Northrop B-2 Spirit
Z Multimediaexpo.cz
m (1 revizi) |
(+ Masivní vylepšení, FLICKR Show, FLICKR !) |
||
Řádka 2: | Řádka 2: | ||
'''[[Northrop Grumman]] B-2 Spirit''' je [[Spojené státy americké|americký]] víceúčelový strategický [[bombardér]], využívající technologii [[stealth]], díky které může snadno pronikat i nad velmi dobře střežená území. Konstrukce je převážně z [[uhlík]]ových kompozitů a je velmi náročná na údržbu. Letoun se ale díky ní omezuje na minimum množství vyzářených či odražených [[zvuk]]ových, [[Infračervené záření|infračervených]], [[Optika|optických]] i [[Radiolokátor|radarových]] signálů. | '''[[Northrop Grumman]] B-2 Spirit''' je [[Spojené státy americké|americký]] víceúčelový strategický [[bombardér]], využívající technologii [[stealth]], díky které může snadno pronikat i nad velmi dobře střežená území. Konstrukce je převážně z [[uhlík]]ových kompozitů a je velmi náročná na údržbu. Letoun se ale díky ní omezuje na minimum množství vyzářených či odražených [[zvuk]]ových, [[Infračervené záření|infračervených]], [[Optika|optických]] i [[Radiolokátor|radarových]] signálů. | ||
- | Spirit byl navržen jako budoucí náhrada za bombardéry [[B-1 Lancer]]. Během osmdesátých let stál jeho tajný vývoj 23 miliard dolarů. Poprvé byl představen veřejnosti [[22. listopad]]u [[1988]] v kalifornském Palmdale. První prototyp B-2 vzlétl roku [[1989 v letectví|1989]] a v prosinci [[1993 v letectví|1993]] byl vyroben první sériový stroj. Původně bylo objednáno 135 ks, později byla objednávka snížena na 75 ks a nakonec bylo vyrobeno jen 21 ks. I díky tomu prudce rostla cena jednoho letounu, která dosahuje 1,157 mld USD (v cenové úrovni roku 1998). Spirit je tak považován za nejdražší letoun v historii. Operačně byl poprvé nasazen v roce [[1999]] v [[Kosovo|Kosovu]], kdy stroje letěly ze středu [[Spojené státy americké|USA]] bez mezipřistání, jen s několika [[Tankování paliva za letu|tankováními za letu]], k cíli i zpět. [[23. únor]]a [[2008]] se zřítil, krátce po startu ze základny Andersen na [[Guam]]u, stroj ''Spirit of Kansas''. | + | Spirit byl navržen jako budoucí náhrada za bombardéry [[B-1 Lancer]]. Během osmdesátých let stál jeho tajný vývoj 23 miliard dolarů. Poprvé byl představen veřejnosti [[22. listopad]]u [[1988]] v kalifornském Palmdale. První prototyp B-2 vzlétl roku [[1989 v letectví|1989]] a v prosinci [[1993 v letectví|1993]] byl vyroben první sériový stroj. Původně bylo objednáno 135 ks, později byla objednávka snížena na 75 ks a nakonec bylo vyrobeno jen 21 ks. I díky tomu prudce rostla cena jednoho letounu, která dosahuje 1,157 mld USD (v cenové úrovni roku 1998). Spirit je tak považován za nejdražší letoun v historii. Operačně byl poprvé nasazen v roce [[1999]] v [[Kosovo|Kosovu]], kdy stroje letěly ze středu [[Spojené státy americké|USA]] bez mezipřistání, jen s několika [[Tankování paliva za letu|tankováními za letu]], k cíli i zpět. [[23. únor]]a [[2008]] se zřítil, krátce po startu ze základny Andersen na [[Guam]]u, stroj ''Spirit of Kansas''. |
== Operující jednotky s B-2 == | == Operující jednotky s B-2 == | ||
Řádka 23: | Řádka 23: | ||
== Seznam bombardérů B-2 == | == Seznam bombardérů B-2 == | ||
- | [[ | + | [[Soubor:An F-18 Hornet, B-2 Spiri, and two F-16 Fighting Falcons.jpg|thumb|right|280px|Srovnání B-2 s [[F/A-18 Hornet]] a dvěma [[F-16 Fighting Falcon]]]] |
{| class="wikitable" | {| class="wikitable" | ||
Řádka 74: | Řádka 74: | ||
pozn.: AV-12 "Spirit of Kansas" se zřítil 23.2.2008 krátce po vzletu z Andersen AFB na ostrově Guam. | pozn.: AV-12 "Spirit of Kansas" se zřítil 23.2.2008 krátce po vzletu z Andersen AFB na ostrově Guam. | ||
+ | |||
+ | == Flickr Show == | ||
+ | {{FlickrShow|B-2 Spirit|600|400}} | ||
== Specifikace (B-2A) == | == Specifikace (B-2A) == | ||
Řádka 112: | Řádka 115: | ||
- | {{commons|B-2 Spirit}}{{Článek z Wikipedie}} | + | {{Flickr|B-2+Spirit}}{{commons|B-2 Spirit}}{{Článek z Wikipedie}} |
[[Kategorie:Americké bombardéry]] | [[Kategorie:Americké bombardéry]] | ||
[[Kategorie:Letadla Northrop|B-2 Spirit]] | [[Kategorie:Letadla Northrop|B-2 Spirit]] | ||
[[Kategorie:Letadla Grumman|B-2 Spirit]] | [[Kategorie:Letadla Grumman|B-2 Spirit]] |
Verze z 20. 7. 2013, 08:52
Northrop Grumman B-2 Spirit je americký víceúčelový strategický bombardér, využívající technologii stealth, díky které může snadno pronikat i nad velmi dobře střežená území. Konstrukce je převážně z uhlíkových kompozitů a je velmi náročná na údržbu. Letoun se ale díky ní omezuje na minimum množství vyzářených či odražených zvukových, infračervených, optických i radarových signálů.
Spirit byl navržen jako budoucí náhrada za bombardéry B-1 Lancer. Během osmdesátých let stál jeho tajný vývoj 23 miliard dolarů. Poprvé byl představen veřejnosti 22. listopadu 1988 v kalifornském Palmdale. První prototyp B-2 vzlétl roku 1989 a v prosinci 1993 byl vyroben první sériový stroj. Původně bylo objednáno 135 ks, později byla objednávka snížena na 75 ks a nakonec bylo vyrobeno jen 21 ks. I díky tomu prudce rostla cena jednoho letounu, která dosahuje 1,157 mld USD (v cenové úrovni roku 1998). Spirit je tak považován za nejdražší letoun v historii. Operačně byl poprvé nasazen v roce 1999 v Kosovu, kdy stroje letěly ze středu USA bez mezipřistání, jen s několika tankováními za letu, k cíli i zpět. 23. února 2008 se zřítil, krátce po startu ze základny Andersen na Guamu, stroj Spirit of Kansas.
Obsah |
Operující jednotky s B-2
Seznam bombardérů B-2
Pořadí | Sériové číslo # | Oficiální název | |
---|---|---|---|
AV-1 | 82-1066 | Spirit of America | |
AV-2 | 82-1067 | Spirit of Arizona | |
AV-3 | 82-1068 | Spirit of New York | |
AV-4 | 82-1069 | Spirit of Indiana | |
AV-5 | 82-1070 | Spirit of Ohio | |
AV-6 | 82-1071 | Spirit of Mississippi | |
AV-7 | 88-0328 | Spirit of Texas | |
AV-8 | 88-0329 | Spirit of Missouri | |
AV-9 | 88-0330 | Spirit of California | |
AV-10 | 88-0331 | Spirit of South Carolina | |
AV-11 | 88-0332 | Spirit of Washington | |
AV-12 | 89-0127 | Spirit of Kansas | |
AV-13 | 89-0128 | Spirit of Nebraska | |
AV-14 | 89-0129 | Spirit of Georgia | |
AV-15 | 90-0040 | Spirit of Alaska | |
AV-16 | 90-0041 | Spirit of Hawaii | |
AV-17 | 92-0700 | Spirit of Florida | |
AV-18 | 93-1085 | Spirit of Oklahoma | |
AV-19 | 93-1086 | Spirit of Kitty Hawk | |
AV-20 | 93-1087 | Spirit of Pennsylvania | |
AV-21 | 93-1088 | Spirit of Louisiana | |
AV-22 – AV-135 byly zrušeny |
pozn.: AV-12 "Spirit of Kansas" se zřítil 23.2.2008 krátce po vzletu z Andersen AFB na ostrově Guam.
Flickr Show
Specifikace (B-2A)
Technické údaje
- Osádka: 2
- Rozpětí: 52,12 m
- Délka: 20,9 m
- Výška: 5,1 m
- Nosná plocha: 460 m²
- Plošné zatížení: 329 kg/m²
- Hmotnost prázdného stroje: 71 700 kg
- Vzletová hmotnost: 152 634 kg
- Maximální vzletová hmotnost: 170 550 kg
- Pohonné jednotky: 4× dvouproudový motor General Electric F118-GE-100, každý o tahu 77 kN
Výkony
- Maximální rychlost: Mach 0,85 (915 km/h)
- Dostup: 15 000 m
- Dolet: 12 000 km
- Tah/Hmotnost: 0,205
Výzbroj
- 18 000 kg pum Mk82 o hmotnosti 225 kg v kazetovém pumovnicovém závěsníku BRA (Bomb Rack Assembly) (celkový počet: 80)
- 12 000 kg pum CBU o hmotnosti 340 kg v kazetovém pumovnicovém závěsníku BRA (celkový počet: 36)
- 16 ks výzbroje o hmotnosti 907 kg (Mk84, JDAM-84, JDAM-102) na rotačním pumovnicovém závěsníku RLA (Rotary Launcher Assembly - RLA)
- 16 ks jaderné pumy B61 nebo B83 na rotačním pumovnicovém závěsníku RLA
Pozdější avionika a výstroj umožnila používat JSOW a GBU-28. Spirit může také nést střely AGM-158 JASSM.
Externí odkazy
- FAS.org - B-2 Spirit (anglicky)
- Modern Marvels - B2 Stealth Bomber 1 of 5
- Modern Marvels - B2 Stealth Bomber 2 of 5
- Modern Marvels - B2 Stealth Bomber 3 of 5
- Modern Marvels - B2 Stealth Bomber 4 of 5
- Modern Marvels - B2 Stealth Bomber 5 of 5
|
|
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |