Vickers VC10

Z Multimediaexpo.cz

(Rozdíly mezi verzemi)
m (1 revizi)
(+ Fotografie)
 
Řádka 4: Řádka 4:
  |typ = [[dopravní letoun]]
  |typ = [[dopravní letoun]]
  |výrobce = [[Vickers-Armstrongs|Vickers-Armstrongs (Aviation) Ltd]]
  |výrobce = [[Vickers-Armstrongs|Vickers-Armstrongs (Aviation) Ltd]]
-
  |image = soubor:vc10.arp.750pix.jpg
+
  |image = [[Soubor:RAF Vickers VC10 K3 over the North Sea Lofting.jpg|240px]]
-
  |text = Prototyp typu Vickers VC10, G-ARTA, v barvách BOAC
+
  |text = Royal Air Force VC-10 K3
  |konstruktér = George Edwards
  |konstruktér = George Edwards
  |první let = [[29. červen|29. června]] [[1962 v letectví|1962]]
  |první let = [[29. červen|29. června]] [[1962 v letectví|1962]]
Řádka 11: Řádka 11:
  |vyřazen =
  |vyřazen =
  |výroba =
  |výroba =
-
  |vyrobeno kusů = 54
+
  |vyrobeno kusů = 54 kusů
  |charakter =
  |charakter =
  |cena za kus =
  |cena za kus =
Řádka 17: Řádka 17:
  |hlavní uživatel = [[BOAC]]
  |hlavní uživatel = [[BOAC]]
  |více uživatelů = [[Royal Air Force]]}}
  |více uživatelů = [[Royal Air Force]]}}
-
 
+
'''Vickers VC10''' byl britský čtyřmotorový [[dopravní letoun]] poháněný [[dvouproudový motor|dvouproudovými motory]], který byl konstruován v druhé polovině 50. let 20. století. Ačkoliv jeho výroba nedosáhla vysokých počtů a rozhodně neznamenal obchodní úspěch, jeho význam spočívá v tom, že na něm byly použity vůbec první sériově vyráběné [[Dvouproudový motor|dvouproudové motory]] typu [[Rolls-Royce Conway]]. Zároveň se jednalo i o poslední konstrukci, vzniklou ještě pod jménem Vickers – záhy poté tato firma, jeden z nejstarších leteckých výrobců vůbec (firma zahájila podnikání v oboru letectví již roku 1908, tehdy ještě pod jménem Vickers, Sons and Maxim), v rámci postupných reorganizací britského leteckého průmyslu zanikla jako samostatný subjekt.
-
'''Vickers VC10''' byl britský čtyřmotorový [[dopravní letoun]] poháněný [[dvouproudový motor|dvouproudovými motory]], který byl konstruován v druhé polovině 50. let XX. století. Ačkoliv jeho výroba nedosáhla vysokých počtů a rozhodně neznamenal obchodní úspěch, jeho význam spočívá v tom, že na něm byly použity vůbec první sériově vyráběné dvouproudové motory typu [[Rolls-Royce Conway]]. Zároveň se jednalo i o poslední konstrukci, vzniklou ještě pod jménem Vickers – záhy poté tato firma, jeden z nejstarších leteckých výrobců vůbec (firma zahájila podnikání v oboru letectví již roku 1908, tehdy ještě pod jménem Vickers, Sons and Maxim), v rámci postupných reorganizací britského leteckého průmyslu zanikla jako samostatný subjekt.
+
Vznik typu VC10 lze vysledovat až k prvním studiím projektu z května 1956. Po ne zcela štastném zastavení prací na stroji Vickers Type 1000 z řady návrhů postupně vykrystalizoval typ, který měl splňovat požadavky společností BEA i BOAC, přičemž původně třímotorový projekt (z října 1956) s dvouproudovými motory Conway byl přepracován na čtyřmotorový, se stejnými motory.
Vznik typu VC10 lze vysledovat až k prvním studiím projektu z května 1956. Po ne zcela štastném zastavení prací na stroji Vickers Type 1000 z řady návrhů postupně vykrystalizoval typ, který měl splňovat požadavky společností BEA i BOAC, přičemž původně třímotorový projekt (z října 1956) s dvouproudovými motory Conway byl přepracován na čtyřmotorový, se stejnými motory.
== Technická data ==
== Technická data ==
 +
[[Soubor:VC10FlightDeck.jpg|thumb|240px|Kokpit VC10 (2004)]]
=== VC10 ===
=== VC10 ===
* Osádka: 5
* Osádka: 5
Řádka 29: Řádka 29:
* Délka: 48,362 m
* Délka: 48,362 m
* Výška: 12,040 m
* Výška: 12,040 m
-
* Nosná plocha: 264,87 m²
+
* Nosná plocha: 264,87 m<sup>2</sup>
* Hmotnost prázdného stroje: 63 278 kg
* Hmotnost prázdného stroje: 63 278 kg
* Vzletová hmotnost: 141 521 kg
* Vzletová hmotnost: 141 521 kg

Aktuální verze z 7. 10. 2014, 09:17

Vickers VC10
RAF Vickers VC10 K3 over the North Sea Lofting.jpg
Royal Air Force VC-10 K3
Základní charakteristika
Určení dopravní letoun
Výrobce Vickers-Armstrongs (Aviation) Ltd
Konstruktér George Edwards
První let 29. června 1962
Zařazen
Vyřazen
Výroba
Vyrobeno 54 kusů
Varianty
Uživatel BOAC
Royal Air Force

Vickers VC10 byl britský čtyřmotorový dopravní letoun poháněný dvouproudovými motory, který byl konstruován v druhé polovině 50. let 20. století. Ačkoliv jeho výroba nedosáhla vysokých počtů a rozhodně neznamenal obchodní úspěch, jeho význam spočívá v tom, že na něm byly použity vůbec první sériově vyráběné dvouproudové motory typu Rolls-Royce Conway. Zároveň se jednalo i o poslední konstrukci, vzniklou ještě pod jménem Vickers – záhy poté tato firma, jeden z nejstarších leteckých výrobců vůbec (firma zahájila podnikání v oboru letectví již roku 1908, tehdy ještě pod jménem Vickers, Sons and Maxim), v rámci postupných reorganizací britského leteckého průmyslu zanikla jako samostatný subjekt.

Vznik typu VC10 lze vysledovat až k prvním studiím projektu z května 1956. Po ne zcela štastném zastavení prací na stroji Vickers Type 1000 z řady návrhů postupně vykrystalizoval typ, který měl splňovat požadavky společností BEA i BOAC, přičemž původně třímotorový projekt (z října 1956) s dvouproudovými motory Conway byl přepracován na čtyřmotorový, se stejnými motory.

Technická data

Kokpit VC10 (2004)

VC10

  • Osádka: 5
  • Počet cestujících: 115-135
  • Rozpětí: 44,552 m
  • Délka: 48,362 m
  • Výška: 12,040 m
  • Nosná plocha: 264,87 m2
  • Hmotnost prázdného stroje: 63 278 kg
  • Vzletová hmotnost: 141 521 kg
  • Max. trvalá rychlost: 933 km/h
  • Ekonomická cestovní rychlost: 875 km/h
  • Dostup: 11 582 m
  • Dolet: 10 841 km (s max. zásobou paliva)
  • Pohonná jednotka: čtyři dvouproudové motory Rolls-Royce Conway 540
  • Tah motoru: 21,000 lbf (93,41 kN)

Super VC10

  • Osádka: 5
  • Počet cestujících: 139-163
  • Rozpětí: 44,552 m
  • Délka: 52,324 m
  • Výška: 12,040 m
  • Nosná plocha: 272,39 m²
  • Hmotnost prázdného stroje: 66 660 kg
  • Vzletová hmotnost: 151 953 kg
  • Max. trvalá rychlost: 933 km/h
  • Ekonomická cestovní rychlost: 886 km/h
  • Dostup: 11 582 m
  • Dolet: 11 045 km (s max. zásobou paliva)
  • Pohonná jednotka: čtyři dvouproudové motory Rolls-Royce Conway 550
  • Tah motoru: 22,500 lbf (100,085 kN)

Externí odkazy


Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Vickers VC10