The final launch of the Allmultimedia.org will take place on February 24, 2026
(shortly after the 2026 Winter Olympics).
Dovolená : 23. prosinec 2025 — 29. prosinec 2025
Holidays : December 23, 2025 — December 29, 2025
Petljakov Pe-8
Z Multimediaexpo.cz
| Pe-8/TB-7 | ||
| | ||
| Bombardovací letadlo Pe-8 | ||
| Základní charakteristika | ||
|---|---|---|
| Určení | bombardovací letoun | |
| Výrobce | ||
| Konstruktér | Petljakov | |
| První let | 1936 | |
| Zařazen | 1939 | |
| Vyřazen | ||
| Výroba | ||
| Vyrobeno | 81 | |
| Varianty | ||
| Uživatel | SSSR | |
Petljakov Pe-8 (před rokem 1941 označovaný TB-7) se měl stát nejdůležitějším těžkým sovětským bombardovacím letounem ve druhé světové válce.
Postaveno však bylo pouze 81 kusů, a to jak z důvodu preference taktických operací, tak z prostého důvodu nedostatku duralu a motorů pro tento typ letadla.
Obsah |
Vývoj
Těžký bombardovací letoun Pe-8 vyvinula v roce 1936 pod původním civilním označením ANT-42, vojenským TB-7, konstruktérská skupina pod vedením V. M. Petljakova. První let se konal 27. prosince téhož roku. Jednalo se o celokovový středoplošník, jehož osádka činila osm osob. K obraně letounu sloužily čtyři dvojkulomety ve stanovištích na přídi, zádi, na hřbetě trupu a pod trupem. Pro bombometčíka byla zkonstruována vystupující zasklená kabinka pod přídí. Během času byly prováděny postupné změny a modernizace, byly zkoušeny různé typy motorů, přičemž problém byl vyřešen až v roce 1939, kdy bylo letadlo osazeno výškovými motory AM-35A. V té době byl pro zdokonalení obrany rozšířen počet střelišť, takže počet členů osadky vzrostl na deset. V závěru roku 1939 byly ukončeny státní zkoušky TB-7 a stroje byly zavedeny do výroby. Do výzbroje byl zaveden roku 1941, kdy byl nově označen na Pe-8. Na přelomu let 1941–1942 byly do letounů montovány motory AŠ-82FN, avšak i těchto byl nedostatek. Od roku 1943 byly používány motory AŠ-82FN o výkonu 1850 k, přičemž se zvýšila rychlost na 450 km/h a dolet na 6 000 km.
Výroba letadel byla ukončena v roce 1944.
Bojové úžití
Prvně byla letouny Pe-8 vyzbrojena 81. divize dálkového letectva, která s nimi napadala válečně důležité cíle ve východním Prusku, v jihovýchodní Evropě i v samotném Německu.
Stroje Pe-8 bombardovaly třeba Berlín, Královec (Königsberg, dnes Kaliningrad), Budapešť, Štětín, či Gdaňsk. Po válce sloužila letadla Pe-8 k zásobování polárních výzkumných stanic a jako nosiče při testování proudových letadel.
Technická data (s motorem AM-35A)
- Pohonné jednotky: původně čtyři M-34FRN každý o výkonu 770 kW / 930 k, v kombinaci s centrálním kompresorem poháněným motorem Hispano Suiza 12Ybrs o výkonu 704 kW / 850 k,
později čtyři řadové motory Mikulin AM-35A, každý o výkonu 994 kW (1 200 k), nakonec čtyři vzduchem chlazené AŠ-82FN o výkonu 1 261 / 1 532 kW (1 523 / 1 850 k).
- Technické údaje
- Rozpětí: 39,10 m
- Délka: 23,59 m
- Výška: 6,1 m
- Nosná plocha: 188,68 m2
- Hmotnost prázdného letounu: 16 000 kg
- Vzletová hmotnost: 27 000 kg
- Pohonná jednotka: 4 × dvanáctiválcový vidlicový motor Mikulin AM-35A
- Výkon pohonné jednotky: 4 × 999 kW
- Výkony
- Maximální rychlost: 441 km/h
- Počáteční stoupavost: 260 m/min
- Dostup: 9 300 m
- Dolet: 4 700 km
- Výzbroj
- 2 × letecký kanón ŠVAK ráže 20 mm
- 2 × kulomet UBT ráže 12,7 mm
- 2 × kulomet ŠKAS ráže 7,62 mm
- 4 000 až 5 000 kg pum v trupové pumovnici
Externí Odkazy
|
|
| Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
|---|
| Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |
