Motorem našeho webového serveru bude pekelně rychlý
procesor AMD Ryzen Threadripper 7960X (ZEN 4).
Skalka (stanice metra v Praze)
Z Multimediaexpo.cz
Skalka je stanice na trase A pražského metra na původně spojovací trati SH ve Strašnicích.
Byla otevřena dodatečně 4. července 1990 a do 25. května 2006 byla konečnou stanicí.
Obsah |
Charakteristika
Skalka se nachází na stejnojmenném sídlišti pod ulicí Na Padesátém na Praze 10. Je hloubená, založená v otevřené jámě, budovaná za provozu jako dlouhodobá koncová stanice. Její konstrukce je monolitická a přizpůsobená tomu, že byla stavěna za provozu. Skalka je 9,25 m pod povrchem. Má jeden vestibul spojený s nástupištěm schodištěm vybíhajícím z prostředku nástupiště a potom vedoucího šikmo mimo osu trati. Stanice je obložena glazovanými tvarovkami Hurdis bílými, modrými a hnědými. Výstavba stanice v letech 1987–1990 stála 291 mil. Kčs.
19. prosince 2001 byla zahájena rekonstrukce výtahu pro imobilní osoby ve stanici Skalka. Od 1. června 2002 mohli cestující již výtah používat.
Význam
Stanice je dostupná pěšky ze sídliště Skalka a z části starší zástavby Strašnic; je však – jako většina stanic metra – především přestupním bodem mezi metrem a povrchovou dopravou. Při svém otevření v r. 1990 k ní byla přivedena autobusová doprava z velké části jihovýchodního sektoru Prahy – především z Hostivaře, Horních a Dolních Měcholup, Uhříněvsi, ze sídlišť Zahradní Město, Horní Měcholupy-Petrovice, Hornoměcholupská a Košík a také z od průmyslových podniků v Hostivaři, Dolních Měchopulech, Malešicích a Uhříněvsi. S rozvojem pražské integrované dopravy sem byly nasměrovány i příměstské linky z Říčan a okolí, později i od Kostelce nad Černými lesy, Ondřejova, Stříbrné Skalice aj. Nástupiště a obratiště autobusů však již přestávaly tomuto náporu stačit, zvýšený provoz negativně ovlivňoval sídliště Skalka a autobusty často nabíraly zpoždění v kolonách v Úvalské a Černokostelecké ulici. Proto bylo rozhodnuto o prodloužení metra do stanice Depo Hostivař. Tato stanice byla otevřena roku 2006 a byly k ní přesunuty všechny příměstské linky a městské linky do oblasti Uhříněvsi a Dolních Měcholup.
Z hlediska provozu metra je stanice zajímavá tím, že v ní v končí některé soupravy metra. Trasa odtud do stanice Depo Hostivař má totiž nižší propustnost a proto v pracovních dnech kromě časného rána a večera končí polovina souprav zde na Skalce.
Souřadnice
Externí odkazy
|
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |