Z Multimediaexpo.cz
Jakovlev Jak-24
|
|
Jak-24 v muzeu Monino (2010)
|
Základní charakteristika
|
Určení
| víceúčelový vrtulník
|
Výrobce
| Jakovlev
|
Konstruktér
|
|
První let
| 3. července 1952
|
Zařazen
| 1954
|
Vyřazen
|
|
Výroba
|
|
Vyrobeno
| 40 až 100 ks
|
Varianty
|
|
Uživatel
| SSSR
|
|
|
Jakovlev Jak-24 (kód NATO Horse) byl sovětský vrtulník s dvěma protiběžnými motory přezdívaný jako „létající vagón“. První prototyp vzlétl 3. července 1952, vrtulník byl sériově vyráběn v letech 1954–1961. Jak-24 měl velký nákladní prostor dlouhý 10 metrů, který byl schopen 40 vojáků s plnou polní nebo terénní vozy a jinou menší techniku.
Údaje o počtu vyrobených kusů se liší, pohybují se v rozmezí od 40 do 100 kusů.
Verze vrtulníku
- Jak-24 – první verze vrtulníku používaná zejména v armádě jako nákladní a výsadková.
- Jak-24U – létající jeřáb
- Jak-24A – verze pro přepravu cestujících
- Jak-24K – luxusní úprava pro 8 cestujících
- Jak-24P – verze s novými turbínovými motory, pouze v prototypu
Technické údaje
- Motor: 2× Švecov AŠ-82V; 1250 kW
- Délka: 24,40 m
- Průměr rotorů: 21,00 m
- Výška: 7,00 m
- Prázdná hmotnost: 11 000 kg
- Maximální hmotnost: 15 830 kg
- Rychlost: 180 km/h
- Dostup: 2700 m
- Dolet: 255 km
[zobrazit] Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010
|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. Tento text je dostupný za podmínek Creative Commons 3.0 Unported – creativecommons.org.
|