Vážení zákazníci a čtenáři – od 28. prosince do 2. ledna máme zavřeno.
Přejeme Vám krásné svátky a 52 týdnů pohody a štěstí v roce 2025 !

Tančící dům

Z Multimediaexpo.cz

Tančící dům (2005)

Tančící dům, jinak také Ginger and Fred, dokončený roku 1996, stojí v Praze na Jiráskově náměstí na pravém břehu Vltavy. Je první stavbou špičkových světových architektů, která byla ve městě po sametové revoluci realizována. Pojmenován je podle tvaru svých dvou nárožních věží, inspirovaných slavným meziválečným tanečním párem - Freda Astaira a Ginger Rogers. Tančící dům navrhl Vlado Milunić spolu s Frankem O. Gehrym, kterého k projektu přizval investor. Interiéry kanceláří investora byly z části svěřeny britské architektce českého původu Evě Jiřičné.

Pohled z Petřína

Jeho stavba rozpoutala nejrozsáhlejší veřejnou diskuzi o architektuře v Praze. Tančící dům dostal jedno z oceněních v kategorii designu v anketě amerického Time. V českém časopisu Architekt se dostal mezi pět nejvýznamnějších českých staveb 90. let. V budově, kterou financovala Nationale Niederlanden (dnes ING), jsou kanceláře, luxusní kavárna a restaurace.

Přízemí a suterén, původně určené jako prodejní plochy, jsou nyní využity jako víceúčelový pronajímatelný prostor. Přízemí je řešeno jako velkoprostor s přístupem od hlavní recepce a z venku od nábřeží.

Výrazným prvkem interiéru jsou stávající železobetonové sloupy (sloup představuje prostorový tvar vybízející k výtvarnému pojednání – jeden ze základních prvků historické architektury). V suterénu je konferenční sál pro padesát lidí, oddělitelný posuvnou stěnou. Venkovní terasa je doplněna dubovou stěnou, zvýrazňující její oddělení od prostoru vnitřního zázemí.

Reference

Citáty

Jitka Obzinová, moderátorka
Vy jste znám v široké veřejnosti jako spoluautor Tančícího domu, ale když o něm mluvíme, hovoří se o tom, že dům vlastně nakreslil váš americký kolega, pan Frank O. Gehry, jak to vlastně bylo, kdo ten dům nakreslil, nebo kreslili jste ho spolu?

Vlado Milunič, architekt
Spolu, spolu, právě toto si myslím, že je výjimečný, protože tradičně ti architekti na sebe navzájem žárlí nebo si dělají psí kusy, ale toto byla výjimka, že s Frankem jsme se dali skutečně dohromady a pro mě je satisfakcí, že převzal to moje základní schéma, jinak je o tom krásná knížka v češtině a v angličtině, vydal ji Zlatý řez a tam je to celý popsaný, protože to je dlouhá vlastně …

Jitka Obzinová, moderátorka
A kdo z vás přišel na ten nápad rozkročit ten dům a zasáhnout jednou nohou.

Vlado Milunič, architekt
Ten nápad je můj v tom původním mým projektu z roku 90.
… to bylo, já jsem chtěl, aby dům reflektoval dobu svýho vzniku, čili sametovou revoluci, kde se vlastně z tý totalitní strnulosti část společnosti dala někam na pochod k nějakýmu lepšímu zítřku, čili vlastně jsem chtěl, aby v tom domě byly dvě části, ta statická a ta dynamická jang a jin, plus a minus, možná, že vlastně z toho jsme pak s Frankem uvařili tu dnešní podobu.
… A co jsem vydělal? Já jsem nevydělal skoro nic, ale vydělal jsem to, že mám kamarády Franka Gehryho, jinak já jsem měl třicet, třicetkrát menší honorář než on, protože mi tenkrát to vysvětlovali tak, že dolar tenkrát byl za třicet korun, takže takhle. Nevydělal jsem na tom nic, ale říkám, vydělal jsem to kamarádství a podíval jsem se za Frankem do ateliéru jeho.

(Rozhovor s Vladem Miluničem, Jitka Obzinová, 28.12.2005, Press klub na Frekvenci 1)

Externí odkazy