V sobotu 2. listopadu proběhla mohutná oslava naší plnoletosti !!
Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!

Berjev VVA-14

Z Multimediaexpo.cz

(Rozdíly mezi verzemi)
m (1 revizi)
(+ Fotky, VIDEO)
 
Řádka 3: Řádka 3:
  |typ = Experimentální obojživelný letoun
  |typ = Experimentální obojživelný letoun
  |výrobce = [[Berjev]]
  |výrobce = [[Berjev]]
-
  |image = Image:Bartini VVA-14.jpg
+
  |image = [[Soubor:Beriev VVA-14 in 2010.jpg|250px]]<br />[[Soubor:VVA-14 Front-2011.jpg|250px]]
-
  |text = Berjev Be-VVA-14
+
  |text = Berijev Be-VVA-14 v muzeu v Moninu
  |konstruktér = [[Roberto Ludvigovič Bartini]]
  |konstruktér = [[Roberto Ludvigovič Bartini]]
  |první let = [[4. září]] [[1972 v letectví|1972]]
  |první let = [[4. září]] [[1972 v letectví|1972]]
Řádka 13: Řádka 13:
  |hlavní uživatel = [[Sovětský svaz|SSSR]]
  |hlavní uživatel = [[Sovětský svaz|SSSR]]
  |více uživatelů =
  |více uživatelů =
-
}}
+
}}'''Berjev VVA-14''' (někdy označovaný jako '''Berjev–Bartini VVA-14''') byl sovětský experimentální obojživelný letoun z počátku 70. let 20. století. Jednalo se o stroj, který byl schopen kolmého startu i přistání.  
-
'''Berjev VVA-14''' (někdy označovaný jako '''Berjev–Bartini VVA-14''') byl sovětský experimentální obojživelný letoun z počátku 70. let 20. století. Jednalo se o stroj, který byl schopen kolmého startu i přistání. První vzlet prototypu se konal [[4. září]] [[1972 v letectví|1972]]. Testování dvou prototypů probíhalo až do roku 1975 a bylo ukončeno krátce po Bartiniho smrti v důsledku přetrvávajích problémů s avionikou a systémem řízení. Jeden z prototypů je vystaven na ploše moninského muzea.
+
 
 +
První vzlet prototypu se konal [[4. září]] [[1972 v letectví|1972]].  
 +
 
 +
Testování dvou prototypů probíhalo až do roku 1975 a bylo ukončeno krátce po Bartiniho smrti v důsledku přetrvávajích problémů s avionikou a systémem řízení. Jeden z prototypů je vystaven na ploše moninského muzea.
Pro přistání na vzletové dráze byl v pylonech nainstalovaný podvozek z letounu [[Tupolev Tu-22]].
Pro přistání na vzletové dráze byl v pylonech nainstalovaný podvozek z letounu [[Tupolev Tu-22]].
==Technické údaje==
==Technické údaje==
-
 
+
* Osádka: 3
-
*Osádka: 3
+
* Rozpětí: 28,50 m
-
*Rozpětí: 28,50 m
+
* Délka: 25,97 m
-
*Délka: 25,97 m
+
* Výška: 6,79 m
-
*Výška: 6,79 m
+
* Nosná plocha: 217,72 m<sup>2</sup>
-
*Nosná plocha: 217,72
+
* Hmotnost prázdného stroje: 35&nbsp;356 kg
-
*Hmotnost prázdného stroje: 35&nbsp;356 kg
+
* Max vzletová hmotnost: 52&nbsp;000 kg
-
*Max vzletová hmotnost: 52&nbsp;000 kg
+
* Pohon: 2× DTRD D-30 a 12× pomocný motor Kolesov RD-36-35PR
-
*Pohon: 2× DTRD D-30 a 12× pomocný motor Kolesov RD-36-35PR
+
* Maximální rychlost: 760 km/h
-
*Maximální rychlost: 760 km/h
+
* Cestovní rychlost: 640 km/h
-
*Cestovní rychlost: 640 km/h
+
* Dostup: 10&nbsp;000 m
-
*Dostup: 10&nbsp;000 m
+
* Maximální dolet: 2 450 km
-
*Maximální dolet: 2 450 km
+
* Výzbroj: 2 000 kg výzbroje, maximálně 4 000 kg, 2 torpéda nebo bomby nebo miny
* Výzbroj: 2 000 kg výzbroje, maximálně 4 000 kg, 2 torpéda nebo bomby nebo miny
 +
== YouTube ==
 +
{| border="4" width="442" align="left"
 +
|  {{#widget:YouTube|id=UD7xiWWs-bs}}
 +
|- align="center"
 +
| '''The Strangest Aircraft Ever Built: VVA-14'''
 +
|}
 +
<br style="clear: both;" />
== Externí odkazy ==
== Externí odkazy ==
-
* (anglicky) [http://www.testpilot.ru/russia/bartini/vva/vva_e.htm Podrobný článek o letounu na serveru testpilot.ru]
+
* [http://www.testpilot.ru/russia/bartini/vva/vva_e.htm Podrobný článek o letounu na serveru testpilot.ru (anglicky)]
-
* (rusky) [http://www.monino.ru/index.sema?a=aviation&sa=item&id=124&doshow=1&doid=28&sh28=1&sh32=1&sh14=1&sh15=1&sh16=1&sh17=1&sh18=1&sh19=1&sh20=1&sh21=1&sh30=1&sh23=1&sh1=1&sh24=1 Informace o letounu z moninského muzea]
+
* [http://www.monino.ru/index.sema?a=aviation&sa=item&id=124&doshow=1&doid=28&sh28=1&sh32=1&sh14=1&sh15=1&sh16=1&sh17=1&sh18=1&sh19=1&sh20=1&sh21=1&sh30=1&sh23=1&sh1=1&sh24=1 Informace o letounu z moninského muzea (rusky)]
 +
 
{{Článek z Wikipedie}}
{{Článek z Wikipedie}}
[[Kategorie:Sovětská a ruská vojenská letadla]]
[[Kategorie:Sovětská a ruská vojenská letadla]]
[[Kategorie:Letadla Berjev]]
[[Kategorie:Letadla Berjev]]
 +
[[Kategorie:Video články Multimediaexpo.cz]]

Aktuální verze z 9. 4. 2022, 20:14

Berjev Be-VVA-14
Beriev VVA-14 in 2010.jpg
VVA-14 Front-2011.jpg
Berijev Be-VVA-14 v muzeu v Moninu
Základní charakteristika
Určení Experimentální obojživelný letoun
Výrobce Berjev
Konstruktér Roberto Ludvigovič Bartini
První let 4. září 1972
Zařazen
Vyřazen
Výroba
Vyrobeno 3
Varianty
Uživatel SSSR

Berjev VVA-14 (někdy označovaný jako Berjev–Bartini VVA-14) byl sovětský experimentální obojživelný letoun z počátku 70. let 20. století. Jednalo se o stroj, který byl schopen kolmého startu i přistání.

První vzlet prototypu se konal 4. září 1972.

Testování dvou prototypů probíhalo až do roku 1975 a bylo ukončeno krátce po Bartiniho smrti v důsledku přetrvávajích problémů s avionikou a systémem řízení. Jeden z prototypů je vystaven na ploše moninského muzea.

Pro přistání na vzletové dráze byl v pylonech nainstalovaný podvozek z letounu Tupolev Tu-22.

Technické údaje

  • Osádka: 3
  • Rozpětí: 28,50 m
  • Délka: 25,97 m
  • Výška: 6,79 m
  • Nosná plocha: 217,72 m2
  • Hmotnost prázdného stroje: 35 356 kg
  • Max vzletová hmotnost: 52 000 kg
  • Pohon: 2× DTRD D-30 a 12× pomocný motor Kolesov RD-36-35PR
  • Maximální rychlost: 760 km/h
  • Cestovní rychlost: 640 km/h
  • Dostup: 10 000 m
  • Maximální dolet: 2 450 km
  • Výzbroj: 2 000 kg výzbroje, maximálně 4 000 kg, 2 torpéda nebo bomby nebo miny

YouTube

The Strangest Aircraft Ever Built: VVA-14


Externí odkazy