Foreground plně podporuje – RWD, HTML 5.0, Super Galerii a YouTube 2.0 !
Fieseler Fi 156
Z Multimediaexpo.cz
(+ FLICKR, Velká Galerie) |
(++) |
||
| Řádka 4: | Řádka 4: | ||
|výrobce = Fieseler | |výrobce = Fieseler | ||
|image = [[Soubor:Bundesarchiv Bild 101I-323-2723-28A, Russland, Fi 156.jpg|250px]] | |image = [[Soubor:Bundesarchiv Bild 101I-323-2723-28A, Russland, Fi 156.jpg|250px]] | ||
| - | |text = Fieseler Fi 156, přivítání na polním letišti | + | |text = Fieseler Fi 156, přivítání na polním letišti |
|konstruktér = Reinhold Mewes<ref name="Ltd">{{Citace monografie | příjmení = Skotnicky | jméno = Mariusz | příjmení2 = Nowakowski | jméno2 = Tomasz | příjmení3 = Zalewski | jméno3 = Krzystof | rok = 1996 | vydání = 1 | titul = Legion Condor | vydavatel = Intermodel | místo = Hostomice | isbn = 80-901976-1-3 | strany = 229}}</ref> | |konstruktér = Reinhold Mewes<ref name="Ltd">{{Citace monografie | příjmení = Skotnicky | jméno = Mariusz | příjmení2 = Nowakowski | jméno2 = Tomasz | příjmení3 = Zalewski | jméno3 = Krzystof | rok = 1996 | vydání = 1 | titul = Legion Condor | vydavatel = Intermodel | místo = Hostomice | isbn = 80-901976-1-3 | strany = 229}}</ref> | ||
|první let = jaro [[1936 v letectví|1936]] | |první let = jaro [[1936 v letectví|1936]] | ||
| Řádka 10: | Řádka 10: | ||
|hlavní uživatel = [[Luftwaffe]] | |hlavní uživatel = [[Luftwaffe]] | ||
|více uživatelů = | |více uživatelů = | ||
| - | }} | + | }}'''Fieseler Fi 156 Storch''' (čáp) byl německý jednomotorový [[spojovací letadlo|spojovací]] a [[průzkumný letoun]], který se vyráběl před i během [[Druhá světová válka|druhé světové války]]. |
| - | '''Fieseler Fi 156 Storch''' (čáp) byl německý jednomotorový [[spojovací letadlo|spojovací]] a [[průzkumný letoun]], který se vyráběl před i během [[Druhá světová válka|druhé světové války]]. Zůstává slavný díky svým [[STOL]] (krátký vzlet i přistání) schopnostem | + | |
| + | Zůstává slavný díky svým [[STOL]] (krátký vzlet i přistání) schopnostem. Pozdější varianty stavěné po válce ve Francii jsou běžné na leteckých přehlídkách. | ||
== Vývoj == | == Vývoj == | ||
| Řádka 22: | Řádka 23: | ||
== Výroba == | == Výroba == | ||
| - | [[ | + | [[File:FieselerFi156.jpg|thumb|240px|Švýcarský Fi 156]] |
Mezi lety [[1937]] a [[1945]] se vyrobilo okolo 2900 ks; když hlavní z továren Fieseler v roce [[1943]] přeměnila výrobu na typ [[Messerschmitt Bf 109|Bf 109]], byla výroba přesunuta do továrny [[Beneš-Mráz]] v [[Choceň|Chocni]]. Mnoho letadel se také od roku [[1942]] vyrobilo v obsazené továrně [[Morane-Saulnier]] jako MS.500 ''Criquet''. Obě továrny po válce pokračovaly ve výrobě (v Československu jako '''K-65 Čáp'''; do roku [[1949]] bylo vyrobeno okolo 138 ks). | Mezi lety [[1937]] a [[1945]] se vyrobilo okolo 2900 ks; když hlavní z továren Fieseler v roce [[1943]] přeměnila výrobu na typ [[Messerschmitt Bf 109|Bf 109]], byla výroba přesunuta do továrny [[Beneš-Mráz]] v [[Choceň|Chocni]]. Mnoho letadel se také od roku [[1942]] vyrobilo v obsazené továrně [[Morane-Saulnier]] jako MS.500 ''Criquet''. Obě továrny po válce pokračovaly ve výrobě (v Československu jako '''K-65 Čáp'''; do roku [[1949]] bylo vyrobeno okolo 138 ks). | ||
| Řádka 45: | Řádka 46: | ||
* '''Vzletová hmotnost:''' 1320 kg<ref name="Ltd" /> | * '''Vzletová hmotnost:''' 1320 kg<ref name="Ltd" /> | ||
* '''Maximální rychlost:''' 175 km/h ve výšce 300 m | * '''Maximální rychlost:''' 175 km/h ve výšce 300 m | ||
| - | * '''Dostup:''' | + | * '''Dostup:''' 4 500 m<ref name="Ltd" /> |
* '''Stoupavost:''' 290 m/min | * '''Stoupavost:''' 290 m/min | ||
* '''Dolet:''' 380 km<ref name="Ltd" /> | * '''Dolet:''' 380 km<ref name="Ltd" /> | ||
| Řádka 67: | Řádka 68: | ||
[[Kategorie:Spojovací letadla]] | [[Kategorie:Spojovací letadla]] | ||
[[Kategorie:Letadla Fieseler|Fi 156]] | [[Kategorie:Letadla Fieseler|Fi 156]] | ||
| + | [[Kategorie:Letadla STOL]] | ||
Aktuální verze z 1. 8. 2025, 14:21
| Fieseler Fi 156 | ||
| | ||
| Fieseler Fi 156, přivítání na polním letišti | ||
| Základní charakteristika | ||
|---|---|---|
| Určení | spojovací a pozorovací letoun | |
| Výrobce | Fieseler | |
| Konstruktér | Reinhold Mewes[1] | |
| První let | jaro 1936 | |
| Zařazen | 1937 | |
| Vyřazen | ||
| Výroba | ||
| Vyrobeno | ||
| Varianty | ||
| Uživatel | Luftwaffe | |
Fieseler Fi 156 Storch (čáp) byl německý jednomotorový spojovací a průzkumný letoun, který se vyráběl před i během druhé světové války.
Zůstává slavný díky svým STOL (krátký vzlet i přistání) schopnostem. Pozdější varianty stavěné po válce ve Francii jsou běžné na leteckých přehlídkách.
Obsah |
Vývoj
Vývoj typu začal v roce 1934 z iniciativy hlavního konstruktéra letounu Rheinholda Mewese, přičemž letoun se stal i reakcí firmy Fieseler na výzvu Říšského ministerstva letectví na vývoj nového spojovacího letounu.[1] První prototyp Fi 156A vzlétl na jaře 1936 a byl poháněn vidlicovým 8válcem Argus As 10C o výkonu 240 k (180 kW) a letoun tak mohl letět maximální rychlostí pouhých 175 km/h. Mohl však letět i rychlostí 50 km/h a tak při mírném větru dokázal vzlétnout méně než na 45 metrech a přistát na 18 metrech. První prototyp následoval ještě druhý prototyp s kovovou vrtulí a třetí prototyp s plnou výbavou.[1]
Prototyp Fieseleru zvítězil ve zkouškách s konkurenčními typy Bf 163, Siebel Si 201 a vírníkem Focke-Wulf Fw 186.[1] Luftwaffe nejprve objednala 10 předsériových kusů Fi 156 A-0, které do služby vstoupily roku 1937, byly pozitivně přijaty a na které navázala sériová výroba. První sériové kusy Fi 156 A-1 jednotky převzaly na přelomu let 1937–1938.[1]
Konstrukce
Letoun je jednomotorový, dvou až třímístný vzpěrový hornoplošník smíšené konstrukce s dvoukolým, velmi vysokým záďovým podvozkem klasického typu. Dvoudílné křídlo bylo před náběžnou hranou opatřeno pevným slotem a vzadu velkými štěrbinovými vztlakovými klapkami; při jejich sklápění se úměrně vychylovala i křidélka. Při transportu se daly poloviny křídel sklopit podél trupu.
Výroba
Mezi lety 1937 a 1945 se vyrobilo okolo 2900 ks; když hlavní z továren Fieseler v roce 1943 přeměnila výrobu na typ Bf 109, byla výroba přesunuta do továrny Beneš-Mráz v Chocni. Mnoho letadel se také od roku 1942 vyrobilo v obsazené továrně Morane-Saulnier jako MS.500 Criquet. Obě továrny po válce pokračovaly ve výrobě (v Československu jako K-65 Čáp; do roku 1949 bylo vyrobeno okolo 138 ks).
Operační nasazení
Šest kusů první sériové verze Fi-156 A-1 bylo v roce 1938 odesláno k německé Legii Condor pro vyzkoušení v bojových podmínkách Španělské občanské války.[1]
Široce byl typ německem používán během druhé světové války.
Uživatelé
- Německo, Bulharsko, Francie (po válce), Maďarsko, Rumunsko, Jugoslávie, Československo (po válce), Finsko, Itálie, Rumunsko, Slovensko, Španělsko, Švédsko, Švýcarsko.
Hlavní technické údaje
Fi 156
- Osádka: 2–3 (1 × pilot)[1]
- Rozpětí: 14,25 m[1]
- Délka: 9,9 m[1]
- Výška: 3,0 m[1]
- Nosná plocha: 26 m2
- Plošné zatížení: 48,5 kg/m2
- Hmotnost prázdného letounu: 930 kg[1]
- Vzletová hmotnost: 1320 kg[1]
- Maximální rychlost: 175 km/h ve výšce 300 m
- Dostup: 4 500 m[1]
- Stoupavost: 290 m/min
- Dolet: 380 km[1]
- Poměr výkon/hmotnost: 143 W/kg
Pohonná jednotka
- 1× zážehový čtyřdobý vzduchem chlazený invertní osmiválec Argus As 10
- Výkon motoru: 240 k (180 kW)
Výzbroj
- 1× kulomet MG 15
Velká Galerie
Reference
- ↑ 1,00 1,01 1,02 1,03 1,04 1,05 1,06 1,07 1,08 1,09 1,10 1,11 1,12 1,13 SKOTNICKY, Mariusz; NOWAKOWSKI, Tomasz; ZALEWSKI, Krzystof. Legion Condor. 1. vyd. Hostomice : Intermodel, 1996. ISBN 80-901976-1-3. S. 229.
Externí odkazy
|
| Letouny německé Legie Condor za španělské občanské války |
|---|
|
Ar 68 E • Ar 95 W • Do 17 • Fi-156 • He 45 • He 46 • He 50 • He 51 • He 59 • He 60 • He 70 • He 111 • He 112 • Hs 123 • Hs 126 • Ju 52 • Ju 86 • Ju 87 • W 34 • Kl 32 • Bf 108 • Bf 109 |
| Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
|---|
| Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |
