V sobotu 2. listopadu proběhla mohutná oslava naší plnoletosti !!
Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
V tiskové zprávě k 18. narozeninám brzy najdete nové a zásadní informace.

Fokker F.VII

Z Multimediaexpo.cz

Fokker F.VII
Southern cross.jpg
Fokker F.VIIb/3m Southern Cross byl prvním letounem,
který přeletěl Tichý oceán
Základní charakteristika
Určení dopravní letoun
Výrobce Fokker
Avia Praha
Konstruktér
První let 11. dubna 1924 (F-VII)[1]
4. září 1925 (F-VIIa-3m)[2]
Zařazen 1924
Vyřazen
Výroba
Vyrobeno
Varianty
Uživatel Nizozemsko

Fokker F.VII byl holandský dopravní jednomotorový/třímotorový letoun z první poloviny 20. let 20. století. První prototyp pod označením H-NACC byl zalétán roku 1924 a téhož roku začala jeho sériová výroba. Letouny měly dvoumístnou pilotní kabinu mohly pojmout 8 cestujících. Roku 1925 vzlétl další prototyp modernizovaného stroje H-NAZC s motorem Packard Liberty. Tento letoun, označený v sériové výrobě jako F.VIIa byl dále modernizován. Byla vyráběna verze F.VIIa/3m s motory Wright J4 Whirlwind, a od roku 1928 verze F.VIIb/3m, u níž byly odstraněny nedostatky předchozích typů. Kromě civilního stroje byla vyráběna i vojenská verze pro bombardování.

Fokker F.VII zakoupila i Česká letecká společnost. Poté licenci získala firma Avia Praha, která tyto letouny začala vyrábět pod označením Avia F.VII.b/3m. Letouny si zakoupily i Československé státní aerolinie a Baťova letecká společnost, a spolu s typy Fokker F.IXD a Fokker F.XVIII se staly nejrozšířenějšími čs. předválečnými stroji provozujícími mezinárodní lety.

Obsah

Hlavní technické údaje

  • Posádka: 2
  • Počet cestujících: 8
  • Rozpětí: 21,71 m
  • Délka: 14,56 m
  • Výška: 3,90 m
  • Hmotnost vlastního letounu: 2600 kg
  • Vzletová hmotnost: 4500 kg
  • Pohonná jednotka: 3 × Wright J5B Whirlwind
    • Výkon pohonné jednotky: 162 kW

Výkony

  • Maximální rychlost: 185 km/h
  • Cestovní rychlost: 160 km/h
  • Dostup: 4250 m
  • Dolet: 1240 km

Výzbroj (u bombardovací verze)

  • 1× kulomet Lewis ráže 7,7 mm
  • 4× pohyblivý kulomet na hřbetu trupu
  • 1000–1500 kg pum

Reference

  1. Dutch Aviation - Fokker F.VII []. [cit. 2007-08-12]. Dostupné online. (anglicky) 
  2. NĚMEČEK, Václav; TÝC, Pavel. Třímotorová dopravní letadla. 2., doplněné vyd. Praha : Nakladatelství dopravy a spojů, 1981.  

Externí odkazy