Přejeme Vám krásné svátky a 52 týdnů pohody a štěstí v roce 2025 !
Boeing 777
Z Multimediaexpo.cz
Boeing 777 | ||
Boeing 777-222 (2009) | ||
Základní charakteristika | ||
---|---|---|
Určení | dopravní letoun | |
Výrobce | Boeing Commercial Airplanes | |
Konstruktér | Alan Mulally | |
První let | 12. června 1994 | |
Zařazen | 7. června 1995 (United Airlines) | |
Vyřazen | ||
Výroba | ||
Vyrobeno | 864 ks (květen 2010) | |
Varianty | ||
Uživatel | Singapore Airlines (65) | |
Air France-KLM (58) United Airlines (52) American Airlines (47) |
Boeing 777 je dvoumotorové dopravní letadlo se širokým trupem vyrobené společností Boeing Commercial Airplanes. Je schopné přepravit 305-550 pasažérů v závislosti od verze na vzdálenost 10 370 - 17 445 km. Motory GE90 používané na modelech 777 mají větší průměr než trup nejmenších modelů z řady Boeing 737.
Boeing 777 je první letadlo navržené výhradně na počítači jako 3D model, je to rovněž první letoun v historii navržený ve spolupráci s leteckými společnostmi a cestujícími. Hlavními společnostmi podílející se na vývoji byly United Airlines, All Nippon Airways, British Airways, JAl, QANTAS a Cathay Pacific. Filozofie „Working together“ znamenala, že Boeing 777 se stal zákaznicky nejorientovanějším letadlem.
Důvodem, proč Boeing zahájil vývoj typu 777 byla skutečnost, že si výrobce uvědomil mezeru ve své produktové řadě mezi typy 767-300ER a 747-400, co se týče velikosti i doletu. V té době již řada leteckých společností musela přemýšlet o náhradě starších typů letadel DC-10 a Lockheed Tristar, jejichž koncepce pocházela ze šedesátých let. Na trhu se tedy objevil prostor pro vývoj nového typu letadla. Kromě Boeingu na tento nový segment trhu reagovala i společnost Airbus a vyvinula pro něj typy Airbus A330 a Airbus A340, jež se staly hlavními konkurenty letounu Boeing 777. Původně Boeing zamýšlel nabídnout leteckým společnostem letoun, který by vzniknul prodloužením typu 767. Navrhnul proto koncept 767-X, který měl delší trup a větší rozpětí než typ 767, jeho kapacita byla 340 cestujících a dolet 13 500 km. Letecké společnosti však chtěly letadlo schopné létat na krátkých ale i na mezikontinentálních letech, s průřezem kabiny podobným typu 747, plně flexibilním uspořádáním kabiny a nízkými provozními náklady, kterých nemohla žádná prodloužená varianta typu 767 dosáhnout. Výsledkem byl vývoj nového dvoumotorového letounu.
Obsah |
Verze
Boeing používá dvě charakteristiky pro model 777. První je počet cestujících a druhou je délka maximálního doletu.
Boeing 777-100 (771B) byl zamýšlen jako nejmenší (zkrácená) verze s doletem 10 800 až 14 250 km. Boeing nabídnul 777-100 společnostem Delta Air Lines and Continental Airlines jako možnou náhradu za stárnoucí letouny typů L-1011 a DC-10. Obě společnosti však nabídku, zřejmě s ohledem na vysokou váhu letadla a vysoký poměr ceny na jednoho pasažera, odmítly. Řada 777-100 se tak nikdy nedostala do výroby. Namísto ní Boeing vyvinul pro tento segment trhu typ 767-400ER. V budoucnu by měla tento segment trhu pokrývat řada 787-9.
Boeing 777-200 je základní verze typu 777. Jeho délka je 63,7 m, výška 18.5 m, rozpětí křídel 60.9 m, průměr trupu 6,19 m. 777-200 má maximální vzletovou hmotnost mezi 229 a 247 tunami a dolet mezi 7 000 a 9 500 km. Kapacita letadla je 305 až 440 sedadel. Prvním zákazníkem, kterému byl letoun této řady předán, byla v květnu 1995 společnost United Airlines. Přímým konkurentem je Airbus A330-300.
Boeing 777-200ER je verze odvozená od modelu 777-200. Původně byla označována jako 777-200IGW (zkratka IGW znamená "increased gross weight", tedy "zvýšená celková hmotnost"). Maximální vzletová hmotnost této verze mezi 263 a 286 tunami umožňuje pojmout větší množství paliva a dosáhnout tak v běžném provozu doletu 11 000 až 14 300 km. Typická cestovní rychlost je 0.84 Mach, tedy 896 km/h. První letoun řady 777-200ER byl dodán v únoru 1997 společnosti British Airways. Boeing 777-200ER společnosti Malaysia airlines překonal rekord v délce letu, když bez přistání přeletěl vzdálenost mezi Boeing Field a Kuala Lumpur o délce 20 044 km za 21 hodin a 23 minut. Přímým konkurentem je Airbus A340-300.
777-200LR Worldliner má dolet 17 500 km. Jeho maximální vzletová hmotnost je 347 tun. Typická cestovní rychlost je 0.84 Mach, tedy 896 km/h. Prvním uživatelem tohoto modelu se stala v roce 2006 společnost Pakistan International Airlines. Přímým konkurentem je Airbus A340-500.
Boeing 777-300 je prodloužená verze - délka letounu je 73,9 m - tedy cca o 10 m delší než 777-200, ostatní rozměry jsou stejné jako u řady 200. Typická konfigurace je 301 sedadel, letoun je schopný přepravit až 550 cestujících, ale . Maximální vzletová hmotnost je 299 tun, dolet je 11 135 km km. Typická cestovní rychlost je 0.84 Mach, tedy 896 km/h. Letadlo má namontované manévrovací kamery pod přední častí trupu a na ocease, aby pilotům pomáhaly při manévrovaní tohoto letadla. Prvním uživatelem tohoto modelu se v roce 1998 stala společnost Cathay Pacific. Ve výrobním programu firmy Airbus nemá 777-300 bezprostřední ekvivalent, Airbus nabízí ve svých konkurenčních nabídkách letoun s delším doletem - typ A340-600.
777-300ER má v typické konfiguraci s 365 cestujícími dolet 14 685 km. Maximální vzletová hmotnost je 351 tun. Typická cestovní rychlost je 0.84 Mach, tedy 896 km/h. Letoun byl navržen jako náhrada staršího typu 747-400. Prvním uživatelem se v roce 2004 stala společnost Air France. Přímým konkurentem je Airbus A340-600.
777 Freighter je nákladní verze Boeingu 777. S maximální vzletovou hmotností 347 tun pojme až 104 tun užitečného nákladu. Typická cestovní rychlost je 0.84 Mach, tedy 896 km/h. Maximální dolet 9 045 km.
V letových řádech se setkáme se zkráceným označováním typů letadel. Verze 777-200 bývá ve zkrácené notaci označována 772 nebo 772A, zatímco verze 777-300ER bývá značena 773ER nebo 773B.
Nehody
Boeing 777 patří mezi nejbezpečnější typy letadel. Databáze ASN Aviation Safety Database obsahuje od roku 1997 pouhých 12 záznamů, z nichž tři jsou únosy letadla a jedno bylo nedávno sestřeleno vojenskou raketou nad východní Ukrajinou.
Další incidenty jsou výrazně menší. V jednom případě došlo k úmrtí, když uhořel technik, který neopatrností při doplňování paliva způsobil požár. Zatím nejzávažnější problém během letu představuje událost ze 17.1. 2008, kdy letadlu Boeing 777-200ER společnosti British Airways, letícímu z Pekingu do Londýna, vysadily 20 vteřin před přistáním na londýnském letišti Heathrow oba motory. Letadlo sice tvrdě dosedlo na letištní plochu, ale mezi cestujícími došlo pouze k několika drobným zraněním při následné evakuaci.
YouTube
Flying to Abu Dhabi on a Boeing 777 (2013) |
Boeing 777, from A to B |
Externí odkazy
- (anglicky) Boeing: 777 Family - Technical Information
- (anglicky) Boeing 777 Aircraft Facts, Dates and History
- (anglicky) The Boeing 777-200
- (anglicky) The Boeing 777-300
- (anglicky) ASN Aviation Safety Database
|
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |