Messerschmitt
Z Multimediaexpo.cz
m (1 revizi) |
m (1 revizi) |
Aktuální verze z 19. 8. 2013, 11:05
Messerschmitt je značka německého výrobce letadel, známého především výrobou stíhacích letadel za druhé světové války, zejména Bf 109 a Me 262. Společnost přežila i komplikované poválečné období, kdy prošla několika fúzemi, aby byla pod jménem Messerschmitt-Bölkow-Blohm roku 1989 koupena firmou DASA.
Obsah |
Vznik firmy
Příběh firmy Messerschmitt začíná v době, kdy roku 1927 vstoupil profesor Willy Messerschmitt do bavorské firmy Bayerische Flugzeugwerke a zasloužil se o sestavení vývojového týmu. Prosadil moderní koncept lehké konstrukce, která spočívala v nahrazení masivních částí kostry množstvím menších prvků, čímž se snížila hmotnost a zlepšila odolnost draku. Poprvé byla tato koncepce použita ve sportovním letadle Bf 108 Taifun. Na základě výborných výsledků testů si německá Luftwaffe objednala v roce 1935 vývoj stíhacího letadla na stejném základu, čímž vznikl legendární Messerschmitt Bf 109. Od té doby se Messerschmitt stal oblíbencem nacistické strany jak pro svůj politický názor, tak pro i konstrukční schopnosti a také pro výhodné umístění jeho továrny v jižním Německu, stranou od spolku leteckých továren na severním pobřeží. Messerschmitt AG vznikla jako samostatná společnost 11. července 1938 a v jejím čele stanul Willy Messerschmitt jako ředitel. Po přejmenování firmy z Bayerische Flugzeugwerke na Messerschmitt AG se následující výrobky označovaly Me namísto Bf. Existující typy jako 109 a 110 se v dokumentaci označovaly stále Bf, ale místy se u nich použilo již nové označení Me. Všechna letadla Messerschmitt řady 108 až 163 mají prefix Bf, všechny další modely se označují Me.
Aktivita za války
Během války se Messerschmitt stal největším dodavatelem letadel pro německé letectvo. Bf 109 s Bf 110 se staly páteří německého stíhacího letectva v první polovině války. Bylo vyrobeno i několik jiných typů, například obří transportní kluzák Messerschmitt Me 321 Gigant a jeho šestivrtulový následník Me 323. Ve druhé části války se Messerschmitt věnoval téměř výhradně vývoji tryskových letounů, zejména prvnímu fukčnímu proudovému modelu Me 262 Schwalbe (česky Vlaštovka). Vyvinul také Me 163 Komet, první funkční letoun s raketovým motorem. Messerschmitt měl také neúspěchy. Jeho Me 210, který měl být následníkem Bf 110, byl prakticky katastrofou a téměř způsobil zánik společnosti. Problémy byly vyřešeny následujícím modelem Me 410 Hornisse, ale toho se vyrobilo jen malé množství kusů, než se vývoj zaměřil zcela na Me 262. Koncem války pracoval Messerschmitt také na návrhu strategického bombardéru označovaném také Amerikabomber, oficiálně Messerschmitt Me 264, jehož prototyp sice vzlétl, ale bojového nasazení se nedočkal.
Poválečné období
Po druhé světové válce nesměla firma vyrábět letadla. Jednou z výrobních alternativ, se kterou Messerschmitt přišel, byla kapotovaná motorová tříkolka/motocykl s názvem Kabinenroller KR175 / KR200. Podle historek byla sestavena ze starých částí stíhaček. To ale nebyla pravda. Jejím designérem byl ale letecký inženýr Fritz Fend, takže není náhodou, že vypadala podobně jako letoun. Vozidla byla vlastně vyráběna firmou Fritze Fenda v Řezně a Willy Messerschmitt neměl se strojem kromě jména nic společného. Výroba KR200 skončila roku 1964.
Návrat k letectví
V roce 1968 se firma Messerschmitt sloučila s firmou Bölkow a o rok později se přidal Blohm & Voss. Společnost změnila jméno na Messerschmitt-Bölkow-Blohm. V roce 1989 byla převzata koncernem Daimler Benz Aerospace AG.
Typy letadel
Typ | Název | První let | Poznámky |
---|---|---|---|
Bf 108 | Taifun | 1934 | cvičné a dopravní |
Bf 109 | září 1935 | stíhač, bombardér, přepadový stíhač; pozdější verze jako Me 109 | |
Bf 110 | 12. května, 1936 | dvoumotorový těžký stíhač, noční stíhač | |
Me 155 | nesestaven | výškový stíhač, vyvinut z Bf 109; projekt převeden na firmu Blohm und Voss jako Bv 155 | |
Bf 161 | těžký stíhač; prototyp | ||
Bf 162 | Jaguar | 1937 | schnellbomber (rychlý bombardér) založen na Bf 110 |
Bf 163 | průzkumný letoun typu STOL ; prototyp postaven firmou Weserflug AG | ||
Me 163 | Komet | brzy v roce 1941 | raketový, přepadový stíhač |
Me 209 | 1. srpna, 1938 | navržen, aby překonal světový rychlostní rekord; pokus o přeměnu na stíhače selhal | |
Me 209-II | 1943 | stíhač; zmodernizovaný Bf 109, nikdy nevyráběn | |
Me 210 | září, 1939 | dvoumotorový těžký stíhač; také jak průzkumný letoun | |
Me 261 | Adolfine | 1941 | navržen jako dálkový record-setter; tři postaveny jako průzkumné |
Me 262 | Schwalbe (vlaštovka) | 18. července 1942 | dvoumotorový stíhač a útočný letoun; první operačně nasazený stíhač s proudovým motorem |
Me 263 | nikdy neletěl | raketový přepadový stíhač; pokročilý vývoj z Me 163 | |
Me 264 | Amerika | 23. prosince, 1942 | strategický bombardér, vyvinut pro program Amerika Bomber |
Me 265 | nesestaven | útočný letoun, pouze navržen | |
Me 309 | červenec, 1942 | stíhač; pokročilý, ale návrh nesplňoval požadavky na výměnu Me 109 | |
Me 310 | nesestaven | vývoj z Me 210, pouze navržen | |
Me 321 | 7. března, 1941 | velký transportní kluzák | |
Me 323 | Gigant | 1941 | velký transportní letoun; vyvinut z Me 321 |
Me 328 | 1943 | parazitní stíhač (selbstopfer) poháněný pulzačním motorem | |
Me 329 | těžký stíhací bombardér; pouze bezmotorový kluzák | ||
Me 334 | bezocasý stíhač, podobný s Me 163 (od vývoje upuštěno) | ||
Me 409 | Zwilling | těžký stíhač; dva trupy Me 209 zamontovány do draku letounu, podobný s Me 109Z a Heinkel He 111Z (od vývoje upuštěno) | |
Me 410 | Hornisse (sršeň) | 1943 | dvoumotorový těžký stíhač a rychlý bombardér; vyvinut z Me 210 |
Me 509 | nesestaven | stíhač, založen na Me 309, s motorem za kokpitem jako v letounu P-39 Airacobra | |
Me 510 | nesestaven | dvoumotorový stíhací bombardér; odvozen z Me 410 | |
Me 600 | Bussard (káně) | vzácný, provizorní nástupce pro Arthur Sack A.S.7V-1 (nejasné) | |
Me 609 | těžký stíhač; dva trupy Me 309 zamontovány do draku letounu, jako Me 109Z a Heinkel He 111Z (od vývoje upuštěno) | ||
P.1101 | nikdy neletěl | prototyp proudového přepadového stíhače s měnitelnou geometrií křídla; později předloha pro Bell X-5 |
|
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |