Vickers VC10
Z Multimediaexpo.cz
m (1 revizi) |
(+ Fotografie) |
||
Řádka 4: | Řádka 4: | ||
|typ = [[dopravní letoun]] | |typ = [[dopravní letoun]] | ||
|výrobce = [[Vickers-Armstrongs|Vickers-Armstrongs (Aviation) Ltd]] | |výrobce = [[Vickers-Armstrongs|Vickers-Armstrongs (Aviation) Ltd]] | ||
- | |image = | + | |image = [[Soubor:RAF Vickers VC10 K3 over the North Sea Lofting.jpg|240px]] |
- | |text = | + | |text = Royal Air Force VC-10 K3 |
|konstruktér = George Edwards | |konstruktér = George Edwards | ||
|první let = [[29. červen|29. června]] [[1962 v letectví|1962]] | |první let = [[29. červen|29. června]] [[1962 v letectví|1962]] | ||
Řádka 11: | Řádka 11: | ||
|vyřazen = | |vyřazen = | ||
|výroba = | |výroba = | ||
- | |vyrobeno kusů = 54 | + | |vyrobeno kusů = 54 kusů |
|charakter = | |charakter = | ||
|cena za kus = | |cena za kus = | ||
Řádka 17: | Řádka 17: | ||
|hlavní uživatel = [[BOAC]] | |hlavní uživatel = [[BOAC]] | ||
|více uživatelů = [[Royal Air Force]]}} | |více uživatelů = [[Royal Air Force]]}} | ||
- | + | '''Vickers VC10''' byl britský čtyřmotorový [[dopravní letoun]] poháněný [[dvouproudový motor|dvouproudovými motory]], který byl konstruován v druhé polovině 50. let 20. století. Ačkoliv jeho výroba nedosáhla vysokých počtů a rozhodně neznamenal obchodní úspěch, jeho význam spočívá v tom, že na něm byly použity vůbec první sériově vyráběné [[Dvouproudový motor|dvouproudové motory]] typu [[Rolls-Royce Conway]]. Zároveň se jednalo i o poslední konstrukci, vzniklou ještě pod jménem Vickers – záhy poté tato firma, jeden z nejstarších leteckých výrobců vůbec (firma zahájila podnikání v oboru letectví již roku 1908, tehdy ještě pod jménem Vickers, Sons and Maxim), v rámci postupných reorganizací britského leteckého průmyslu zanikla jako samostatný subjekt. | |
- | '''Vickers VC10''' byl britský čtyřmotorový [[dopravní letoun]] poháněný [[dvouproudový motor|dvouproudovými motory]], který byl konstruován v druhé polovině 50. let | + | |
Vznik typu VC10 lze vysledovat až k prvním studiím projektu z května 1956. Po ne zcela štastném zastavení prací na stroji Vickers Type 1000 z řady návrhů postupně vykrystalizoval typ, který měl splňovat požadavky společností BEA i BOAC, přičemž původně třímotorový projekt (z října 1956) s dvouproudovými motory Conway byl přepracován na čtyřmotorový, se stejnými motory. | Vznik typu VC10 lze vysledovat až k prvním studiím projektu z května 1956. Po ne zcela štastném zastavení prací na stroji Vickers Type 1000 z řady návrhů postupně vykrystalizoval typ, který měl splňovat požadavky společností BEA i BOAC, přičemž původně třímotorový projekt (z října 1956) s dvouproudovými motory Conway byl přepracován na čtyřmotorový, se stejnými motory. | ||
== Technická data == | == Technická data == | ||
+ | [[Soubor:VC10FlightDeck.jpg|thumb|240px|Kokpit VC10 (2004)]] | ||
=== VC10 === | === VC10 === | ||
* Osádka: 5 | * Osádka: 5 | ||
Řádka 29: | Řádka 29: | ||
* Délka: 48,362 m | * Délka: 48,362 m | ||
* Výška: 12,040 m | * Výška: 12,040 m | ||
- | * Nosná plocha: 264,87 m | + | * Nosná plocha: 264,87 m<sup>2</sup> |
* Hmotnost prázdného stroje: 63 278 kg | * Hmotnost prázdného stroje: 63 278 kg | ||
* Vzletová hmotnost: 141 521 kg | * Vzletová hmotnost: 141 521 kg |
Aktuální verze z 7. 10. 2014, 09:17
Vickers VC10 | ||
Royal Air Force VC-10 K3 | ||
Základní charakteristika | ||
---|---|---|
Určení | dopravní letoun | |
Výrobce | Vickers-Armstrongs (Aviation) Ltd | |
Konstruktér | George Edwards | |
První let | 29. června 1962 | |
Zařazen | ||
Vyřazen | ||
Výroba | ||
Vyrobeno | 54 kusů | |
Varianty | ||
Uživatel | BOAC | |
Royal Air Force |
Vickers VC10 byl britský čtyřmotorový dopravní letoun poháněný dvouproudovými motory, který byl konstruován v druhé polovině 50. let 20. století. Ačkoliv jeho výroba nedosáhla vysokých počtů a rozhodně neznamenal obchodní úspěch, jeho význam spočívá v tom, že na něm byly použity vůbec první sériově vyráběné dvouproudové motory typu Rolls-Royce Conway. Zároveň se jednalo i o poslední konstrukci, vzniklou ještě pod jménem Vickers – záhy poté tato firma, jeden z nejstarších leteckých výrobců vůbec (firma zahájila podnikání v oboru letectví již roku 1908, tehdy ještě pod jménem Vickers, Sons and Maxim), v rámci postupných reorganizací britského leteckého průmyslu zanikla jako samostatný subjekt.
Vznik typu VC10 lze vysledovat až k prvním studiím projektu z května 1956. Po ne zcela štastném zastavení prací na stroji Vickers Type 1000 z řady návrhů postupně vykrystalizoval typ, který měl splňovat požadavky společností BEA i BOAC, přičemž původně třímotorový projekt (z října 1956) s dvouproudovými motory Conway byl přepracován na čtyřmotorový, se stejnými motory.
Technická data
VC10
- Osádka: 5
- Počet cestujících: 115-135
- Rozpětí: 44,552 m
- Délka: 48,362 m
- Výška: 12,040 m
- Nosná plocha: 264,87 m2
- Hmotnost prázdného stroje: 63 278 kg
- Vzletová hmotnost: 141 521 kg
- Max. trvalá rychlost: 933 km/h
- Ekonomická cestovní rychlost: 875 km/h
- Dostup: 11 582 m
- Dolet: 10 841 km (s max. zásobou paliva)
- Pohonná jednotka: čtyři dvouproudové motory Rolls-Royce Conway 540
- Tah motoru: 21,000 lbf (93,41 kN)
Super VC10
- Osádka: 5
- Počet cestujících: 139-163
- Rozpětí: 44,552 m
- Délka: 52,324 m
- Výška: 12,040 m
- Nosná plocha: 272,39 m²
- Hmotnost prázdného stroje: 66 660 kg
- Vzletová hmotnost: 151 953 kg
- Max. trvalá rychlost: 933 km/h
- Ekonomická cestovní rychlost: 886 km/h
- Dostup: 11 582 m
- Dolet: 11 045 km (s max. zásobou paliva)
- Pohonná jednotka: čtyři dvouproudové motory Rolls-Royce Conway 550
- Tah motoru: 22,500 lbf (100,085 kN)
Externí odkazy
|
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |