V pondělí 16. září 2024 začala naše další
nová soutěž o nejlepší webovou stránku !!
Proto neváhejte a začněte rychle soutěžit o lákavé ceny !!

Jakovlev Jak-11

Z Multimediaexpo.cz

(Rozdíly mezi verzemi)
m (1 revizi)
(+ Vylepšení)
 
Řádka 2: Řádka 2:
  |název = Jakovlev Jak-11
  |název = Jakovlev Jak-11
  |typ = [[cvičný letoun]]
  |typ = [[cvičný letoun]]
-
  |výrobce = [[Jakovlev]]
+
  |výrobce = Jakovlev
-
  |image = Image:Jak-11 RB.jpg
+
  |image = [[File:Jak 11 F-AZFJ.jpg|250px]]
  |text = Jakovlev Jak-11
  |text = Jakovlev Jak-11
  |konstruktér =
  |konstruktér =
Řádka 11: Řádka 11:
  |více uživatelů = [[Československo]]
  |více uživatelů = [[Československo]]
}}
}}
-
'''Jakovlev Jak-11''' byl sovětský [[cvičný letoun]], dvoumístný dolnoplošník se záďovým zatahovacím podvozkem poháněný hvězdicovým motorem [[Švecov AŠ-21]].
+
'''Jakovlev Jak-11''' byl sovětský [[cvičný letoun]], dvoumístný dolnoplošník se záďovým zatahovacím podvozkem poháněný hvězdicovým motorem [[Švecov AŠ-21]].
==Vývoj==
==Vývoj==
Řádka 19: Řádka 19:
==Použití==
==Použití==
-
[[Soubor:Yak11.jpg|thumb|right|Jak-11]]
+
[[Soubor:Yak11.jpg|thumb|220px|Jak-11]]
-
 
+
Letoun se používal pro výcvik pilotů stíhacích letadel, pro nácvik střelby, fotoprůzkum i bombardování. Kromě SSSR a Československa bylo letadlo používání v zemích [[Varšavská smlouva|Varšavské smlouvy]], ve spřátelených rozvojových zemích, ale též i v [[Rakousko|Rakousku]].
-
Letoun se používal pro výcvik pilotů stíhacích letadel, pro nácvik střelby, fotoprůzkum i bombardování. Kromě SSSR a Československa bylo letadlo používání v zemích [[Varšavská smlouva|Varšavské smlouvy]], ve spřátelených rozvojových zemích, ale též i v [[Rakousko|Rakousku]].
+
==Ostatní uživatelé==
==Ostatní uživatelé==
Řádka 27: Řádka 26:
==Technické údaje==
==Technické údaje==
-
[[Soubor:Jak 11 D-FYAK.jpg|thumb|right|LET C-11]]
+
[[Soubor:Jak 11 D-FYAK.jpg|thumb|220px|LET C-11]]
-
 
+
*Osádka: 2
*Osádka: 2
*Rozpětí: 9,40 m
*Rozpětí: 9,40 m
*Délka: 8,50 m
*Délka: 8,50 m
*Výška: 3,28 m
*Výška: 3,28 m
-
*Nosná plocha: 15,40 m²
+
*Nosná plocha: 15,40 m<sup>2</sup>
*Hmotnost prázdného stroje: 1950 kg
*Hmotnost prázdného stroje: 1950 kg
*Užitečné celkové zatížení: 550 kg
*Užitečné celkové zatížení: 550 kg
*Max. rychlost (ve výšce 2500 m): 460 km/hod.
*Max. rychlost (ve výšce 2500 m): 460 km/hod.
*Absolutní dostup (ve dvojím obsazení): 7 100 m
*Absolutní dostup (ve dvojím obsazení): 7 100 m
-
*Max. dolet: 1260 km
+
*Maximální dolet: 1 260 km
*Typ motoru: [[Švecov AŠ-21]] (v Československu vyráběný v licenci jako M-21)
*Typ motoru: [[Švecov AŠ-21]] (v Československu vyráběný v licenci jako M-21)
*Vzletový výkon: 700 k (515 kW)
*Vzletový výkon: 700 k (515 kW)
*Předepsané palivo: etylizovaný letecký benzín s oktanovým číslem 95
*Předepsané palivo: etylizovaný letecký benzín s oktanovým číslem 95
-
*Výzbroj: 1× kulomet ráže 12,7 mm, 2× 50kg puma
+
*Výzbroj: 1× kulomet ráže 12,7 mm, 2× 50&nbsp;kg puma
 +
== Externí odkazy ==
-
{{Článek z Wikipedie}}
+
{{Commonscat|Yakovlev Yak-11}}{{Článek z Wikipedie}}
[[Kategorie:Sovětská a ruská cvičná letadla]]
[[Kategorie:Sovětská a ruská cvičná letadla]]
[[Kategorie:Letadla Jakovlev]]
[[Kategorie:Letadla Jakovlev]]

