Přejeme Vám krásné svátky a 52 týdnů pohody a štěstí v roce 2025 !
Delta II
Z Multimediaexpo.cz
Delta II byla vyvinuta společností McDonnell Douglas na počátku 90. let, její výrobu později převzala firma Boeing a po ní United Launch Alliance. Z řady Delta II jsou aktivní varianty 7925 a 7925 Heavy. Projekt Delta II byl pozastaven kvůli projektu Space Shuttle, po havárii raketoplánu Challenger byl obnoven, hlavně kvůli budování systému GPS. Delta II má na kontě přes 130 startů a podílela na několika misích k Marsu. Počet stupňů a pomocných raket se liší podle varianty a hmotnosti nákladu, nejsilnější varianta 7925 Heavy dokáže vynést na nízkou orbitu Země až 6100 kg a na geostacionární orbitu 2170 kg. Motor prvního stupně je Rocketdyne RS-27A o tahu 1,05 MN. V budoucnosti se počítá s využitím motoru druhého stupně pro pohon vesmírné lodi Orion, nástupci raketoplánů Space Shuttle.
Obsah |
Historie
Delta II navazuje na rodinu raket Delta používanou od 60. let. Vývoj začal po nehodě raketoplánu Challanger, kdy NASA postrádala vhodný nosný systém pro dopravu středních nákladů na nízkou a geostacionární oběžnou dráhu. Původně byla navržena pro dopravu satelitů systému GPS. Podílela se na více než 125 misích, z toho na několika misích k Marsu:
- Mars Global Surveyor 1996
- Mars Pathfinder 1996
- Mars Climate Orbiter 1998
- Mars Polar Lander 1999
- Mars Odyssey 2001
- Mars Exploration Rover 2003
- Mars Phoenix 2007
V současnosti (2008) je výroba a montáž rakety prováděna společností United Launch Alliance, jedná se o společný podnik firem Boeing a Lockheed Martin.
Technický popis
Koncepce rakety Delta II umožňuje variabilní sestavení nosného systému, aby nejlépe odpovídal účelu mise. Může být dvoustupňová nebo třístupňová, počet a typ pomocných motorů se volí podle nákladu a cílové oběžné dráhy. Pro geostacionární přechodovou dráhu se volí většinou třístupňové provedení, pro těžší náklady se využívá varianta Heavy, s výkonnějšími pomocnými motory.
Popis stupňů
- Stupeň 0 sestává z pomocných raketových motorů na tuhé pohonné látky GEM 40, každý s tahem 478 kN nebo GEM 46 s tahem 628 kN. Počet motorů bývá pro střední náklady 9, některé varianty mají 3 nebo 4.
- Stupeň 1 se nazývá Delta-Thor XTL, jedná se o značně vylepšený a prodloužený první stupeň rakety Thor. Je vybaven jedním motorem RS-27, pozdější verze používají vylepšenou variantu RS-27A a RS-27C.
- Stupeň 2 je Delta K, převzatý z programu Vanguard, je však výrazně modifikován. Vybaven je motorem AJ10-118K o tahu 43 kN. Pohonné látky,N2O4 a Aerozin 50, jsou hypergolické, tzn. při kontaktu samovolně vzplanou, to umožňuje vypnutí a restartování motoru. Ve druhém stupni je umístěn „mozek“ rakety, jedná se o naváděcí a inerciální navigační systém.
- Stupeň 3 lze použít dle potřeby, nazývá se Thiokol STAR-37FM a jedná se o pokročilou variantu stupně Burner, používaného v programu Thor-Burner. Motor spaluje tuhé pohonné látky a jeho tah dosahuje 47.9 kN. Třetí stupeň postrádá jakýkoli systém navádění, je tedy závislý na navigačním systému druhého stupně. Stabilizace letu probíhá pomocí rotace.
- Aerodynamický přední kryt je tenká skořepina vyrobená z plechu, nebo kompozitních materiálů. Má za úkol chránit náklad při vzletu.
Systém značení
- První číslo značí typ prvního stupně a pomocných motorů. Dnes se používá 7, to znamená první stupeň Delta-Thor XTL a pomocné motory GEM 40 nebo GEM 46. Starší varianta Delta 6000 používala Delta-Thor ETL a pomocné motory Castor 4A.
- Druhé číslo udává počet pomocných motorů, obvykle 9 někdy 3 a 4
- Třetí číslo je vždy 2 a znamená Aerojet AJ10, motor druhého stupně. Starší série Delta 6000 pužívala motor TR-201.
- Čtvrté číslo znamená je 0 nebo 5, značí třetí stupeň.
- Varianta Heavy se značí „H“ a používá pro silnější motory GEM 46.
Příprava ke startu
Sestavení probíhá ve vertikální poloze, nejdříve je na odpalovací rampu vyzvednut první stupeň. K prvnímu stupni jsou poté připevněny pomocné motory a nasazen druhý a třetí stupeň. Tankování paliva do prvního stupně trvá přibližně 20 minut. Palivo a okysličovadlo pro druhý stupeň je vysoce korozivní a vyžaduje zvýšenou opatrnost.
Starty
Delta II startovala zatím 137krát, z toho 135krát úspěšně. 19 září 2007 vykonala 75. úspěšný start v řadě, což je rekord moderních nosných raket.
Selhání
První selhání 5. srpna 1995 bylo jen částečné, Delta série 7000 vynesla jihokorejskou komunikační družici Koreasat-1 na příliš nízkou oběžnou dráhu. Problém byl pravděpodobně způsoben přehřátím systému pro odpojování pomocných motorů, ty se oddělily předčasně a raketa nedosáhla požadované výšky. Družice pro korekci oběžné dráhy využila vlastní pohonný systém, životnost se tak snížila na 4,5 roku. Druhé selhání bylo totální. 17. ledna 1997 měla raketa Delta II 7925 vynést satelit systému GPS Block II, 13 sekund po startu došlo k explozi a raketa byla totálně zničena. Odpalovací rampa nebyla vážněji poškozena a nikdo nebyl zraněn, déšť trosek zničil jen několik aut.
Mise
Kromě budování systému GPS, misí na Mars a komerčních letů, se Delta II účasnila mnoha vědeckých projektů. Některé z nich:
- Wide-field Infrared Survey Explorer - 14. prosince 2009
- Kepler - 7. března 2009
- NOAA-N Prime - 6. února 2009, satelit Národního úřadu pro oceán a atmosféru, na polární oběžné dráze[1]
- Dawn - 2007
- sondy STEREO - 2006
- Deep Impact - 2005
- MESSENGER - 2004
- Spitzerův vesmírný dalekohled - 2003
- Deep Space 1 - 1998
- ROSAT - 1990
Související články
Reference
Externí odkazy
- (anglicky)www.astronautix.com/lvs/delta.htm
- (anglicky)www.boeing.com
- (anglicky)Exploze rakety Delta II 7925 - Video na youtube.com
- (anglicky)Selhání Koreasat-1
|
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |