Motorem našeho webového serveru bude pekelně rychlý
procesor AMD Ryzen Threadripper 7960X (ZEN 4).
Lockheed C-130 Hercules
Z Multimediaexpo.cz
(+ Fotografie) |
(+ Výrazné vylepšení) |
||
(Není zobrazena jedna mezilehlá verze.) | |||
Řádka 3: | Řádka 3: | ||
|typ = transportní letoun typu [[STOL]] | |typ = transportní letoun typu [[STOL]] | ||
|výrobce = [[Lockheed Corporation]] | |výrobce = [[Lockheed Corporation]] | ||
- | |image = [[Soubor:Lockheed C-130 Hercules.jpg| | + | |image = [[Soubor:Lockheed C-130 Hercules.jpg|240px]] |
|text = C-130H | |text = C-130H | ||
|konstruktér = | |konstruktér = | ||
Řádka 16: | Řádka 16: | ||
Vývoj začal v roce [[1951]] a roku [[1954]] vzlétl první prototyp '''YC-130'''. Byl jím hornoplošník se čtyřmi [[Turbovrtulový motor|turbovrtulovými motory]], každý o výkonu 2 423 kW, poháněný třílistými [[vrtule]]mi. Typ '''C-130A''' s novým radarem a silnějšími motory o výkonu 2 796 kW. Verze '''C-130B''' se zvětšeným objemem palivových nádrží, motory o výkonu 3 020 kW a čtyřlistými vrtulemi. V 70. letech byl vyroben prototyp s [[dvouproudový motor|dvouproudovými motory]], projekt byl však ukončen. | Vývoj začal v roce [[1951]] a roku [[1954]] vzlétl první prototyp '''YC-130'''. Byl jím hornoplošník se čtyřmi [[Turbovrtulový motor|turbovrtulovými motory]], každý o výkonu 2 423 kW, poháněný třílistými [[vrtule]]mi. Typ '''C-130A''' s novým radarem a silnějšími motory o výkonu 2 796 kW. Verze '''C-130B''' se zvětšeným objemem palivových nádrží, motory o výkonu 3 020 kW a čtyřlistými vrtulemi. V 70. letech byl vyroben prototyp s [[dvouproudový motor|dvouproudovými motory]], projekt byl však ukončen. | ||
- | Nejnovější a dosud vyráběná verze je '''C-130J''', letoun nemá vnější palivové nádrže, je poháněný turbovrtulovými motory [[Allison AE2100]] s 6 listými vrtulemi, v dvoumístné kabině se nacházejí čtyři [[displej]]e z tekutých krystalů. Prvním zákazníkem byla v roce [[1999]] [[Spojené království|Velká Británie]], objednáno bylo 25 letounů. Celkově se konstrukce stroje oproti základním verzím nezměnila, pouze pro uživatele požadující větší kapacitu byl k dispozici prodloužený trup. Hercules také může startovat a přistávat na nerovných a neupravených plochách. | + | Nejnovější a dosud vyráběná verze je '''C-130J''', letoun nemá vnější palivové nádrže, je poháněný turbovrtulovými motory [[Allison AE2100]] s 6 listými vrtulemi, v dvoumístné kabině se nacházejí čtyři [[displej]]e z tekutých krystalů. Prvním zákazníkem byla v roce [[1999]] [[Spojené království|Velká Británie]], objednáno bylo 25 letounů. Celkově se konstrukce stroje oproti základním verzím nezměnila, pouze pro uživatele požadující větší kapacitu byl k dispozici prodloužený trup. Hercules také může startovat a přistávat na nerovných a neupravených plochách. |
- | [[Soubor:C-130- | + | [[Soubor:Lockheed L-100-30 Hercules (L-382G), Air Contractors (OSRL - Oil Spill Response (Safair)) AN1794738.jpg|thumb|240px|Kokpit stroje C-130 Hercules]] |
+ | [[Soubor:C-130H Line Drawing.png|thumb|240px|Náčrt typu C-130H]] | ||
== Specifikace (C-130H) == | == Specifikace (C-130H) == | ||
Řádka 33: | Řádka 34: | ||
*'''Užitečné zatížení''': 32 650 kg | *'''Užitečné zatížení''': 32 650 kg | ||
*'''Maximální vzletová hmotnost''': 70 300 kg | *'''Maximální vzletová hmotnost''': 70 300 kg | ||
- | *'''Pohonné jednotky''': 4× [[turbovrtulový motor]] [[Allison T56]]-A-15, každý o výkonu | + | *'''Pohonné jednotky''': 4× [[turbovrtulový motor]] [[Allison T56]]-A-15, každý o výkonu 3 210 kW |
=== Výkony === | === Výkony === | ||
Řádka 45: | Řádka 46: | ||
- | {{Flickr|Lockheed+C-130+Hercules}}{{Článek z Wikipedie}} | + | {{Flickr|Lockheed+C-130+Hercules}}{{Commonscat|Lockheed C-130 Hercules}}{{Článek z Wikipedie}} |
{{Vojenské letouny amerického námořnictva po roce 1945}} | {{Vojenské letouny amerického námořnictva po roce 1945}} | ||
[[Kategorie:Americká transportní letadla]] | [[Kategorie:Americká transportní letadla]] | ||
[[Kategorie:Letadla Lockheed|C-130 Hercules]] | [[Kategorie:Letadla Lockheed|C-130 Hercules]] |
Aktuální verze z 12. 12. 2016, 12:29
C-130 Hercules | ||
C-130H | ||
Základní charakteristika | ||
---|---|---|
Určení | transportní letoun typu STOL | |
Výrobce | Lockheed Corporation | |
Konstruktér | ||
První let | 23. srpna 1954 | |
Zařazen | prosinec 1956 | |
Vyřazen | ||
Výroba | ||
Vyrobeno | ||
Varianty | Lockheed AC-130 | |
Uživatel | Letectvo Spojených států | |
Lockheed C-130 Hercules je americký čtyřmotorový transportní letoun. Přes 40 jeho variant slouží asi v šedesáti zemích. Letoun je průkopníkem taktického použití a je považován za nejdůležitější transportní letoun vůbec.
Vývoj začal v roce 1951 a roku 1954 vzlétl první prototyp YC-130. Byl jím hornoplošník se čtyřmi turbovrtulovými motory, každý o výkonu 2 423 kW, poháněný třílistými vrtulemi. Typ C-130A s novým radarem a silnějšími motory o výkonu 2 796 kW. Verze C-130B se zvětšeným objemem palivových nádrží, motory o výkonu 3 020 kW a čtyřlistými vrtulemi. V 70. letech byl vyroben prototyp s dvouproudovými motory, projekt byl však ukončen.
Nejnovější a dosud vyráběná verze je C-130J, letoun nemá vnější palivové nádrže, je poháněný turbovrtulovými motory Allison AE2100 s 6 listými vrtulemi, v dvoumístné kabině se nacházejí čtyři displeje z tekutých krystalů. Prvním zákazníkem byla v roce 1999 Velká Británie, objednáno bylo 25 letounů. Celkově se konstrukce stroje oproti základním verzím nezměnila, pouze pro uživatele požadující větší kapacitu byl k dispozici prodloužený trup. Hercules také může startovat a přistávat na nerovných a neupravených plochách.
Obsah |
Specifikace (C-130H)
Technické údaje
- Osádka: 4–6
- Kapacita: 20 000 kg nákladu nebo:
- 92 cestujících nebo 64 vojáků
- 74 raněných
- Rozpětí: 40,4 m
- Délka: 29,8 m
- Výška: 11,6 m
- Nosná plocha: 162,1 m2
- Hmotnost prázdného stroje: 37 650 kg
- Užitečné zatížení: 32 650 kg
- Maximální vzletová hmotnost: 70 300 kg
- Pohonné jednotky: 4× turbovrtulový motor Allison T56-A-15, každý o výkonu 3 210 kW
Výkony
- Maximální rychlost: 640 km/h
- Cestovní rychlost: 540 km/h
- Dolet: 3 800 km
- Dostup: 10 000 m
Související články
|
|
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |