V sobotu 2. listopadu proběhla mohutná oslava naší plnoletosti !!
Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!

Gotha Go 242

Z Multimediaexpo.cz

Gotha Go 242
Bundesarchiv Bild 101I-004-3633-07, Russland, Cholm, Soldatentransport mit Go 242.jpg
Gotha Go 242
Základní charakteristika
Určení nákladní kluzák
Výrobce Gothaer Waggonfabrik
Konstruktér Albert Kalkert
První let 1941
Zařazen
Vyřazen
Výroba
Vyrobeno 1 528 kusů
Varianty Gotha Go 244
Uživatel Luftwaffe

Gotha Go 242 byl transportní kluzák používaný německou Luftwaffe během druhé světové války.

Obsah

Vývoj

Go 242 byl navržen Albertem Kalkertem jako odpověď na požadavek Říšského ministerstva letectví (Reichsluftfahrtministerium), jež žádalo návrh těžkého transportního kluzáku, který by nahradil tehdy používané DFS 230. Výsledkem byl hornoplošník se střední nákladní trupovou gondolou a dvěma nosníky ocasních ploch. Trup měl ocelovou kostru potaženou plátnem. Zadní část trupu se u nákladní verze dala odklopit vzhůru a do kluzáku mohlo vjet terénní vozidlo nebo lehký kanón.

V roce 1941 vzlétly dva prototypy a hned poté se začalo s výrobou. Celkem se vyrobilo 1 528 kusů, z nichž na některé byly namontovány motory a tak se z nich staly motorizované kluzáky Go 244.

Služba

Při nasazení bývaly Go 242 taženy buď letouny Heinkel He 111 nebo Junkers Ju 52. Někdy byly vybaveny i pomocnými startovacími raketami. Většina jich byla nasazena na bojištích v oblasti Středozemního a Egejského moře.

Varianty

Vrak kluzáku v SSSR

Go 242A

  • Go 242A-1 – původní verze pro dopravu nákladu
  • Go 242A-2 – původní verze pro dopravu vojáků

Go 242B

  • Go 242B-1 – verze pro dopravu nákladu s odhoditelným podvozkem
  • Go 242B-2 – verze B-1 s vylepšeným podvozkem
  • Go 242B-3 – verze B-1 pro dopravu vojáků s rozevíracími zadními dveřmi
  • Go 242B-4 – verze pro dopravu vojáků s dveřmi verze B-3 a podvozkem B-2
  • Go 242B-5 – cvičná verze s dvojitým řízením

Go 242C

Specifikace (Go 242B-3)

Technické údaje

  • Osádka: 1 nebo 2 piloti
  • Kapacita: až 23 vojáků
  • Rozpětí: 24,50 m
  • Délka: 15,81 m
  • Výška: 4,40 m
  • Nosná plocha: 64,4 m²
  • Štíhlost křídla: 16:1
  • Hmotnost prázdného stroje: 3 200 kg
  • Maximální vzletová hmotnost: 7 100 kg

Výkony

  • Maximální rychlost: 300 km/h
  • Maximální klouzavost: 1:16

Výzbroj

Související články