Vážení zákazníci a čtenáři – od 28. prosince do 2. ledna máme zavřeno.
Přejeme Vám krásné svátky a 52 týdnů pohody a štěstí v roce 2025 !

Polikarpov I-15

Z Multimediaexpo.cz

Letadlo Polikarpov I-15
Polikarpov I-15bis.jpg
Dvouplošník I-15
Základní charakteristika
Určení stíhací letadlo
Výrobce
Konstruktér Nikolaj Nikolajevič Polikarpov
První let 1933
Zařazen 1933
Vyřazen
Výroba
Vyrobeno 3 313 kusů
Varianty
Uživatel SSSR

Stíhací letoun Polikarpov I-15 vznikl v konstrukční kanceláři Nikolaje Nikolajeviče Polikarpova jako následný typ po I-5. Stroj I-15 prvně vzlétl roku 1933. Dle 21. listopadu 1935 vytvořil zkušební pilot V. K. Kokkinaki s tímto letounem výškový rekord 14 575 metrů. Ve španělské občanské válce, kde si tyto stroje vedly poměrně úspěšně, dostaly I-15 přezdívku Chato. V roce 1939 byly nasazeny v bojích proti Japonsku, ovšem už zde se projevila jejich naprostá zastaralost. Po přepadení SSSR nacistickým Německem se I-15 nemohly v žádném případě měřit s letouny Luftwaffe.

Celkem bylo vyrobeno 3 313 letadel I-15.

Technické údaje

  • Charakteristika: stíhací dvouplošník
  • Rozpětí horního křídla: 9,75 m
  • Rozpětí dolního křídla: 7,50 m
  • Délka: 6,10 m
  • Výška: 2,20 m
  • Nosná plocha: 21,9 m²
  • Hmotnost: 1 012 kg
  • Vzletová hmotnost: 1 415 kg
  • Motor: M-22
  • Maximální rychlost: 350 km/h
  • Dolet: 500 km
  • Praktický dostup: 7 250 m
  • Výzbroj: 2 kulomety PB-1 ráže 7,62 mm

Externí odkazy


Flickr.com nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Polikarpov I-15