V encyklopedii Allmultimedia.cz byl aktivován špičkový grafický skin Foreground.
Foreground plně podporuje – RWD, HTML 5.0, Super Galerii a YouTube 2.0 !

Fieseler Fi 156

Z Multimediaexpo.cz

(Rozdíly mezi verzemi)
m (1 revizi)
(++)
 
(Není zobrazena jedna mezilehlá verze.)
Řádka 2: Řádka 2:
  |název = Fieseler Fi 156
  |název = Fieseler Fi 156
  |typ = [[Spojovací letoun|spojovací]] a [[pozorovací letoun]]
  |typ = [[Spojovací letoun|spojovací]] a [[pozorovací letoun]]
-
  |výrobce = [[Fieseler]]
+
  |výrobce = Fieseler
-
  |image = Soubor:Fieseler Fi 156 Storch.jpg
+
  |image = [[Soubor:Bundesarchiv Bild 101I-323-2723-28A, Russland, Fi 156.jpg|250px]]
-
  |text =
+
  |text = Fieseler Fi 156, přivítání na polním letišti
  |konstruktér = Reinhold Mewes<ref name="Ltd">{{Citace monografie | příjmení = Skotnicky | jméno = Mariusz | příjmení2 = Nowakowski | jméno2 = Tomasz | příjmení3 = Zalewski | jméno3 = Krzystof | rok = 1996 | vydání = 1 | titul = Legion Condor | vydavatel = Intermodel | místo = Hostomice | isbn = 80-901976-1-3 | strany = 229}}</ref>
  |konstruktér = Reinhold Mewes<ref name="Ltd">{{Citace monografie | příjmení = Skotnicky | jméno = Mariusz | příjmení2 = Nowakowski | jméno2 = Tomasz | příjmení3 = Zalewski | jméno3 = Krzystof | rok = 1996 | vydání = 1 | titul = Legion Condor | vydavatel = Intermodel | místo = Hostomice | isbn = 80-901976-1-3 | strany = 229}}</ref>
  |první let = jaro [[1936 v letectví|1936]]
  |první let = jaro [[1936 v letectví|1936]]
Řádka 10: Řádka 10:
  |hlavní uživatel = [[Luftwaffe]]
  |hlavní uživatel = [[Luftwaffe]]
  |více uživatelů =
  |více uživatelů =
-
}}
+
}}'''Fieseler Fi 156 Storch''' (čáp) byl německý jednomotorový [[spojovací letadlo|spojovací]] a [[průzkumný letoun]], který se vyráběl před i během [[Druhá světová válka|druhé světové války]].  
-
'''Fieseler Fi 156 Storch''' (čáp) byl německý jednomotorový [[spojovací letadlo|spojovací]] a [[průzkumný letoun]], který se vyráběl před i během [[Druhá světová válka|druhé světové války]]. Zůstává slavný díky svým [[STOL]] (krátký vzlet i přistání) schopnostem; pozdější varianty stavěné po válce ve Francii jsou běžné na leteckých show.  
+
 
 +
Zůstává slavný díky svým [[STOL]] (krátký vzlet i přistání) schopnostem. Pozdější varianty stavěné po válce ve Francii jsou běžné na leteckých přehlídkách.  
== Vývoj ==
== Vývoj ==
Řádka 22: Řádka 23:
== Výroba ==
== Výroba ==
-
[[Image:FieselerFi156.jpg|thumb|Švýcarský Fi 156]]
+
[[File:FieselerFi156.jpg|thumb|240px|Švýcarský Fi 156]]
Mezi lety [[1937]] a [[1945]] se vyrobilo okolo 2900 ks; když hlavní z továren Fieseler v roce [[1943]] přeměnila výrobu na typ [[Messerschmitt Bf 109|Bf 109]], byla výroba přesunuta do továrny [[Beneš-Mráz]] v [[Choceň|Chocni]]. Mnoho letadel se také od roku [[1942]] vyrobilo v obsazené továrně [[Morane-Saulnier]] jako MS.500 ''Criquet''. Obě továrny po válce pokračovaly ve výrobě (v Československu jako '''K-65 Čáp'''; do roku [[1949]] bylo vyrobeno okolo 138 ks).
Mezi lety [[1937]] a [[1945]] se vyrobilo okolo 2900 ks; když hlavní z továren Fieseler v roce [[1943]] přeměnila výrobu na typ [[Messerschmitt Bf 109|Bf 109]], byla výroba přesunuta do továrny [[Beneš-Mráz]] v [[Choceň|Chocni]]. Mnoho letadel se také od roku [[1942]] vyrobilo v obsazené továrně [[Morane-Saulnier]] jako MS.500 ''Criquet''. Obě továrny po válce pokračovaly ve výrobě (v Československu jako '''K-65 Čáp'''; do roku [[1949]] bylo vyrobeno okolo 138 ks).
Řádka 34: Řádka 35:
== Hlavní technické údaje ==
== Hlavní technické údaje ==
-
[[Soubor:Argus As 10 C & Storch.jpg|right|thumb|Motor Argus As 10 a Fi 156]]
+
[[Soubor:Argus As 10 C & Storch.jpg|thumb|240px|Motor Argus As 10 a Fi 156]]
=== Fi 156===
=== Fi 156===
* '''Osádka:''' 2–3 (1 × pilot)<ref name="Ltd" />
* '''Osádka:''' 2–3 (1 × pilot)<ref name="Ltd" />
Řádka 40: Řádka 41:
* '''Délka:''' 9,9 m<ref name="Ltd" />
* '''Délka:''' 9,9 m<ref name="Ltd" />
* '''Výška:''' 3,0 m<ref name="Ltd" />
* '''Výška:''' 3,0 m<ref name="Ltd" />
-
* '''Nosná plocha:''' 26 m&sup2;
+
* '''Nosná plocha:''' 26 m<sup>2</sup>
-
* '''Plošné zatížení:''' 48,5 kg/m&sup2;
+
* '''Plošné zatížení:''' 48,5 kg/m<sup>2</sup>
* '''Hmotnost prázdného letounu:''' 930 kg<ref name="Ltd" />
* '''Hmotnost prázdného letounu:''' 930 kg<ref name="Ltd" />
* '''Vzletová hmotnost:''' 1320 kg<ref name="Ltd" />
* '''Vzletová hmotnost:''' 1320 kg<ref name="Ltd" />
* '''Maximální rychlost:''' 175 km/h ve výšce 300 m
* '''Maximální rychlost:''' 175 km/h ve výšce 300 m
-
* '''Dostup:''' 4500 m<ref name="Ltd" />
+
* '''Dostup:''' 4 500 m<ref name="Ltd" />
* '''Stoupavost:''' 290 m/min
* '''Stoupavost:''' 290 m/min
* '''Dolet:''' 380 km<ref name="Ltd" />
* '''Dolet:''' 380 km<ref name="Ltd" />
Řádka 57: Řádka 58:
* 1× kulomet [[Kulomet MG 15|MG 15]]
* 1× kulomet [[Kulomet MG 15|MG 15]]
 +
== Velká Galerie ==
 +
* '''[[:Kategorie:Aircraft Fieseler Fi 156|Mnoho fotografií – Fieseler Fi 156 Storch]]'''
== Reference ==
== Reference ==
<references/>
<references/>
 +
== Externí odkazy ==
-
{{Letouny německé Legie Condor za španělské občanské války}}{{Článek z Wikipedie}}
+
{{Flickr|Fieseler+Fi+156}}{{Letouny německé Legie Condor za španělské občanské války}}{{Německé vojenské letouny druhé světové války}}{{Článek z Wikipedie}}
-
{{Německé vojenské letouny druhé světové války}}
+
[[Kategorie:Spojovací letadla]]
[[Kategorie:Spojovací letadla]]
[[Kategorie:Letadla Fieseler|Fi 156]]
[[Kategorie:Letadla Fieseler|Fi 156]]
 +
[[Kategorie:Letadla STOL]]

Aktuální verze z 1. 8. 2025, 14:21

Fieseler Fi 156
Bundesarchiv Bild 101I-323-2723-28A, Russland, Fi 156.jpg
Fieseler Fi 156, přivítání na polním letišti
Základní charakteristika
Určení spojovací a pozorovací letoun
Výrobce Fieseler
Konstruktér Reinhold Mewes[1]
První let jaro 1936
Zařazen 1937
Vyřazen
Výroba
Vyrobeno
Varianty
Uživatel Luftwaffe

Fieseler Fi 156 Storch (čáp) byl německý jednomotorový spojovací a průzkumný letoun, který se vyráběl před i během druhé světové války.

Zůstává slavný díky svým STOL (krátký vzlet i přistání) schopnostem. Pozdější varianty stavěné po válce ve Francii jsou běžné na leteckých přehlídkách.

Obsah

Vývoj

Vývoj typu začal v roce 1934 z iniciativy hlavního konstruktéra letounu Rheinholda Mewese, přičemž letoun se stal i reakcí firmy Fieseler na výzvu Říšského ministerstva letectví na vývoj nového spojovacího letounu.[1] První prototyp Fi 156A vzlétl na jaře 1936 a byl poháněn vidlicovým 8válcem Argus As 10C o výkonu 240 k (180 kW) a letoun tak mohl letět maximální rychlostí pouhých 175 km/h. Mohl však letět i rychlostí 50 km/h a tak při mírném větru dokázal vzlétnout méně než na 45 metrech a přistát na 18 metrech. První prototyp následoval ještě druhý prototyp s kovovou vrtulí a třetí prototyp s plnou výbavou.[1]

Prototyp Fieseleru zvítězil ve zkouškách s konkurenčními typy Bf 163, Siebel Si 201 a vírníkem Focke-Wulf Fw 186.[1] Luftwaffe nejprve objednala 10 předsériových kusů Fi 156 A-0, které do služby vstoupily roku 1937, byly pozitivně přijaty a na které navázala sériová výroba. První sériové kusy Fi 156 A-1 jednotky převzaly na přelomu let 1937–1938.[1]

Konstrukce

Letoun je jednomotorový, dvou až třímístný vzpěrový hornoplošník smíšené konstrukce s dvoukolým, velmi vysokým záďovým podvozkem klasického typu. Dvoudílné křídlo bylo před náběžnou hranou opatřeno pevným slotem a vzadu velkými štěrbinovými vztlakovými klapkami; při jejich sklápění se úměrně vychylovala i křidélka. Při transportu se daly poloviny křídel sklopit podél trupu.

Výroba

Švýcarský Fi 156

Mezi lety 1937 a 1945 se vyrobilo okolo 2900 ks; když hlavní z továren Fieseler v roce 1943 přeměnila výrobu na typ Bf 109, byla výroba přesunuta do továrny Beneš-Mráz v Chocni. Mnoho letadel se také od roku 1942 vyrobilo v obsazené továrně Morane-Saulnier jako MS.500 Criquet. Obě továrny po válce pokračovaly ve výrobě (v Československu jako K-65 Čáp; do roku 1949 bylo vyrobeno okolo 138 ks).

Operační nasazení

Šest kusů první sériové verze Fi-156 A-1 bylo v roce 1938 odesláno k německé Legii Condor pro vyzkoušení v bojových podmínkách Španělské občanské války.[1]

Široce byl typ německem používán během druhé světové války.

Uživatelé

Hlavní technické údaje

Motor Argus As 10 a Fi 156

Fi 156

  • Osádka: 2–3 (1 × pilot)[1]
  • Rozpětí: 14,25 m[1]
  • Délka: 9,9 m[1]
  • Výška: 3,0 m[1]
  • Nosná plocha: 26 m2
  • Plošné zatížení: 48,5 kg/m2
  • Hmotnost prázdného letounu: 930 kg[1]
  • Vzletová hmotnost: 1320 kg[1]
  • Maximální rychlost: 175 km/h ve výšce 300 m
  • Dostup: 4 500 m[1]
  • Stoupavost: 290 m/min
  • Dolet: 380 km[1]
  • Poměr výkon/hmotnost: 143 W/kg

Pohonná jednotka

Výzbroj

Velká Galerie

Reference

  1. 1,00 1,01 1,02 1,03 1,04 1,05 1,06 1,07 1,08 1,09 1,10 1,11 1,12 1,13 SKOTNICKY, Mariusz; NOWAKOWSKI, Tomasz; ZALEWSKI, Krzystof. Legion Condor. 1. vyd. Hostomice : Intermodel, 1996. ISBN 80-901976-1-3. S. 229.  

Externí odkazy

Flickr.com nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Fieseler Fi 156
Letouny německé Legie Condor za španělské občanské války

Ar 68 E • Ar 95 W • Do 17 • Fi-156 • He 45 • He 46 • He 50 • He 51 • He 59 • He 60 • He 70 • He 111 • He 112 • Hs 123 • Hs 126 • Ju 52 • Ju 86 • Ju 87 • W 34 • Kl 32 • Bf 108 • Bf 109