Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
V tiskové zprávě k 18. narozeninám brzy najdete nové a zásadní informace.
Jagdtiger
Z Multimediaexpo.cz
(+ Vylepšení) |
m (1 revizi) |
Verze z 25. 6. 2014, 10:36
Jagdtiger Sdkfz 186 | ||
Jagdtiger v Aberdeenu (2007) | ||
Základní charakteristika | ||
---|---|---|
Posádka | 6 (velitel, řidič, radista-kulometčík, střelec, 2 nabíječi) | |
Délka | 10,65 m (včetně kanónu) | |
Výška | 2,8 m | |
Šířka | 3,6 m | |
Hmotnost | 75 tun | |
Pancéřování a výzbroj | ||
Pancéřování | čelo: 250 mm, boky a zadní stěna: 80 mm, strop: 40 mm | |
Hlavní zbraň | 1x 128 mm PaK 44 L/55, plná zásoba munice: 40 granátů | |
Sekundární zbraň | 1x pevný MG 34, 1x volně ložený MG 42, 2x volně ložený samopal | |
Pohon a pohyb | ||
Pohon | V-12 Benzínový motor Maybach HL 230 P30, | |
520 kW (700 hp) spotřeba paliva: 7 až 10 litrů/km | ||
Odpružení | torzní tyče | |
Poměr výkonu | 9,21 hp/tunu | |
Dojezd | 120 km na silnici, 80 km v obtížném terénu |
Jagdtiger (SdKfz 186) byl německý supertěžký stíhač tanků na konci druhé světové války.
Jagdtiger představuje jeden z vrcholů snah zbrojního průmyslu Třetí říše ve směru budování stále těžší a větší obrněné techniky. Byl to nejtěžší a nejlépe pancéřovaný sériově vyráběný obrněný prostředek; rekordní byla i jeho hlavní zbraň – kanón ráže 128 mm PaK 44 L/55. Tomu však odpovídala mimořádná výrobní cena a spotřeba paliva. Základem pro Jagdtigera se stal podvozek a vana supertěžkého tanku Tiger II (Königstiger).
Bylo vyrobeno kolem 70 kusů; nasazen byl při bitvě v Ardenách, u Remagenu a dále na západní frontě. Několik strojů bojovalo v Rakousku proti Rudé armádě.
Zhodnocení
Jagdtiger představoval vážnou hrozbu i pro ty nejtěžší nepřátelské tanky, jež mohl účinně ostřelovat na vzdálenost minimálně 3 000 metrů, zatímco žádný protivník jej nedokázal zepředu vážněji ohrozit ani z těsné blízkosti. Navzdory tomu je projekt obecně hodnocen jako chybný a neúspěšný – Jagdtiger představoval luxus, který si Německo nemohlo dovolit. Jeho výroba byla extrémně drahá a pomalá, spotřeba paliva příliš vysoká. Stroj trpěl celou řadou závad vyplývajících z uspěchaného nasazení na frontu a přílišného namáhání hnacích systémů. Byl příliš nemotorný a stejně jako Ferdinand se nedokázal vypořádat s útokem většího množství nepřátel, kteří se dostali do jeho těsné blízkosti a obvykle jej bez potíží vymanévrovali. Stejně tak byl zranitelný útoky nepřátelského letectva.
Reference
- Pejčoch, Ivo: Obrněná technika 2
Externí odkazy
- Článek s fotografiemi
- Článek o vývoji
- Článek s fotografiemi
- Stránka s fotografiemi (slovensky)
- Podrobné pojednání o historii (anglicky)
- Stručné informace, fotografie (anglicky)
|
|
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |
Německá obrněná vozidla za druhé světové války |
---|
Tanky |
Panzer I • Panzer II • Panzer III • Panzer IV • Panther • Tiger I • Tiger II • Panzer 35(t) • Panzer 38(t) |
Samohybné houfnice |
Sturmpanzer II • SIG 33 • Wespe • Hummel • Grille • Panzerwerfer • Wurfrahmen 40 • Karl-Gerät |
Útočná děla |
StuG III • StuG IV • StuH 42 • Brummbär • Sturmtiger |
Stíhače tanků |
Panzerjäger I • Marder I • Marder II • Marder III • Hetzer • Jagdpanzer IV • Jagdpanther • Nashorn • Jagdtiger • Ferdinand • RSO |
Polopásy |
SdKfz 2 • SdKfz 4 • SdKfz 6 • SdKfz 7 • SdKfz 8 • SdKfz 9 • SdKfz 10 • SdKfz 11 • SdKfz 250 • SdKfz 251 • SdKfz 252 • SdKfz 253 • SdKfz 254 |
Obrněné vozy |
ADGZ • Kfz 13 • SdKfz 221/22/23 • SdKfz 231/32/34/63 • SdKfz 247 |
Protiletadlové tanky |
Flakpanzer 38(t) • Flakpanzer IV – Möbelwagen • Wirbelwind • Ostwind • Kugelblitz |
Prototypy |
Maus • E-Serie • Waffenträger • Neubaufahrzeug • Sturer Emil • Dicker Max • Coelian |