Motorem našeho webového serveru bude pekelně rychlý
procesor AMD Ryzen Threadripper 7960X (ZEN 4).
Mazda 3
Z Multimediaexpo.cz
Mazda3 | ||
Mazda3MPS.JPG | ||
Mazda3 | ||
Základní charakteristika | ||
---|---|---|
Výrobce | ||
Koncern | ||
Produkce | ||
Vyrobeno | ||
Místa výroby | ||
Karoserie | ||
Designér | ||
Třída | ||
Technické údaje | ||
Délka | ||
Šířka | ||
Výška | ||
Rozvor | ||
Hmotnost | ||
Objem nádrže | ||
Motor a převodovka | ||
Motor | ||
Objem | ||
Počet válců | ||
Výkon | ||
Převodovka | 4 stupňová automatická 5 stupňová automatická 5 stupňová manuální 6 stupňová manuální |
Mazda3 (též Mazda 3) je osobní automobil nižší střední třídy vyráběný automobilkou Mazda v Japonsku. Na japonský trh se dodává pod názvem Mazda Axela. Vůz Mazda3 byl uveden na trh s modelovým rokem 2004 a nahradil dřívější model Mazda 323 (též zvaný Familia nebo Protegé). Sportovní varianta automobilu Mazda3 se prodává v Evropě pod názvem Mazda3 MPS, v Severní Americe jako Mazdaspeed3.
Model Mazda3 byl motoristickými novináři přijat obecně pozitivně.[1][2][3] V roce 2006 byl tento vůz druhým nejprodávanějším automobilem v Kanadě, v letech 2005-2007 byl nejprodávanějším vozem v Izraeli. Mazda zvyšuje výrobu v továrnách Hofu 1 a 2, aby uspokojila silnou světovou poptávku přesahující 300 000 kusů ročně.
Obsah |
Konstrukce
Automobil Mazda3 je založen na globální platformě Ford C1, vyvinuté koncernem Ford a používané též pro vozy Ford Focus, Ford C-MAX, Ford Kuga, Volvo S40 a Volvo C30. Karoserie vychází z konceptu MX-Sportif a je k dispozici ve dvou variantách, čtřdveřového sedanu, někdy označovaného v Evropě jako "coupé", a pětidveřového hatchbacku, nesoucího v Kanadě, Japonsku a Spojených státech označení Sport.
Přední náprava je založena na vzpěrách MacPherson s vinutými pružinami a příčným stabilizátorem. Zadní náprava je víceprvková typu "E-link" společnosti Ford se čtyřmi prvky na každé polonápravě a s příčným stabilizátorem, odpružená vinutými pružinami montovanými souose s tlumiči pérování (pro co nejmenší omezení zavazadlového prostoru). Na všech čtyřech kolech jsou standardně kotoučové brzdy, vpředu s kotouči o průměru 300 mm a vzadu 279 mm. Systémy ABS a EBD jsou podle úrovně výbavy montovány standardně nebo za příplatek. Rozměry disků a pneumatik se využívá více, od patnáctipalcových u základní verze po sedmnáctipalcových u vyšších verzí.
Při svém uvedení na americký trh byl vůz Mazda3 dostupný pouze ve dvou verzích, "i" a "s", s motorem 2.0, resp. 2.3. Později přibyly i další verze pod označením Touring a Grand Touring. V Velké Británii byly nabízeny verze S, TS, TS2, Sport a nejvyšší verze Mazda 3 MPS (Mazda Performance Series) s přeplňovaným motorem 2.3. Od dubna 2008, kdy došlo ke v zásadě kosmetickému faceliftu, došlo u verzí pro Velkou Británii k určitým změnám, kdy řada nyní začíná verzí S, pak následuje Takara (nahrazující TS), Tamara Special Edition a dále Sport a MPS jako dříve.
Všechny verze používají řadové čtyřválcové motory Mazda MZR různých typů, objemu a výkonu, včetně turbodieselového motoru Mazda Z, v závislosti na konkrétní verzi a trhu. Převodovky jsou pětistupňové manuální a čtyřstupňové automatické. Od modelového roku 2006 je u vozů s motorem 2.3 možno zvolit též pětistupňovou automatickou převodovku. Tato převodovka se nyní stala standardní pro vozy s motorem 2.0 prodávané v Japonsku (pouze u vozů s pohonem předních kol), jakou součást malého faceliftu na začátku roku 2008, který zahrnuje jiný dsign nárazníků a kol, jinou barevnost vozu, tužší rám a lepší materiály v interieru.
Mazda3 MPS (Mazdaspeed3)
- Hlavní článek: Mazdaspeed3
Mazda3 MPS (též Mazdaspeed3) je sportovní vůz založený na standardním vozu Mazda3. Tento model by poprvé ukázán v roce 2006 na ženevském autosalonu. V roce 2007 by model uveden na severoamerický trh. V Japonsku se vůz nazývá Mazdaspeed Axela, v Evropě Mazda3 MPS a v Americe Mazdaspeed3. Je konkurentem poslední generace vozů kategorií hot hatch a sportovních kompaktů. Pohání ho čtyřválcový motor MZR 2.3 DISI Turbo, má šestistuňovou manuální převodovku, diferenciál s omezenou svorností, vylepšené brzdy, odpružení, pneumatiky, rám a další zlepšení oproti standardní verzi.
Spolehlivost
Mazda3 patří mezi nejspolehlivější osobní automobily. V žebříčku spolehlivosti sestavovaného organizací TÜV byl vůz Mazda3 vyhodnocen jako nejspolehlivější mezi automobily stáří 1-3 roky, a to s 1,2 % vážných závad[4]. V žebříčku organizace ADAC pak v roce 2007 obsadil 4. místo (ze 16 porovnávaných) mezi vozy nižší střední třídy[5]. Podle zjištění společnosti DEKRA bylo při technických kontrolách vozů Mazda3 do 50 tisíc najetých kilometrů 94 % vozidel bez závad (3. místo ve třídě kompaktních vozů), u vozů s 50 až 100 tisíci kilometry pak 84,5 % bez závad (2. místo)[6].
Reference
- ↑ . Dostupné online.
- ↑ . Dostupné online.
- ↑ . Dostupné online.
- ↑ TÜV report spolehlivosti aut pro rok 2008
- ↑ Spolehlivost aut dle ADAC -statistiky poruch pro rok 2007
- ↑ Německá STK seřadila auta podle závad. Nejlepší je Audi A6, octavia čtvrtá
Externí odkazy
- Oficiální česká stránka vozu Mazda3
- Oficiální americká stránka Mazda3
- Oficiální mikrostránka Mazda3 ve Velké Británii
- Oficiální stránka Mazda3 ve Velké Británii
|
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |