V sobotu 2. listopadu proběhla mohutná oslava naší plnoletosti !!
Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
V tiskové zprávě k 18. narozeninám brzy najdete nové a zásadní informace.

UFO: Enemy Unknown

Z Multimediaexpo.cz


UFO: Enemy Unknown (v Severní Americe vydáno jako X-COM: UFO Defense) je strategická počítačová hra vytvořená Microprose Software, byla vydaná na přelomu let 1993/1994.

Náplní hry je správa základen X-COM a řízení bojových operací jednotek této organizace. X-COM je organizace speciálních sil, která analyzuje, monitoruje a potlačuje aktivitu nepřátelských mimozemských sil, které se snaží ovládnout planetu Zemi.

Hráč se stará o budování a vybavení základen, najímání a vybavení vojáků, letounů apod., a především o přízeň států, které jen svou účelnou ochranou před cizáky přesvědčí, aby i nadále X-COM finančně podporovali. Taktická část hry zahrnuje boj, organizaci a pohyb vybraných jednotek (vojáků, tanků) po hrací ploše v tahovém módu.

UFO: Enemy Unknown je první hra ze série X-COM a volně na něj navazuje X-COM: Terror from the Deep.

Obsah

Synopse

Příběh začíná tím, že na mnoha místech Země jsou spatřena UFO a hlášeny únosy lidí mimozemšťany a terorismus. Mnohé státy se pokusí této hrozbě čelit vlastními silami, ale neúspěšně. Proto se v roce 1998 koná v Ženevě porada, na níž je založena organizace X-COM (eXtra-terrestial COMbat unit). V lednu 1999 je zprovozněna první základna X-COM a tím je zahájeno období, které bude později nazýváno první cizácká válka. (Zde začíná vlastní hra.)

Stovky UFO byly sestřeleny, ale vojska, která měla prozkoumat místa havárie, utrpěla velké ztráty. Mnoho velkoměst bylo terorizováno cizáky a dokonce byly odhaleny základny, které si cizáci stavěli přímo na Zemi. Z havarovaných UFO byly ovšem získány cenné poznatky a technologie. Cizáci několika druhů byli zajati a vyslýcháni; jejich technologie byla zreprodukována a použita vojáky X-COM.

Později došlo k velkému průlomu: bylo odhaleno, kde leží hlavní základna cizáckých sil. Byly do ní vyslány mohutně vyzbrojené síly X-COM a dokázaly zničit cizácký mozek, který zřejmě byl zodpovědný za řízení všech operací. Krátce předtím, než základna byla zničena, z ní ale vyšel záhadný paprsek…

Princip hry

Hráč je v roli velitele organizace X-COM, která má za úkol chránit zemi před mimozemskými cizáky (takto česká verze hry překládá výraz aliens, doslova vetřelci). Finance pro tuto činnost získává především od členských států, proto je důležité sestřelovat dostatek UFO, aby tyto státy byly s činností X-COM spokojené.

Hra je spuštěna v režimu Geoscape, ve kterém hráč vidí mapu zeměkoule s polohami svých a nepřátelských základen, stíhaček a odhalených UFO, včetně UFO sestřelených a těch, které přistály. Do módu Battlescape je přepnuta, pokud dojde k pozemnímu boji.

Základny

Základna je nejdůležitějším místem ve hře, X-COM jich může mít až osm. Odtud jsou koordinovány výpady proti cizáckým plavidlům, řízen výzkum nebo konstrukce nových zbraní a stíhaček. Základnu je ovšem nutné v průběhu času rozšiřovat, stavět nové laboratoře pro nové vědce, dílny pro inženýry, obytné buňky pro všechen personál, radarový systém pro detekci UFO a raketovou obranu proti proti případným útokům.

Výzkum a výroba

Výzkum je důležitý proto, že obyčejné pozemské předměty (např. puška) jsou velmi slabé ve srovnání s technologií cizáků.

Některé věci lze zkoumat kdykoli (laserové zbraně, lékárnička, detektor pohybu), ovšem většinu předmětů lze "vynalézt" jedině tak, že příslušný artefakt vojáci vezmou pobitým cizákům a vědci jej prozkoumají. Inženýři pak mohou tyto věci vyrábět a vojáci je použijí v boji. Příkladem je:

  • Plazmová puška či kulomet
  • Ochromující bomba na zajmutí živých cizáků
  • Letouny založené na technologii UFO (mají mnohem větší rychlost a odolnost proti poškození, ale menší dolet než pozemská letadla)
  • Létající tank s plazmovým dělem
  • Létající skafandr (kromě létání také účinně chrání vojáka před zraněním)
  • Ďábelský odpalovač (blaster launcher), který vyšle výbušnou střelu po libovolné (i klikaté) dráze.
  • Dekodér cizáckého vysílání, který na rozdíl od radaru sdělí i druh detekovaného UFO, rasu cizáků, plánované místo přistání a úkol, za kterým UFO letí.
  • Možnost naučit vojáky psionickým útokům, které umí i některé rasy cizáků; takovým útokem je možno nepřítele zpanikařit nebo dokonce jej začít ovládat

Průzkumem vybavení UFO se lze též dozvědět o způsobu života cizáků.

Zdrojem energie pro cizácké zbraně a UFO (stejně jako stroje X-COM fungujích na principech UFO) je látka Elerium-115. Tu ale nelze na Zemi vyrobit, proto je hráč odkázán na zásoby, které získá z dobytých UFO.

Je též možné pitvou zjistit slabé a silné stránky jednotlivých druhů (ras) cizáků. Některé z těchto ras vymysleli autoři hry, jiné jsou převzaté. Každý cizák má určitou odolnost proti různým druhům zbraní, a jiné specifické vlastnosti (rychlost pohybu, přesnost střelby atd.).

Výslech cizáků

Zkoumat lze i zajaté cizáky, například cizák s hodností inženýr sdělí parametry jednoho typu UFO. Navigátor prozradí některou z misí, za kterou UFO létají, což je například:

  • Cizácká infiltrace – pokus infiltrovat do vlády klony cizáků, které vypadají jako lidé, aby tento stát přestal podporovat X-COM.
  • Cizácká odveta – snaha najít základnu X-COM, pak u ní vysadit vojáky a dobýt ji.
  • Cizácké únosy – únosy lidí za účelem zmrzačujících experimentů.
  • Cizácká sklizeň – únosy dobytka, který slouží cizákům jako potrava.
  • Cizácký teror – cizáci přepadnou město a střílejí jeho obyvatele. Pokud tomu X-COM nezabrání, spokojenost daného státu s X-COM a jeho finanční podpora výrazně poklesne.

Pozemní boje

Do režimu Battlescape je hra přepnuta, kdykoli dojde k boji muže proti muži, tedy když X-COM přistane u havarovaného UFO, UFO sedícího na zemi nebo terorizovaného města, dále když X-COM napadne cizáckou základnu nebo naopak cizáci napadnou základnu X-COM, a také při pokusu zničit primární základnu cizáků.

Zatímco Geoscape je provedeno jako real-time strategie, Battlescape (pozemní boj) probíhá v tahovém módu. Úkolem je zabít nebo omráčit všechny nepřátele na mapě.

Každý voják (X-COMu i cizáků) má určitý počet časových jednotek a když je jeho strana na tahu, může je využít k různým činnostem, jako je pohyb, střelba, zakleknutí, vyndání předmětu z batohu, hození věci kolegovi, výstup po schodech, znovunabití zbraně apod.

Vojáci mají mnoho atributů, jako počet časových jednotek, přesnost střelby, postřeh, přesnost hodu, zdraví, odvahu, morálku, počet smrtelných zranění. Každý voják má na začátku hodnost „zelenáč“ a za bitvy, kterými prošel, může být postupně povýšen až na plukovníka, čímž jeho vlastnosti vzrostou.

Pokud boj probíhá v otevřené krajině, je vygenerována mapa podle polohy (mírný pás, poušť, zamrzlá krajina, džungle, hory).

Letecké souboje

Před tím, než je možné se s cizáky utkat v poli, je většinou nutné zastihnout UFO na zemi nebo je sestřelit. Zpočátku jsou k dispozici pouze obyčejné stíhačky a lehce obrněný transportér. Postupem času však vědecký výzkum umožní vývoj mnohem rychlejších a silnějších strojů, které mohou úspěšně napadat i velká UFO.

Když radar zachytí UFO, hráč proti němu vyšle letoun, který se jej pokusí dohnat a následně sestřelit. Celý souboj může hráč ovlivnit pouze tím, že mění chování stíhačky (např. opatrný útok znamená držet se v co největší vzdálenosti, odkud je možné ještě na UFO střílet; agresívní útok znamená přiblížit se k UFO co nejvíc).

Hra umožňuje zobrazit si grafy, například aktivita UFO v různých regionech za jednotlivé měsíce. To dává hráči návod, kam vysílat hlídkové lety.

YouTube

DOS Game: UFO: Enemy Unknown (anglicky)
UFO: Enemy Unknown – 2 x Interceptor (anglicky)


Cíl hry

Na konci každého měsíce státy oznámí, jak jsou spokojeny s činností X-COM a podle toho mohou změnit svoje financování. Spokojenost závisí zejména na počtu sestřelených a nesestřelených UFO a ochraně terorizovaných měst. Dalším zdrojem peněz pro X-COM je prodej nepotřebných komponent dobytých UFO. V pozdějších fázích se však stane vaším hlavním zdrojem příjmů především výroba a následný prodej zbraní a různých jiných předmětů, založených vesměs na cizáckých technologiích. Jakmile totiž budete mít více základen, společná finanční podpora vlád (byť i v případě jejího neustálého růstu - to pokud budete v potírání cizáků zvlášť úspěšní) přestane dostačovat.

Hra skončí neúspěchem, pokud rada členských států dva měsíce po sobě oznámí, že je s činností X-COM výrazně nespokojena, dále když se X-COM příliš zadluží, když cizáci dobudou všechny základny X-COM nebo při neúspěšném pokusu o zničení primární základny cizáků.

Jak hru ukončit úspěšně, to musí hráč zjistit výzkumem. Toto tajemství je hráči odhalováno postupně a s indiciemi, jak má pokračovat (například: Více se zřejmě dozvíme výslechem cizáka s hodností velitel, který se vyskytuje jen na cizáckých základnách). Nakonec hráč zjistí, jak se dostat k primární základně cizáků, a tu musí zničit.

Externí odkazy