Motorem našeho webového serveru bude pekelně rychlý
procesor AMD Ryzen Threadripper 7960X (ZEN 4).
Piktorialismus
Z Multimediaexpo.cz
Piktorialismus je fotografický směr, který se objevil kolem roku 1885 a usiloval o přiblížení fotografie malbě nebo grafice. Největšího rozmachu dosáhl na počátku 20. století a začal ustupovat po roce 1914 v souvislosti z nástupem modernismu.
Název toto uměleckého směru poprvé použil Henry Peach Robinson v práci Pictorial Effect in Photography, která byla vydaná v Londýně roku 1869. Charakteristickým znakem piktorialismu bylo zhotovování fotografií procesy ušlechtilých tisků (olejotisk, gumotisk) a používání měkce kreslících objektivů a předsádek. Jde o snahu přiblížit fotografii malbě a jiným uměleckým směrům.
Piktorialismus se obvykle člení podle vývojových období na anglický, impresionistický, secesní a puristický.
Obsah |
Anglický piktorialismus
Představiteli anglického piktorialismu byli Oscar Gustave Rejlander, Henry Peach Robinson a Julia Margaret Cameronová. Námětem byly portréty, figurální alegorie a uměle vytvářené scény. Autoři používali techniku fotomontáže (Rejlander, Robinson) a objektivy s měkkou kresbou (Cameronová).[1]
Impresionistický piktorialismus
Secesní piktorialismus
- ušlechtilé fotografické tisky
- měkký objektiv
- objektiv o dlouhé ohniskové vzdálenosti
- předsádka ke změkčení kresby
Puristický piktorialismus
Pro puristický piktorialismus bylo příznačné užívání prostředků změkčujících fotografický obraz s cílem vystihnout atmosféru motivu. Užívalo se měkce kreslících objektivů a speciálních předsádek, uplatňovalo se protisvětlo, světelné kontrasty, záměrná neostrost, neobvyklá světelná atmosféra a šerosvit. Snímky působily mlhavým, rozplývavým „impresionistickým“ dojmem.[2]
Významní představitelé piktorialismu
- František Drtikol
- Vladimír Jindřich Bufka
- Jaroslav Krupka
- Henry Peach Robinson
- Robert Demachy
- Constant Puyo
- Léonard Misonne
- Alfred Stieglitz
- Edward Steichen
- Alvin Langdon Coburn
- George Davison
- Malcolm Arbuthnot
- Francis J. Mortimer
- Hans Watzek
- Hugo Henneberg
- Heinrich Kühn
- Gertrude Käsebierová
- Clarence H. White
- Frank Eugene
- Harald Cazneaux
- Sidney Carter
- Ogawa Isshin
- Hugo Erfurth
- Franz Grainer
- Nicola Perscheid
- Hermann Clements Kosel
- Dora Philippine Kallmusová
- Wilhelm Weiner
Fotografické techniky
- ušlechtilý fotografický tisk
- chromovaná klihovina nebo arabská guma
- olejotisk
- gumotisk
- bromolejotisk
- uhlotisk (pigment)
- carbro
- autochrom
- pinatypie
- hydrotypie
- pastelový tisk
- autopastel
- akvarelový tisk
- resinotypie
- kyanotypie
- diazotypie
- platinotypie
Literatura
- HLAVÁČ, Ĺudovít. Dejiny fotografie. Martin : Osveta, 1987. (slovensky)
- Franz-Xaver Schlegel: Pictorialism. In: Encyclopedia of Twentieth-Century Photography. New York 2006, Band 3, S. 1262-1266.
- Franz-Xaver Schlegel: Das Leben der toten Dinge - Studien zur modernen Sachfotografie in den USA 1914-1935. 2 Bände, Art in Life, Stuttgart 1999, ISBN 300-004-407-8.
Související články
Externí odkazy
- Český piktorialismus 1895 - 1928
- In Praise of Pictorialism: Early Pictorial Photography (anglicky)
- California Pictorialist Photography (anglicky)
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |
Chybná citace Nalezena značka
<ref>
bez příslušné značky <references/>
.