Aktuální verze z 17. 1. 2015, 00:07

Jakovlev Jak-11
Jak 11 F-AZFJ.jpg
Jakovlev Jak-11
Základní charakteristika
Určení cvičný letoun
Výrobce Jakovlev
Konstruktér
První let 1946
Zařazen
Vyřazen
Výroba
Vyrobeno 4566 ks
Varianty
Uživatel SSSR
Československo

Jakovlev Jak-11 byl sovětský cvičný letoun, dvoumístný dolnoplošník se záďovým zatahovacím podvozkem poháněný hvězdicovým motorem Švecov AŠ-21.

Obsah

Vývoj

Letoun Jakovlev Jak-11 vychází typově ze sovětského stíhacího letounu Jak-3, který s hvězdicovým motorem AŠ-82FN vzlétl již 10. listopadu 1945. Tento stroj se však do výroby nedostal, ale došlo k jeho další modernizaci a vznikl tak nový letoun, který se podrobil zkouškám na jaře roku 1946. V Sovětském svazu se vyráběl v letech 19471956 a celkem zde bylo vyrobeno 3859 kusů.

Roku 1953 prodal Sovětský svaz licenci letounu Československu a v továrně Let Kunovice byl stroj vyráběn pod označením LET C-11. V letech 1953–1956 zde bylo vyrobeno 707 kusů.

Použití

Jak-11

Letoun se používal pro výcvik pilotů stíhacích letadel, pro nácvik střelby, fotoprůzkum i bombardování. Kromě SSSR a Československa bylo letadlo používání v zemích Varšavské smlouvy, ve spřátelených rozvojových zemích, ale též i v Rakousku.

Ostatní uživatelé

  • Československo, Afghanistán, Albánie, Alžírsko, Bulharsko, Čína, Egypt, Indonésie, Irák, Jemen, Maďarsko, NDR, Polsko, Rakousko, Rumunsko, Severní Korea, Somálsko, Sýrie, Vietnam

Technické údaje

LET C-11
  • Osádka: 2
  • Rozpětí: 9,40 m
  • Délka: 8,50 m
  • Výška: 3,28 m
  • Nosná plocha: 15,40 m2
  • Hmotnost prázdného stroje: 1950 kg
  • Užitečné celkové zatížení: 550 kg
  • Max. rychlost (ve výšce 2500 m): 460 km/hod.
  • Absolutní dostup (ve dvojím obsazení): 7 100 m
  • Maximální dolet: 1 260 km
  • Typ motoru: Švecov AŠ-21 (v Československu vyráběný v licenci jako M-21)
  • Vzletový výkon: 700 k (515 kW)
  • Předepsané palivo: etylizovaný letecký benzín s oktanovým číslem 95
  • Výzbroj: 1× kulomet ráže 12,7 mm, 2× 50 kg puma

Externí odkazy

Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Jakovlev Jak-11