Přejeme Vám krásné svátky a 52 týdnů pohody a štěstí v roce 2025 !
Hra o více hráčích
Z Multimediaexpo.cz
Multiplayer (Multihráč neboli Hra o více hráčích) je herní termín převzatý z angličtiny označující programovou možnost počítačové hry nebo videohry hrát tutéž hru ve stejný čas v několika hráčích najednou.
Opakem multiplayeru je singleplayer.
Multiplayerové hry
Existují různé druhy multiplayerových her.
- Hry, které mají klasickou single-playerovou část (kampaně, jednoho hráče, příběhová část), a multiplayer je dodán jako možnost navíc. Sem patří zejména strategie jako Age of Empires nebo Warcraft. Můžeme sem zařadit i různé akční hry jako Doom, Half-Life nebo Call of Duty.
- Hry, které jsou tvořeny primárně pro hraní přes internet nebo lokální síť (LAN - propojení více počítačů v místnosti). Přesto je lze hrát i na jednom počítači bez připojení k jakékoliv síti. Sem patří například Unreal Tournament, Battlefield, Star Wars: Battlefront nebo Trackmania Nations Forever.
- Hry, hratelné pouze přes internet nebo LAN. Nedají se spustit v single-playerovém módu. Hraje se většinou na serverech o stovkách nebo tisících hráčů (záleží na hře a síti kolik “skousne“, nejčastěji mezi 20 až 40 hráči). Patří sem především tzv. MMORPG (Massive multiplayer online role playing game), jako je World of Warcraft, Lineage, Ragnarok Online, Star Wars: Galaxies a další.
- Hry, které se dají hrát na jednom počítači, tzv. splitscreen.
Herní servery a sítě
Akční hry jako Doom nebo Half-Life se hrají na tzv. dedikovaných serverech. Tento server je určen pro koordinaci pohybu a chování hráčů. Stará se o mapu, na níž se zrovna hraje, případně ji po skončení hry (ať už z důvodu vypršení časového limitu nebo dosažení určitého počtu fragů) vymění za jinou (v některých hrách lze změnu mapy vyvolat hlasováním hráčů).
Strategické hry oproti hrám akčním nabízejí hraní přes tzv. herní sítě. Největší z nich je Battle.net, ale existují i další sítě jako GameSpy, Westwood Online, WormNet, BlueByte Game Channel. Herní sítě jsou založeny na peer to peer architektuře. Klient se nejdříve připojí k serveru a zde do herní místnosti, kde může chatovat s ostatními hráči. Odtud také může zakládat hry, popřípadě listovat seznamem již založených her a připojovat se k nim. Zde funkce serveru obvykle končí - jsou-li klienti propojeni, všechna další data (o pozici hráčů a jejich jednotek, chat ve hře) se rozesílají přímo mezi nimi.
Související články
- Hra jednoho hráče (Singleplayer)
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |