Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
V tiskové zprávě k 18. narozeninám brzy najdete nové a zásadní informace.
Holešovická přístavní dráha
Z Multimediaexpo.cz
m (1 revizi) |
(+ Masivní vylepšení) |
||
Řádka 1: | Řádka 1: | ||
- | + | [[Soubor:Holešovická přístavní dráha.jpg|vpravo|thumb|240px|Nákladní vlak na Holešovické přístavní dráze v roce 2013, foceno z [[Most Barikádníků|Mostu Barikádníků]]]] | |
+ | '''Holešovická přístavní dráha''' byla [[železnice|železniční]] [[vlečka]] spojující [[nádraží Praha-Bubny]] a [[Holešovický přístav]]. | ||
+ | Byla uvedena do provozu 6. června 1910 a zrušena mezi 25. červnem a 16. červencem v roce 1998.<ref>[http://www.prazsketramvaje.cz/view.php?cisloclanku=2006041016 Vlečka v Jankovcově ulici], web Pražské tramvaje, stránka nedatována</ref> | ||
+ | |||
+ | V roce [[2013]] byla část dráhy obnovena. | ||
+ | |||
+ | ==Trasa == | ||
+ | Železnice vycházela se severní části Bubenského nádraží, kde se v Plynární ulici křížila s tramvajovou tratí k vozovně Centrála v [[Holešovická elektrárna|Holešovické elektrárně]]. Poté, co roku 1936 byla vybudována tramvajová trať procházející Argentinskou ulicí, přes Trojský most (dnes [[most Barikádníků]]) na Vychovatelnu, se [[vlečka]] křížila s tramvají ještě podruhé. Dále pokračovala Jankovcovou ulicí k přístavu. Ze severního bubenského zhlaví vedla ještě jedna větev do panelárny Prefa. Při budování nového [[nádraží Praha-Holešovice]] byla vlečka do Prefy propojena spojovací tratí s tímto nádražím. Na druhém konci tratě pokračovalo Nádraží Holešovice - překladiště úvratí a pod Libeňským mostem jako vlečka Tesly Holešovice. | ||
+ | |||
+ | ==Využití dráhy == | ||
+ | Dráha sice sloužila především k dopravě nákladu z Holešovického přístavu, ale byly na ni napojeny i vlečky z ostatních přilehlých podniků. Počátkem osmdesátých obsluhovala podniky Pergamenka, Hutní odbytová základna, Správa spojů, SUPRO, Pražské pekárny a mlýny, Čisticí stanice osiv, Prefa, Tesla Holešovice, Rybena a Domácí potřeby. | ||
+ | |||
+ | ==Provoz na dráze == | ||
+ | Pro větší bezpečnost obě křížení s tramvajovou tratí hlídali dva železniční zřízenci, kteří praporkem nebo lampou zastavovali provoz při průjezdu vlaku po trati. Ty pro vzrůstající silniční provoz nahradila v druhé polovině šedesátých let světelná signalizace. | ||
+ | |||
+ | ==Zánik dráhy == | ||
+ | Od roku 1986, kdy byla vlečka z přístavu zakončena na Holešovickém nádraží ztrácel úsek mezi Bubenským nádražím a Argentinskou ulicí na významu. Křížení v Argentinské ulici bylo zalito asfaltem a poté i v Plynární. K poslednímu využití části vlečky mezi Argentinskou a Plynární došlo v roce 1991, kdy na ní byl vystaven salónní vůz prezidenta republiky T.G.Masaryka. v rámci Všeobecné Československé výstavy. V roce 1998, když bylo při rekonstrukce tramvajové tratě křížení rozebráno. V roce 2002 byla při opravě vozovky část kolejí křížení s Argentinskou ulici. | ||
+ | V září 2004 vydal Drážní úřad povolení ke zrušení vlečky na území se změněným územním plánem. Poté bylo zrušeno kolejiště v přístavu a vlečka Prefy. V roce 2013 bylo kolejiště v přístavu obnoveno. | ||
+ | |||
+ | ==Reference== | ||
+ | <references /> | ||
+ | == Externí odkazy == | ||
+ | * [http://www.prazsketramvaje.cz/view.php?cisloclanku=2006041016 Vlečka v Jankovcově ulici], web Pražské tramvaje, stránka nedatována | ||
+ | * [http://www.youtube.com/watch?v=06_SpkIoK_U Nákladní vlak na Holešovické přístavní dráze v roce 2013], video na [[YouTube]] | ||
+ | |||
+ | |||
+ | {{Článek z Wikipedie}} | ||
[[Kategorie:Železniční tratě v Česku]] | [[Kategorie:Železniční tratě v Česku]] | ||
[[Kategorie:Holešovice]] | [[Kategorie:Holešovice]] | ||
[[Kategorie:Železniční doprava v Praze]] | [[Kategorie:Železniční doprava v Praze]] |
Aktuální verze z 30. 7. 2014, 20:33
Holešovická přístavní dráha byla železniční vlečka spojující nádraží Praha-Bubny a Holešovický přístav.
Byla uvedena do provozu 6. června 1910 a zrušena mezi 25. červnem a 16. červencem v roce 1998.[1]
V roce 2013 byla část dráhy obnovena.
Obsah |
Trasa
Železnice vycházela se severní části Bubenského nádraží, kde se v Plynární ulici křížila s tramvajovou tratí k vozovně Centrála v Holešovické elektrárně. Poté, co roku 1936 byla vybudována tramvajová trať procházející Argentinskou ulicí, přes Trojský most (dnes most Barikádníků) na Vychovatelnu, se vlečka křížila s tramvají ještě podruhé. Dále pokračovala Jankovcovou ulicí k přístavu. Ze severního bubenského zhlaví vedla ještě jedna větev do panelárny Prefa. Při budování nového nádraží Praha-Holešovice byla vlečka do Prefy propojena spojovací tratí s tímto nádražím. Na druhém konci tratě pokračovalo Nádraží Holešovice - překladiště úvratí a pod Libeňským mostem jako vlečka Tesly Holešovice.
Využití dráhy
Dráha sice sloužila především k dopravě nákladu z Holešovického přístavu, ale byly na ni napojeny i vlečky z ostatních přilehlých podniků. Počátkem osmdesátých obsluhovala podniky Pergamenka, Hutní odbytová základna, Správa spojů, SUPRO, Pražské pekárny a mlýny, Čisticí stanice osiv, Prefa, Tesla Holešovice, Rybena a Domácí potřeby.
Provoz na dráze
Pro větší bezpečnost obě křížení s tramvajovou tratí hlídali dva železniční zřízenci, kteří praporkem nebo lampou zastavovali provoz při průjezdu vlaku po trati. Ty pro vzrůstající silniční provoz nahradila v druhé polovině šedesátých let světelná signalizace.
Zánik dráhy
Od roku 1986, kdy byla vlečka z přístavu zakončena na Holešovickém nádraží ztrácel úsek mezi Bubenským nádražím a Argentinskou ulicí na významu. Křížení v Argentinské ulici bylo zalito asfaltem a poté i v Plynární. K poslednímu využití části vlečky mezi Argentinskou a Plynární došlo v roce 1991, kdy na ní byl vystaven salónní vůz prezidenta republiky T.G.Masaryka. v rámci Všeobecné Československé výstavy. V roce 1998, když bylo při rekonstrukce tramvajové tratě křížení rozebráno. V roce 2002 byla při opravě vozovky část kolejí křížení s Argentinskou ulici. V září 2004 vydal Drážní úřad povolení ke zrušení vlečky na území se změněným územním plánem. Poté bylo zrušeno kolejiště v přístavu a vlečka Prefy. V roce 2013 bylo kolejiště v přístavu obnoveno.
Reference
- ↑ Vlečka v Jankovcově ulici, web Pražské tramvaje, stránka nedatována
Externí odkazy
- Vlečka v Jankovcově ulici, web Pražské tramvaje, stránka nedatována
- Nákladní vlak na Holešovické přístavní dráze v roce 2013, video na YouTube
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |