Zvýšena byla svislá ocasní plocha se širším přechodem do hřbetu trupu, bylo zvětšeno vzepětí VOP a pod záď trupu byla nainstalovaná kýlová plocha. Prodlouženy byly zadní části motorových gondol i příď s radiolokátorem.

Podobně byly upraveny také další dva stroje SSSR-19603 a SSSR-19605. Po úspěšném letovém zkušebním programu byly první letouny od dubna 1962 předávány ukrajinskému ředitelství Aeroflotu.

V roce 1965 vznikla varianta An-24B pro 50 cestujících. Verze An-24V, poháněná motory AI-24A o výkonu 1912 kW, byla nejdříve navržena k dopravě 44 až 52 cestujících. Na požadavek Aeroflotu byly všechny standardně vybaveny 50 sedadly. Vznikla také smíšená varianta s prostorem pro přepravu nákladu a menší kabinou na zádi pro 18 pasažérů. An-24V 2. série měly instalovány výkonnější pohonné jednotky AI-24A po 2070 kW.

Výrobní závody č. 473 v Kyjevě-Svjatošinu a č. 99 v Ulan Ude-Muchimě vyráběly do roku 1978 verzi An-24RV s pomocným proudovým motorem Tumanskij RU19-300 o tahu 7,8 kN, instalovaným v zádi pravé motorové gondoly. Byl využíván při pozemním spouštění hlavních motorů i ke krátkodobému zvýšení tahu při vzletu.

Verze An-24T byla určena k dopravě až 4 600 kg nákladu, jejíž letové testy byly zahájeny v roce 1966. Z trupu zmizela téměř všechna okna a vstupní dveře na levé straně za křídlem. Na zádi přibyla sklopná rampa, podlaha byla zesílena. Následně se na základě provozních poznatků montovaly výkonnější motory Ivčenko AI-24VT po 2 074 kW

Čínská společnost Xian Aircraft Manufacturing Company vyrábí v licenci An-24RV pod označením Yunshuji Y-7. K jeho pohonu byly vybrány čínské turbovrtulové jednotky Dongan WJ5A1 s vrtulemi Baoding J-16G10A. Dále se od svého vzoru liší širším trupem a křídlem s větším rozpětím. První let proběhl 25. prosince 1970. Jeho certifikace byla dokončena v roce 1980 a během následujících čtyř let bylo postaveno asi 20 strojů.

Od roku 1985 začala hongkongská společnost HAECO tyto stroje upravovat na verzi Y-7-100 s modernizovaným kokpitem pro tříčlennou posádku a kompletně přestavěnou hlavní kabinou. Její obměna Y-7-100A byla vybavena menšími winglety na koncích křídla. Bez wingletů, avšak s novou avionikou vznikla varianta Y-7-200, na níž navázal šedesátimístný model Y-7-200A s motory Pratt & Whitney PW127C s vrtulemi Hamilton Standard a avionikou Collins. Speciálně pro čínský trh byla odvozena varianta Y-7-200B s hlavní kabinou upravenou pro 58 cestujících, křídlo postrádá winglety. Vznikly také verze Y-7E pro provoz z letišť ve vysokých nadmořských výškách a nákladní Y-7F dodávaná od června 1992. Výroba v Číně stále pokračuje, i když výroba typu na Ukrajině skončila už v roce 1978.

Nasazení

Kokpit An-24
Kabina An-24

Aeroflot nasadil první An-24 od června 1962 na nákladní linky z Kyjeva přes Mykolajiv do Chersonu. Zkušební provoz s pasažéry byl zahájen v září téhož roku na lince Kyjev-Krasnodar. Dne 31. října 1963 začaly stroje An-24 na první pravidelné lince z Kyjeva do Chersonu. Od prosince 1963 uvedlo moskevské ředitelství Aeroflotu tento typ na spojích do Saratova, Čeboksaru, KurskuTuly.

Postaveno bylo více než 1000 kusů a asi 880 jich je stále v provozu po celém světě, nejvíce v zemích SNS a v Africe. K srpnu 2006 bylo celkem 448 Antonovů An-24 ve službě u civilních leteckých společností.[2]

Varianty

  • An-24 – původní design
  • An-24B – nákladní verze
  • An-24T – nákladní verze
  • An-24P – protipožární verze
  • An-24V – 50místná verze
  • An-24RV – verze s přídavným proudovým motorem
  • Xian Y-7 – čínská verze (viz také Xian MA60)

Souhrn nehod

Údaje k roku 2004

  • Totální ztráty: 109 (s celkem 1673 mrtvými)
  • Ostatní nehody: 11 (s celkem 59 mrtvými)
  • Únosy: 33 (s celkem 4 mrtvými)

Nedávné nehody

  • 19. ledna 2006 se An-24 Slovenské armády s 43 osobami na palubě zřítil u obce Hejce v Maďarsku pouhé 3 km od hranic se Slovenskem. Při pádu letadla zemřelo 41 vojáků a 1 civilní zaměstnanec ministerstva obrany, 1 voják přežil. Letoun přivážel zpět slovenské příslušníky sil KFOR z půlroční služby v Kosovu.[3]
  • 25. června 2007 narazil do horského svahu kambodžský An-24 civilní letecké společnosti PMTair s 16 cestujícími a 6 členy posádky. Nehodu, která se odehrála asi 130 km na jih od hlavního města Phnompenh, nikdo nepřežil. Tři z cestujících byli turisté z České republiky.[4][5]

Specifikace (An-24V)

Antonov An-24

Technické údaje

  • Posádka: 3-4 (2 piloti, 1 palubní inženýr, volitelně 1 radista)
  • Kapacita: 50 cestujících
  • Užitečný náklad: 5 500 kg
  • Délka: 23,53 m
  • Rozpětí: 29,20 m
  • Výška: 8,32 m
  • Nosná plocha: 75,0 m2
  • Prázdná hmotnost: 13 300 kg
  • Max. vzletová hmotnost : 21 000 kg
  • Pohonná jednotka: 2x turbovrtulový motor Ivčenko AI-24A
  • Výkon pohonné jednotky: 1 887 kW (2 530 ehp)

Výkony

  • Cestovní rychlost: 450 km/h
  • Maximální rychlost: 500 km/h
  • Dolet:
    • s max. nákladem 750 km
    • s max. množstvím paliva 2 400 km
  • Dostup: 8 400 m
  • Stoupavost: – m/s

Velká Galerie

Reference

  1. 1,0 1,1 Airliners.net – Antonov An-24-26-30-32 & Xian Y-7
  2. Flight International, 3.-9. říjen 2006
  3. Ministerstvo obrany SR: Havarovalo lietadlo s vojakmi, ktorí sa vracali z Kosova
  4. iDNES.cz: V Kambodži se zřítilo letadlo se třemi Čechy na palubě
  5. Novinky.cz: Ve zříceném letadle byli Češi, potvrdila Kambodža

Externí odkazy


Flickr.com nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Antonov An-24
Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Antonov An-24