Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
Gotha Go 242
Z Multimediaexpo.cz
Gotha Go 242 | ||
Gotha Go 242 | ||
Základní charakteristika | ||
---|---|---|
Určení | nákladní kluzák | |
Výrobce | Gothaer Waggonfabrik | |
Konstruktér | Albert Kalkert | |
První let | 1941 | |
Zařazen | ||
Vyřazen | ||
Výroba | ||
Vyrobeno | 1 528 kusů | |
Varianty | Gotha Go 244 | |
Uživatel | Luftwaffe | |
Gotha Go 242 byl transportní kluzák používaný německou Luftwaffe během druhé světové války.
Obsah |
Vývoj
Go 242 byl navržen Albertem Kalkertem jako odpověď na požadavek Říšského ministerstva letectví (Reichsluftfahrtministerium), jež žádalo návrh těžkého transportního kluzáku, který by nahradil tehdy používané DFS 230. Výsledkem byl hornoplošník se střední nákladní trupovou gondolou a dvěma nosníky ocasních ploch. Trup měl ocelovou kostru potaženou plátnem. Zadní část trupu se u nákladní verze dala odklopit vzhůru a do kluzáku mohlo vjet terénní vozidlo nebo lehký kanón.
V roce 1941 vzlétly dva prototypy a hned poté se začalo s výrobou. Celkem se vyrobilo 1 528 kusů, z nichž na některé byly namontovány motory a tak se z nich staly motorizované kluzáky Go 244.
Služba
Při nasazení bývaly Go 242 taženy buď letouny Heinkel He 111 nebo Junkers Ju 52. Někdy byly vybaveny i pomocnými startovacími raketami. Většina jich byla nasazena na bojištích v oblasti Středozemního a Egejského moře.
Varianty
Go 242A
- Go 242A-1 – původní verze pro dopravu nákladu
- Go 242A-2 – původní verze pro dopravu vojáků
Go 242B
- Go 242B-1 – verze pro dopravu nákladu s odhoditelným podvozkem
- Go 242B-2 – verze B-1 s vylepšeným podvozkem
- Go 242B-3 – verze B-1 pro dopravu vojáků s rozevíracími zadními dveřmi
- Go 242B-4 – verze pro dopravu vojáků s dveřmi verze B-3 a podvozkem B-2
- Go 242B-5 – cvičná verze s dvojitým řízením
Go 242C
- Go 242C-1 – námořní verze s trupem tvaru létajícího člunu, nikdy nebyla použita
Specifikace (Go 242B-3)
Technické údaje
- Osádka: 1 nebo 2 piloti
- Kapacita: až 23 vojáků
- Rozpětí: 24,50 m
- Délka: 15,81 m
- Výška: 4,40 m
- Nosná plocha: 64,4 m²
- Štíhlost křídla: 16:1
- Hmotnost prázdného stroje: 3 200 kg
- Maximální vzletová hmotnost: 7 100 kg
Výkony
- Maximální rychlost: 300 km/h
- Maximální klouzavost: 1:16
Výzbroj
- 4× kulomet MG 15 ráže 7,92 mm
Související články
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |