SMS Tegetthoff

Z Multimediaexpo.cz

(Rozdíly mezi verzemi)
m (+ Typo)
m (1 revizi)

Verze z 30. 8. 2013, 09:22

Tegetthoff.jpg
Základní údaje K.u.k. Kriegsmarine Ensign
Zahájení stavby:24. září 1910
Spuštěna na vodu:21. března 1912
Aktivní od:14. července 1913
Osud:předána Itálii a sešrotována
Technicko-taktická data
Výtlak:20 000 tun
Délka:151 m
Šířka:27,3 m
Ponor:8,85 m
Pohon:12 kotlů Yarrow, pohánějící 4 parní turbíny, celkem 27 000 hp na 4 lodní šrouby
Rychlost:20,4 uzlu
Dosah:4 200 nm při rychlosti 10 uzlů
Posádka:1087 námořníků
Výzbroj:

12× 305 mm (4×3)
12× 150 mm v kasematách (12×1)
18× 66 mm (18×1)
4× 533 mm torpédomety

Pancíř:150–280 mm boky
až 280 mm věže, 280 mm můstek
180 mm kasematy
až 48 mm paluba

SMS Tegetthoff byla rakousko-uherská bitevní loď (dreadnought) stejnojmenné třídy. Jméno dostala podle rakouského admirála Wilhelma von Tegetthoff, který se nejvíce proslavil porážkou italského námořnictva v bitvě u Visu.

Přestože ze všech dreadnoughtů této třídy byl jako první dokončený SMS Viribus Unitis, kýl Tegetthoffu byl založen dříve a proto je po něm označena celá tato třída.

Loď byla postavena v loděnici Stabilimento Tecnico Triestino v Terstu. Na jaře roku 1914, těsně před vypuknutím první světové války, podnikly Tegetthoff a Viribus Unitis plavbu východním Středomořím, přičemž kotvily i na Maltě. Dne 24. 5. 1915 se loď účastnila útoku na italský přístav Ancona. V roce 1918 se měla podílet na útoku na blokádu Otrantské úžiny, který byl ale po potopení jeho sesterské lodi SMS Szent István, odvolán. V době potopení Szent Istvánu s ním Tegetthoff plul v jednom svazu a před jeho potopením se jej neúspěšně pokusil odtáhnout do bezpečí.

Po skončení války byla loď předána italskému námořnictvu, které jí mezi lety 1924 a 1925 sešrotovalo.

Prameny

  • NOVÁK, Jiří. Rakouské dreadnoughty. HPM, 1994, roč. 4, čís. 11, s. 26–29. ISSN 1210-1427.

Externí odkazy


  Rakousko-uherské bitevní lodě třídy Tegetthoff  

Viribus Unitis • Prinz Eugen • Szent István • Tegetthoff