Depo Hostivař (stanice metra v Praze)
Z Multimediaexpo.cz
m (1 revizi) |
(++) |
||
(Není zobrazena jedna mezilehlá verze.) | |||
Řádka 1: | Řádka 1: | ||
- | [[Soubor:Depo Hostivar 01.jpg|thumb|Vstup do stanice Depo Hostivař]] | + | [[Soubor:Depo Hostivar 01.jpg|thumb|240px|Vstup do stanice Depo Hostivař]] |
- | [[Soubor:Depo Hostivar 14.jpg|thumb|Vestibul a nástupiště Depo Hostivař]] | + | [[Soubor:Depo Hostivar 14.jpg|thumb|240px|Vestibul a nástupiště Depo Hostivař]] |
- | '''Depo Hostivař''' je konečná [[Stanice metra|stanice]] [[A (linka metra v Praze)|linky A]] [[Metro v Praze|pražského metra]], umístěná na okraji [[Strašnice|Strašnic]] v hale [[Depo Hostivař|depa Hostivař]]. Slouží zejména k přestupu mezi metrem a [[autobus]]ovými linkami do [[Dolní Měcholupy|Dolních Měcholup]] a [[Uhříněves|Uhříněvsi]]; zpočátku zde byly ukončeny také [[autobus|autobusové]] linky do [[Dubeč|Dubče]] a obcí v blízkosti Prahy (např. [[Říčany|Říčan]] a [[Kostelec nad Černými lesy|Kostelce nad Černými lesy]]). | + | '''Depo Hostivař''' je konečná [[Stanice metra|stanice]] [[A (linka metra v Praze)|linky A]] [[Metro v Praze|pražského metra]], umístěná na okraji [[Strašnice|Strašnic]] v hale [[Depo Hostivař|depa Hostivař]]. Slouží zejména k přestupu mezi metrem a [[autobus]]ovými linkami do [[Dolní Měcholupy|Dolních Měcholup]] a [[Uhříněves|Uhříněvsi]]; zpočátku zde byly ukončeny také [[autobus|autobusové]] linky do [[Dubeč|Dubče]] a obcí v blízkosti Prahy (např. [[Říčany|Říčan]] a [[Kostelec nad Černými lesy|Kostelce nad Černými lesy]]). |
== Charakteristika == | == Charakteristika == | ||
- | |||
Stanice je neobvyklé koncepce, nachází se přímo v areálu depa metra, zabírá jeho dvě západní [[kolej]]e. Mezi nimi bylo vybudováno ostrovní [[nástupiště]], které je v celé síti [[Metro v Praze|metra]] vůbec nejužší a vzniklo v prostoru bývalé myčky vozů. [[Osvětlení]] je během dne řešeno prosklenou střechou. Výstup je jeden s velmi malým [[vestibul]]em, vede severním směrem k [[Terminál hromadné dopravy|terminálu]] příměstských [[autobus]]ových linek. Právě jako přestupní mezi metrem a autobusovou dopravou byla stanice Depo Hostivař zamýšlena a je to její hlavní účel. Součástí [[komplex]]u je i záchytné parkoviště [[P+R]]. | Stanice je neobvyklé koncepce, nachází se přímo v areálu depa metra, zabírá jeho dvě západní [[kolej]]e. Mezi nimi bylo vybudováno ostrovní [[nástupiště]], které je v celé síti [[Metro v Praze|metra]] vůbec nejužší a vzniklo v prostoru bývalé myčky vozů. [[Osvětlení]] je během dne řešeno prosklenou střechou. Výstup je jeden s velmi malým [[vestibul]]em, vede severním směrem k [[Terminál hromadné dopravy|terminálu]] příměstských [[autobus]]ových linek. Právě jako přestupní mezi metrem a autobusovou dopravou byla stanice Depo Hostivař zamýšlena a je to její hlavní účel. Součástí [[komplex]]u je i záchytné parkoviště [[P+R]]. | ||
Řádka 24: | Řádka 23: | ||
Předmětem připomínek byl i místopisně nesprávný název stanice. Celá stanice i depo metra jsou totiž umístěny v katastrálním území Strašnic. Hranice území Hostivaře, v němž z větší části leží dílenské, administrativní a garážovací objekty pro autobusy a tramvaje areálu Dopravního podniku, je od stanice metra vzdálená asi 300 metrů. Vžitý název objektu byl nakonec použit pro název stanice přes nesouhlas městské části Praha 10. | Předmětem připomínek byl i místopisně nesprávný název stanice. Celá stanice i depo metra jsou totiž umístěny v katastrálním území Strašnic. Hranice území Hostivaře, v němž z větší části leží dílenské, administrativní a garážovací objekty pro autobusy a tramvaje areálu Dopravního podniku, je od stanice metra vzdálená asi 300 metrů. Vžitý název objektu byl nakonec použit pro název stanice přes nesouhlas městské části Praha 10. | ||
+ | == Reference == | ||
+ | <references/> | ||
== Externí odkazy == | == Externí odkazy == | ||
* [http://metro.zarohem.cz/doddh20050917/index.html Fotografie z výstavby stanice] | * [http://metro.zarohem.cz/doddh20050917/index.html Fotografie z výstavby stanice] | ||
Řádka 33: | Řádka 34: | ||
- | {{ | + | {{Flickr|Depo+Hostivař+metro+station}}{{Commonscat|Depo Hostivař (metro station)}}{{Článek z Wikipedie}} |
- | {{Článek z Wikipedie}} | + | |
[[Kategorie:Stanice metra v Praze]] | [[Kategorie:Stanice metra v Praze]] | ||
+ | [[Kategorie:A (linka metra v Praze)]] |
Aktuální verze z 25. 3. 2022, 08:58
Depo Hostivař je konečná stanice linky A pražského metra, umístěná na okraji Strašnic v hale depa Hostivař. Slouží zejména k přestupu mezi metrem a autobusovými linkami do Dolních Měcholup a Uhříněvsi; zpočátku zde byly ukončeny také autobusové linky do Dubče a obcí v blízkosti Prahy (např. Říčan a Kostelce nad Černými lesy).
Obsah |
Charakteristika
Stanice je neobvyklé koncepce, nachází se přímo v areálu depa metra, zabírá jeho dvě západní koleje. Mezi nimi bylo vybudováno ostrovní nástupiště, které je v celé síti metra vůbec nejužší a vzniklo v prostoru bývalé myčky vozů. Osvětlení je během dne řešeno prosklenou střechou. Výstup je jeden s velmi malým vestibulem, vede severním směrem k terminálu příměstských autobusových linek. Právě jako přestupní mezi metrem a autobusovou dopravou byla stanice Depo Hostivař zamýšlena a je to její hlavní účel. Součástí komplexu je i záchytné parkoviště P+R.
Výstavba stanice byla zahájena v červenci roku 2004, probíhala za provozu depa. Stanice byla pro veřejnost zprovozněna 26. května 2006 v 15.30 hod.; související změny v povrchové dopravě byly zavedeny 28. května. Během výstavby bylo nutné přestavět část kolejiště před depem (tzv. zhlaví) a upravit jednu halu, která nyní slouží jako vlastní stanice. Po nějakou dobu tak pro linku metra A muselo vypravovat vlaky depo Kačerov. Celkové náklady na výstavbu komplexu včetně autobusového terminálu a záchytného parkoviště jsou uváděny kolem 1,3 miliardy korun, z toho na samotnou stanici metra 860 milionů Kč.
Tato konečná stanice je od předchozí stanice Skalka (dřívější konečné) vzdálena 1 020 m. Část této trati přes zhlaví depa je jediným nekrytým úsekem pražského metra s přepravou cestujících.
V blízkosti stanice metra se uvažuje o vybudování stanice městské železnice Praha-Malešice.
Od 14. prosince 2008 došlo k výrazným změnám v terminálu Depo Hostivař. Většina autobusových linek, které zde dosud byly ukončeny, byla přesměrována ke stanici linky C Háje (příměstské linky řady 3xx) nebo ke stanici linky A Skalka (autobusy z Kolodějí a Dubče). Důvodem byly stížnosti cestujících na délku intervalu a pásmový provoz (do stanice jezdil po většinu pracovního dne od Skalky pouze každý druhý spoj), na dlouhý přestup od terminálu k samotnému nástupišti a především dopravní komplikace způsobené stále hůře průjezdnými navazujícími komunikacemi Černokostelecká a Kutnohorská, v důsledku čehož nabíraly autobusy zpoždění i v desítkách minut.[1] Tato změna způsobila další výrazné snížení využití stanice, jejíž účelnost byla od samého počátku předmětem kritiky odborníků i veřejnosti. Nově jsou ve směru od jihovýchodu u této stanice ukončeny pouze městské autobusové linky jedoucí přes Uhříněves do Královic, Benic, Lipan a Kolovrat, příměstská linka do Doubku a linka 382 – ta sice měla končit rovněž u stanice metra Háje, avšak na poslední chvíli (v pátek 12. prosince 2008) bylo pražským primátorem z podnětu starosty Jevan v rozporu s vydanou licencí[2] rozhodnuto, že zůstane ukončena u Depa Hostivař (příslušné rozhodnutí o dočasné změně bylo vydáno až několik dnů po termínu změny); teprve od 8. března 2009 by měla linka 382 končit stejně jako ostatní linky tohoto svazku u stanice Háje.
Kritika
Schválení projektu výstavby stanice v depu bylo častokrát kritizováno. Hlavním argumentem kritiky bylo, že se stanice nachází v neobydlené oblasti a že se tím pádem nejedná o návratnou nebo výhodnou investici. Zastánci výstavby argumenty vyvracejí tím, že slouží prvořadě pro přestup z příměstské dopravy, čímž ušetří mnoho kilometrů z tras příměstských autobusových linek vedoucích ke stanici metra Skalka, a rovněž je zde vhodnější umístění záchytného parkoviště P+R.
Dalším argumentem bylo, že zavedení přepravy v úseku je levnější, protože využívá již vybudované trati. Také tato informace se již v průběhu stavby ukázala jako nepravdivá, protože většina trati musela být postavena zcela nově kvůli nevyhovujícím (malým) poloměrům traťových oblouků, které by na zhlaví neumožňovaly zvýšení provozní rychlosti na 40 km/h.
Protože provozní poměry v depu neumožňují stejnou dopravní kapacitu, jakou má zbytek trati, zajíždí v pracovní den do této stanice pouze polovina vlaků, ostatní jsou ukončeny ve stanici Skalka. Tím došlo ke zhoršení návaznosti mezi spoji metra a autobusových linek.
Předmětem připomínek byl i místopisně nesprávný název stanice. Celá stanice i depo metra jsou totiž umístěny v katastrálním území Strašnic. Hranice území Hostivaře, v němž z větší části leží dílenské, administrativní a garážovací objekty pro autobusy a tramvaje areálu Dopravního podniku, je od stanice metra vzdálená asi 300 metrů. Vžitý název objektu byl nakonec použit pro název stanice přes nesouhlas městské části Praha 10.
Reference
- ↑ Příměstské autobusy od Říčan opustí Depo Hostivař, nově pojedou na Háje (ROPID, 20. 11. 2008)
- ↑ Jana Šprunková: Bus mezi Sázavou a Prahou jezdí načerno, Právo 16. 12. 2008, regionální mutace Praha, str. 12
Externí odkazy
- Fotografie z výstavby stanice
- Popis stanice na stránce Metroweb
- Obrázky stanice na stránkách prahamhd.vhd.cz
- Článek o stanici na stránkách zpravodajského portálu iDNES.cz
- Fotogalerie
- Různé informace o stanici
|
|
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |