Čekání na nový webový server Multimediaexpo.cz skončilo !
Motorem našeho webového serveru bude pekelně rychlý
procesor AMD Ryzen Threadripper 7960X (ZEN 4)
.

Heinkel He 70

Z Multimediaexpo.cz

Verze z 1. 6. 2014, 06:53; Sysop (diskuse | příspěvky)
(rozdíl) ← Starší verze | zobrazit aktuální verzi (rozdíl) | Novější verze → (rozdíl)
Heinkel He 70
Základní charakteristika
Určení bombardovací
průzkumný
dopravní letoun
Výrobce Heinkel
Konstruktér Walter Günter
Siegfried Günter
První let 1932
Zařazen
Vyřazen
Výroba
Vyrobeno
Varianty
Uživatel Luftwaffe
Lufthansa
Legie Condor
Maďarsko

Heinkel He 70 byl německý jednoplošný jednomotorový bombardovací, průzkumný, civilní dopravní letoun a letoun pro přepravu pošty z počátku 30. let 20. století.

Inspirována typem Lockheed L-9 Orion, projevila německá Lufthansa v roce 1931 zájem o rychlý dopravní letoun. První konstrukcí Heinkelu, vyvíjenou na základě tohoto požadavku Lufthansy, byl neúspěšný typ He 65 s pevným podvozkem. V první polovině roku 1932 byla zahájena stavba prototypu He 70 V1. Ten měl koncepci jednomotorového dolnoplošníku s eliptickým křídlem, měl již zatahovací podvozek a poháněl ho motor BMW VI 6,0 o výkonu 630 k. Práce na typu vedli bratři Walter Günter a Siegfried Günter. Prototyp poprvé vzlétl v prosinci 1932, přičemž ho pilotoval Werner Junck. Druhý prototyp He 70 V2 byl zalétán v únoru 1933. Letoun dosahoval rychlosti až 377 km/h, takže byl výkonnější, než tehdejší stíhací letouny. V listopadu 1933 byl letoun představen na pařížském aerosalónu.

Lufthansa začala s provozem typu He 70 v červnu 1934 (používala civilní verze He 70 A, B a C). Civilní stroje nesly 4 cestující či odpovídající náklad. Verze He 70 D měly výkonnější motor BMW VI 7,3 o výkonu 750 k. Z celkem 12 strojů He 70 D objednaných Lufthansou, převzala devět Luftwaffe jako kurýrní letouny a navíc objednala 12 jednomístných He 70 G.

Od roku 1934 byly vyráběny již čistě vojenské verze He 70 E (bombardovací) a He 70 F (průzkumné). Bombardovací verze He 70 E měla dvoumístnou posádku, přičemž střelec mohl letoun bránit pohyblivým kulometem MG 17 ráže 7,92 mm. Letoun unesl 300 kg pum. Maďarsko typ He 70 vyrábělo v licenci jako He 70 K.

Německá Legie Condor používala u průzkumné jednotky A/88 ve Španělsku He 70 verzí E a F. Verze F bylo 18 kusů. Část letounů bylo později předáno Španělsku. Maďarské letectvo používalo počátkem války své He 70 K pro průzkumné úkoly.

Obsah

Hlavní technické údaje

  • Osádka: 2
  • Počet cestujících (civilní verze): 4
  • Rozpětí: 14,8 m
  • Délka: 11,7 m
  • Výška: 3,1 m
  • Hmotnost prázdného letounu: 2300 kg
  • Max. vzletová hmotnost: 3420 kg

Pohonná jednotka

  • BMW VI 7,3
    • Výkon motoru: 750 k

Výkony

  • Maximální rychlost: 335 km/h
  • Dostup: 5250 m
  • Dolet: 1000 km

Výzbroj

  • 1× pohyblivý kulomet MG 17 ráže 7,91 mm
  • až 300 kg pum (obvykle 6× 50 kg)

Literatura

  • SKOTNICKY, Mariusz; NOWAKOWSKI, Tomasz; ZALEWSKI, Krzystof. Legion Condor. 1. vyd. Hostomice : Intermodel, 1996. ISBN 80-901976-1-3. S. 229.

Externí odkazy


Letouny německé Legie Condor za španělské občanské války

Ar 68 E • Ar 95 W • Do 17 • Fi-156 • He 45 • He 46 • He 50 • He 51 • He 59 • He 60 • He 70 • He 111 • He 112 • Hs 123 • Hs 126 • Ju 52 • Ju 86 • Ju 87 • W 34 • Kl 32 • Bf 108 • Bf 109