The English encyclopedia Allmultimedia.org will be launched in two phases.
The final launch of the Allmultimedia.org will take place on February 24, 2026
(shortly after the 2026 Winter Olympics).


Dovolená : 23. prosinec 2025 — 29. prosinec 2025
Holidays : December 23, 2025 — December 29, 2025

Petljakov Pe-8

Z Multimediaexpo.cz

Pe-8/TB-7
Tupolev TB-7 (Ant-42, Pe-8) (14260356248).jpg
Bombardovací letadlo Pe-8
Základní charakteristika
Určení bombardovací letoun
Výrobce
Konstruktér Petljakov
První let 1936
Zařazen 1939
Vyřazen
Výroba
Vyrobeno 81
Varianty
Uživatel SSSR

Petljakov Pe-8 (před rokem 1941 označovaný TB-7) se měl stát nejdůležitějším těžkým sovětským bombardovacím letounem ve druhé světové válce.

Postaveno však bylo pouze 81 kusů, a to jak z důvodu preference taktických operací, tak z prostého důvodu nedostatku duralu a motorů pro tento typ letadla.

Obsah

Vývoj

Těžký bombardovací letoun Pe-8 vyvinula v roce 1936 pod původním civilním označením ANT-42, vojenským TB-7, konstruktérská skupina pod vedením V. M. Petljakova. První let se konal 27. prosince téhož roku. Jednalo se o celokovový středoplošník, jehož osádka činila osm osob. K obraně letounu sloužily čtyři dvojkulomety ve stanovištích na přídi, zádi, na hřbetě trupu a pod trupem. Pro bombometčíka byla zkonstruována vystupující zasklená kabinka pod přídí. Během času byly prováděny postupné změny a modernizace, byly zkoušeny různé typy motorů, přičemž problém byl vyřešen až v roce 1939, kdy bylo letadlo osazeno výškovými motory AM-35A. V té době byl pro zdokonalení obrany rozšířen počet střelišť, takže počet členů osadky vzrostl na deset. V závěru roku 1939 byly ukončeny státní zkoušky TB-7 a stroje byly zavedeny do výroby. Do výzbroje byl zaveden roku 1941, kdy byl nově označen na Pe-8. Na přelomu let 1941–1942 byly do letounů montovány motory AŠ-82FN, avšak i těchto byl nedostatek. Od roku 1943 byly používány motory AŠ-82FN o výkonu 1850 k, přičemž se zvýšila rychlost na 450 km/h a dolet na 6 000 km.

Výroba letadel byla ukončena v roce 1944.

Američtí důstojníci prohlížejí letadlo Pe-8, které dopravilo do Washingtonu sovětskou delegaci (1942)

Bojové úžití

Prvně byla letouny Pe-8 vyzbrojena 81. divize dálkového letectva, která s nimi napadala válečně důležité cíle ve východním Prusku, v jihovýchodní Evropě i v samotném Německu.

Stroje Pe-8 bombardovaly třeba Berlín, Královec (Königsberg, dnes Kaliningrad), Budapešť, Štětín, či Gdaňsk. Po válce sloužila letadla Pe-8 k zásobování polárních výzkumných stanic a jako nosiče při testování proudových letadel.

Technická data (s motorem AM-35A)

  • Pohonné jednotky: původně čtyři M-34FRN každý o výkonu 770 kW / 930 k, v kombinaci s centrálním kompresorem poháněným motorem Hispano Suiza 12Ybrs o výkonu 704 kW / 850 k,
    později čtyři řadové motory Mikulin AM-35A, každý o výkonu 994 kW (1 200 k), nakonec čtyři vzduchem chlazené AŠ-82FN o výkonu 1 261 / 1 532 kW (1 523 / 1 850 k).
Petljakov Pe-8
Technické údaje
  • Rozpětí: 39,10 m
  • Délka: 23,59 m
  • Výška: 6,1 m
  • Nosná plocha: 188,68 m2
  • Hmotnost prázdného letounu: 16 000 kg
  • Vzletová hmotnost: 27 000 kg
  • Pohonná jednotka: 4 × dvanáctiválcový vidlicový motor Mikulin AM-35A
  • Výkon pohonné jednotky: 4 × 999 kW
Výkony
  • Maximální rychlost: 441 km/h
  • Počáteční stoupavost: 260 m/min
  • Dostup: 9 300 m
  • Dolet: 4 700 km
Výzbroj

Externí Odkazy


Flickr.com nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Petljakov Pe-8
Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Petljakov Pe-8