Čekání na nový webový server Multimediaexpo.cz skončilo !
Motorem našeho webového serveru bude pekelně rychlý
procesor AMD Ryzen Threadripper 7960X (ZEN 4)
.

Šablona:Článek dne HL/2024/24

Z Multimediaexpo.cz

(Rozdíly mezi verzemi)
(+ Aktualizace)
(-- optimalizace)
Řádka 17: Řádka 17:
V březnu [[2017]] Airbus spustil web iflya380.com, což je vyhledávač letenek pouze s letadlem Airbus A380.
V březnu [[2017]] Airbus spustil web iflya380.com, což je vyhledávač letenek pouze s letadlem Airbus A380.
-
V roce [[2016]] musel Airbus snížit produkci A380 kvůli nízké poptávce. V létě téhož roku Airbus oznámil, že do roku 2018 sníží produkci na 12 letounů ročně. Celková investice do vývoje byla 25 miliard Eur a Airbus začal pochybovat o její návratnosti. Původně se počítalo s prodejem 1 200 letadel za dvacet let, devět let od zařazení do komerčního provozu v prosinci 2016 jich létalo po světě ale jen 200, přičemž dalších 126 měly společnosti objednaných.
+
V roce [[2016]] musel Airbus snížit produkci A380 kvůli nízké poptávce. V létě téhož roku Airbus oznámil, že do roku 2018 sníží produkci na 12 letounů ročně. Celková investice do vývoje byla 25 miliard Eur a Airbus začal pochybovat o její návratnosti. Původně se počítalo s prodejem 1 200 letadel za dvacet let.
-
Klíčovým zákazníkem pro odběr tohoto letadla jsou Emirates, bez kterého by se tento model nejspíše už nevyráběl. Několik letounů vlastní leasingová společnost Amadeo, která kvůli snižujícímu se zájmu o letadlo založila vlastní leteckou společnost – první leteckou společnost, která provozuje pouze tato velká letadla. Podle propočtů některých expertů se vyplatí vypravit dvě menší moderní letadla, než jeden A380.
+
V prosinci [[2018]] byly poprvé definitivně vyřazeny dva Airbusy A380, které sloužily u Singapore Airlines. Jsou určeny k rozebrání na náhradní díly.
-
 
+
-
V prosinci [[2018]] byly poprvé definitivně vyřazeny dva Airbusy A380, které sloužily u Singapore Airlines. Jsou určeny k rozebrání na náhradní díly, další provoz by se aerolince nevyplatil a jiný dopravce o ně zájem neměl.
+
-
 
+
-
V roce [[2020]] z důvodu poklesu poptávky po létání byly A380 u některých aerolinií vyřazeny a určeny k prodeji nebo šrotaci.
+
Dne [[16. prosinec|16. prosince]] [[2021]] letecká společnost Emirates převzala poslední vyrobený [[Airbus A380]]. Šlo o 251. vyrobený letoun tohoto typu.
Dne [[16. prosinec|16. prosince]] [[2021]] letecká společnost Emirates převzala poslední vyrobený [[Airbus A380]]. Šlo o 251. vyrobený letoun tohoto typu.
-
 
-
A380-800 je základní verze Airbusu A380 a je jediná, která létá na světě v provozu. Vychází z ní všechny ostatní navrhované verze.
 
-
 
-
Airbus počítá i s luxusní verzí business jet, která by sloužila jako soukromý letoun. Zahrnovala by vlastní ložnice, bar, společenské místnosti nebo tělocvičnu.
 
<noinclude>[[Kategorie:Článek DNE]]</noinclude>
<noinclude>[[Kategorie:Článek DNE]]</noinclude>

Verze z 31. 10. 2024, 16:17

"Airbus A380 Emirates (2022)"

Airbus A380 je dvoupatrový čtyřmotorový proudový širokotrupý letoun vyráběný evropskou společností Airbus S.A.S. Je největším dopravním letadlem světa. Studie o letounu byly zahájeny v roce 1988 a projekt byl vyhlášen v roce 1990 jako výzva modelu Boeing 747 na trhu dálkových dopravních letounů.

Projekt A3XX byl představen v roce 1994 a program A380 ve výši 9,5 miliard euro (10,7 miliard USD) Airbus zahájil 19. prosince 2000. První prototyp byl představen v Toulouse dne 18. ledna 2005 a jeho první let se konal 27. dubna 2005. Potíže s elektrickým vedením způsobily dvouleté zpoždění a náklady na vývoj vzrostly na 18 miliard euro. 12. prosince 2006 letoun obdržel certifikáty EASA a FAA.

První stroj byl společnosti Singapore Airlines dodán 15. října 2007 a do služby vstoupil 25. října. V letech 2012 a 2014 dosáhla produkce vrcholu 30 letounů ročně. Airbus však připouští, že jeho investice do letadla ve výši 25 miliard dolarů jsou nevratné. Poslední letoun tohoto typu byl vyroben v prosinci 2021.

Celkem bylo vyrobeno 254 kusů tohoto letounu – nejvýznamnějším kupcem byla letecká společnost Emirates.

Dvoupodlažní letadlo má typickou kapacitu 525 míst, i když je certifikováno až pro 853 cestujících. Je poháněn čtyřmi dvouproudovými motory Engine Alliance GP7200 nebo Rolls-Royce Trent 900 s doletem 8 000 nmi (14 800 km).

Airbus investoval do vývoje okolo 10 miliard eur. Pro tyto účely musel nechat postavit novou dopravní loď a vybudovat další výrobní halu. Za tuto cenu získal větší a tišší letadlo než Boeing 747 s větším doletem a menší spotřebou paliva. Firma Boeing na tuto výzvu odpověděla projektem Boeing 747-8.

Proces uvedení do provozu oproti předpokladu nabral zpoždění – na přelomu listopadu a prosince 2006 teprve končil proces certifikace letounu po 150 hodinách zkušebních letů. Až 15. října 2007 byl předán první letoun s označením MSN003 ke komerčnímu užívání koncovému zákazníkovi, společnosti Singapore Airlines. Airbus oslavil 15. října 2012 pět let od dodání prvního stroje A380 společnosti Singapore Airlines.

V březnu 2017 Airbus spustil web iflya380.com, což je vyhledávač letenek pouze s letadlem Airbus A380.

V roce 2016 musel Airbus snížit produkci A380 kvůli nízké poptávce. V létě téhož roku Airbus oznámil, že do roku 2018 sníží produkci na 12 letounů ročně. Celková investice do vývoje byla 25 miliard Eur a Airbus začal pochybovat o její návratnosti. Původně se počítalo s prodejem 1 200 letadel za dvacet let.

V prosinci 2018 byly poprvé definitivně vyřazeny dva Airbusy A380, které sloužily u Singapore Airlines. Jsou určeny k rozebrání na náhradní díly.

Dne 16. prosince 2021 letecká společnost Emirates převzala poslední vyrobený Airbus A380. Šlo o 251. vyrobený letoun tohoto typu.