Přejeme Vám krásné svátky a 52 týdnů pohody a štěstí v roce 2025 !
Polikarpov I-15
Z Multimediaexpo.cz
Letadlo Polikarpov I-15 | ||
Dvouplošník I-15 | ||
Základní charakteristika | ||
---|---|---|
Určení | stíhací letadlo | |
Výrobce | ||
Konstruktér | Nikolaj Nikolajevič Polikarpov | |
První let | 1933 | |
Zařazen | 1933 | |
Vyřazen | ||
Výroba | ||
Vyrobeno | 3 313 kusů | |
Varianty | ||
Uživatel | SSSR | |
Stíhací letoun Polikarpov I-15 vznikl v konstrukční kanceláři Nikolaje Nikolajeviče Polikarpova jako následný typ po I-5. Stroj I-15 prvně vzlétl roku 1933. Dle 21. listopadu 1935 vytvořil zkušební pilot V. K. Kokkinaki s tímto letounem výškový rekord 14 575 metrů. Ve španělské občanské válce, kde si tyto stroje vedly poměrně úspěšně, dostaly I-15 přezdívku Chato. V roce 1939 byly nasazeny v bojích proti Japonsku, ovšem už zde se projevila jejich naprostá zastaralost. Po přepadení SSSR nacistickým Německem se I-15 nemohly v žádném případě měřit s letouny Luftwaffe.
Celkem bylo vyrobeno 3 313 letadel I-15.
Technické údaje
- Charakteristika: stíhací dvouplošník
- Rozpětí horního křídla: 9,75 m
- Rozpětí dolního křídla: 7,50 m
- Délka: 6,10 m
- Výška: 2,20 m
- Nosná plocha: 21,9 m²
- Hmotnost: 1 012 kg
- Vzletová hmotnost: 1 415 kg
- Motor: M-22
- Maximální rychlost: 350 km/h
- Dolet: 500 km
- Praktický dostup: 7 250 m
- Výzbroj: 2 kulomety PB-1 ráže 7,62 mm
Externí odkazy
|
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |